سه‌شنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۸

فریده سپاه منصور:

چرا هیچ مقرراتی برای تعیین دستمزدها وجود ندارد/بسیاری از تهیه کنندگان می‌گویند که بودجه نیست اما برای برخی بازیگران میلیاردی خرج می‌کنند!

فریده سپاه منصور و توکلی  در جشن روز ملی سینما

سینماپرس: فریده سپاه منصور بازیگر پیشکسوت گفت: به نظر من اگر در پروژه‌های سینمایی و تصویری در کنار تمامی عوامل مثل فیلمبردار، بازیگر، کارگردان و سایر افراد یک نفر به عنوان مشاور حقوقی حضور داشته باشد مثمر ثمر است.

به گزارش سینماپرس، فریده سپاه منصور در گفت‌وگو با میزان، پیرامون فعالیت‌های خود در عرصه بازیگری گفت: در حال حاضر مشغول پروژه خاصی نیستم، البته به تازگی چندین پیشنهاد برای بازی داشته‌ام، فعلا فیلمنامه آثار ارسال شده و باید ببینم که در نهایت با کدامیک از پروژه‌ها به توافق نهایی خواهم رسید.

وی درباره چگونگی انتخاب آثار توسط خود اظهار کرد: بالاخره سنی از من گذشته است، سالهاست در این عرصه حضور داشتم و دیگر آنطور نیست که بخواهم همیشه در آثار باشم، ترجیح می‌دهم گزیده کار کنم اما اگر در اثری حاضر می شوم آن اثر به مخاطبش احترام بگذارد، به همین دلیل است که شاید کم کارتر از گذشته شده ام.

مگر چند نقش مهم برای بازیگران پیشکسوت نوشته می‌شود که ما کم کار نباشیم

سپاه منصور در همین رابطه ادامه داد: البته این را هم بگویم که کلا مگر چند نقش مهم برای بازیگران پیشکسوت نوشته می‌شود که به همه ما برسد، دیگر تمرکز و توجهی به بازیگران پیشکسوت نمی شود، به همین دلیل اگر هم نقشی پیشنهاد شود اکثرا کم رمق، حاشیه‌ای و بی اهمیت هستند که حضور در آنها نه برای بازیگر و نه برای مخاطب اتفاق مثبتی نخواهد بود.

بازیگر فیلم میهمان مامان درباره تجربه سالها حضور در عرصه بازیگری ادامه داد: آنچه همواره به آن فکر می‌کنم این است که چه مسیری را تا امروز طی کرده ام، طبیعتا هر بازیگری انتخاب‌هایی دارد که از آنها راضی نیست، اما این موضوع را فراموش نکنیم که وقتی شغل یک نفر بازیگری باشد نمی تواند همیشه در انتظار یک شاهکار بماند و گاها به دلیل امرار معاش ممکن است در هر اثری بازی کند.

سپاه منصور درباره وضعیت دستمزد بازیگران پیشکسوت اظهار کرد: طبعا همکاران من هم گفته‌اند که دیگر این دستمزدها را نمیتوان به عنوان محلی برای امرار معاش نگاه کرد، به نوعی در حد هدیه هستند و گاها به حدی کم هستند که بازیگر حتی اگر نقش خوب باشد هم آن را قبول نمی کند. نمیدانم چرا هیچ مقرراتی برای تعیین دستمزدها وجود ندارد. بسیاری از تهیه کنندگان می گویند که بودجه نیست اما می بینید برای برخی بازیگران میلیاردی خرج می کنند.

سپاه منصور: حضور مشاوران حقوقی باعث کاهش دستمزدهای میلیاردی می‌شود

بازیگر سریال «نون. خ» در همین رابطه ادامه داد: به نظر من خانه سینما، تلویزیون و دیگر نهادهای تولید کننده آثار باید یک چارچوب مشخص برای دستمزدها تعریف کنند، اگر این اتفاق بیفتد دستمزدهای بالا دیگر به عده خاصی داده نشده و بودجه به طور عادلانه بین افراد پخش می شود. از سویی این کار می تواند به ظهور چهره های تازه هم کمک کند زیرا وقتی دستمزدها پایین باشد جا برای حضور جوانان هم باز می شود و آثار محدود به چند بازیگر خاص نمی شود.

سپاه منصور درباره حضور مشاوران حقوقی در پروژه‌های سینمایی افزود: به نظر من اگر در پروژه‌های سینمایی و تصویری در کنار تمامی عوامل مثل فیلمبردار، بازیگر، کارگردان و سایر افراد یک نفر به عنوان مشاور حقوقی حضور داشته باشد مثمر ثمر است. این اتفاق هم به بازیگران برای بستن قرارداد درست کمک می کند و همین که به تهیه کننده کمک می کند تا بتواند تولید را به صورت قانونی و حقوقی جلو ببرد و در صرف بودجه به مشکل نخورد.

سپاه منصور در همین رابطه خاطرنشان کرد: مشاور حقوقی می تواند به ما بگوید که چطور یک قرارداد را ببندیم، وقتی دستمزدمان را نمی دهند چه کاری کنیم، شاید اصلا نیازی به شکایت و دادگاه نباشد، شاید نیاز به هزینه گرفتن وکیل نباشد اما از آنجایی که ما درباره این مسائل ناآگاه هستیم نمی دانیم در صورت بروز مشکلات چه کاری انجام دهیم و گاها به دلیل همین ندانستن قید حقمان را می زنیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.