دوشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۳

افتتاحیه نمایشگاه آثار نقاشی «حسن روح‌الامین» برگزار شد؛

روح‌الامین: متأسفانه مسئولان کشور بیشتر به تمجید و تعریف اکتفا می‌کنند

محمد روح الامین در مراسم افتتاحیه هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر

سینماپرس: نمایشگاهِ مجموعه آثار حسن روح‌الامین با عنوان «نقش راستان» یکشنبه ۲۰ شهریور با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و هنر در کوشک باغ هنر افتتاح شد.

به گزارش سینماپرس، مراسم افتتاحیه نمایشگاه آثار نقاشی حسن روح‌الامین و پرده‌های عاشورایی با حضور غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، سید مجتبی حسینی دبیر این فرهنگستان، دراگو اشتامبوک سفیر کرواسی در ایران، سید مسعود شجاعی طباطبایی مدیر مرکز هنرها، تجسمی حوزه هنری، علیرضا اسماعیلی دبیر فرهنگستان هنر، حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، محمدحسین حجازی مدیرعامل شرکت نوسازی اراضی عباس آباد و هنرمندانی از جمله داود فتحعلی بیگی، جلیل فرجاد، رضا بنفشه خواه برگزار شد.

در ابتدای این مراسم محمدحسین حجازی مدیرعامل نوسازی اراضی عباس‌آباد با اشاره فعالیت‌های کوشک باغ هنر در زمینه هنرهای تجسمی گفت: امیدوارم بتوانیم با آثار فاخر هنرمندان میزبانی را برعهده بگیریم و مسیری را آغاز کنیم که هم برای حمایت از هنر و همه هنرمندان و هم مفاخر ایران زمین و نمایش آثار هنری باشد. حسن روح‌الامین یکی از جوان‌های متفکر در کارهای هنری و مذهبی است. این نمایشگاه یکی از نوادر و بزرگترین مجموعه‌های آثار روح‌الامین است.

حسن روح‌الامین: متأسفانه مسئولان به تمجید اکتفا می‌کنند!

وی بیان کرد: او توانسته آثار بسیار فاخری را در عرصه هنر ارائه کند و امیدواریم کارهای بزرگ و مهمی در حوزه آثار نقاشی انجام دهد. فکر می‌کنم این نمایشگاه قدمی برای کارهای بزرگ است و امیدوارم ما هم در کنار عزیزان و جوانانی مانند آقای روح‌الامین بتوانیم در این مسیر حرکت کنیم. سفیر کشور کرواسی در این مراسم حضور دارد و این بیانگر وجهه و اعتبار آثار هنری و هنر ایران نزد کشورهاست.

حسن روح‌الامین هنرمند نقاش به عنوان سخنران بعدی گفت: ساختن این مجموعه آثار، بخشی به هنرمند بازمی‌گردد و بخش دیگری از آن به مجموعه‌دار و کسی که حمایت می‌کند. متأسفانه مسئولان کشور بیشتر به تمجید و تعریف اکتفا می‌کنند.

غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز در ادامه با اشاره به دورانی که آثار هنریِ مذهبی رسانه محسوب می‌شدند، گفت: دیدن این پرده‌های عاشورایی مرا به یاد ۷۰-۸۰ سال پیش می‌اندازد که کودک بودم و این تابلوها آثار هنری محسوب نمی‌شدند. آن روزها این آثار رسانه عاشورایی محسوب می‌شدند. از زمانی صحبت می‌کنم که تلویزیون وجود نداشت، سینما به سراغ این موضوعات نمی‌آمد و رادیو یک دستگاه فاخری بود و در هر خانه‌ای پیدا نمی‌شد. توده مردم وقتی می‌خواستند با عاشورا یک ارتباط تصویری برقرار کنند، پای این تابلوها می‌نشستند.

