چهارشنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۴

ابراز خوشحالی «رییس فرهنگستان هنر» از عضویت این نهاد در «شورای هنر»؛

نامور مطلق: «فرهنگستان هنر» جایی را پیدا کرده‌ که می‌تواند ایده‌ها و سیاست‌پردازی