وی بیان کرد: پرده‌های عاشورایی نمایشگاه به سبک قهوه خانه‌ای تعلق دارند. حدس می‌زنم که این سبک ترکیبی از نگارگری سنتی ایرانی و تأثیر نقاشی اروپایی است. اگر توجه کنید، پرسپکتیو تقریباً در این نقاشی‌ها نیست و از این نظر شبیه به نگارگری است اما چهره‌ها دیگر شبیه به نگارگری نیست. چهره‌ها خیلی امروزی هستند.

حسن روح‌الامین: متأسفانه مسئولان به تمجید اکتفا می‌کنند!

حدادعادل عنوان کرد: اگر دقت کنید، در این پرده‌های عاشورایی، نقاش چهره شخصیت‌های مقدس را سعی کرده زیبا به تصویر بکشد. برعکس شخصیت‌های منفی همه زشت هستند. این در واقع بازتاب ذهن مردم است که دشمنان را زشت و محقر می‌دانند و برای همین این پرده‌ها می‌توانست با توده مردم ارتباط برقرار کند. این نوع آثار یک کارکرد تاریخی و هنری ویژه‌ای پیدا کرده‌اند. به هر حال نقاش ی قهوه خانه‌ای یک بخشی از تاریخ هنر ایران است و در دهه‌های اخیر نیز خیلی از صاحب نظران سعی کرده‌اند که قدر و قیمت آن فهمیده شود.

دراگو اشتامبوک سفیر کرواسی در ایران نیز در این مراسم با ابراز تبریک به حسن روح‌الامین گفت: سوابق فرهنگی ایران و کرواسی نقاط اشتراکی دارند که باعث شده احساس کنم که به کشور خودم وارد شده‌ام. احساسات و میزان شور و شوقی که در آثار نمایشگاه می‌بینم، بسیار فوق‌العاده است و تحت تأثیر قرار گرفته‌ام. نمادهای فرهنگی که ارائه می‌شود، موجب شناخت بیشتر ملت‌ها خواهد بود. ارتباط نزدیکی بین ایران و کرواسی وجود دارد و فرهنگ و هنر و این برنامه‌ها ارتباط را تقویت می‌کند.

داوود فتحعلی بیگی پیشکسوت تئاتر نیز در ادامه این مراسم گفت: سال هاست که بیشتر حرکت‌هایی که درباره هنرهای ملی و آئینی انجام شده جوششی و بر اساس دغدغه افراد بوده و کمتر نهادهای دولتی حمایت می‌کنند. برای تأسیس دانشکده هنرهای آئینی و سنتی سال‌ها تلاش و پیگیری کردیم اما به نتیجه نرسیده‌ایم. در ادامه نمایشگاه «نقش راستان» شامل ۲۳ اثر از حسن روح‌الامین افتتاح شد.

نفس رسول، کاظمین الغیظ، شمر با خنجر، فاتح خیبر، طلوع ماه، عابس، شب بدر، مهر طومار خونین، دیر راهب، دروازه ساعات، خلیل من، بعد عباس، چاه آه، عرش بر زمین افتاد، ویرانه شام، معراج، لاهوت در تابوت از جمله آثاری است که در این نمایشگاه در معرض دید قرار گرفته است. اثر «عرش بر زمین افتاد» که در سال ۱۳۹۵ در موزه هنرهای معاصر تهران رونمایی شده بود پس از شش سال در کوشک باغ هنر به نمایش گذاشته شده است. همچنین پرده‌های عاشورایی از عباس بلوکی فر و محمدرضا محمدحسینی از شاگردان بلوکی فر به نمایش گذاشته شده است و محمدحسینی در افتتاحیه مراسم پرده‌ای را به صورت زنده نقاشی کرد.

نمایشگاه «نقش راستان» توسط مؤسسه هنر هاتف سحر با همکاری منطقه فرهنگی و گردشگری عباس آباد در کوشک باغ هنر برگزار شده است و تا پنجم مهرماه ادامه دارد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.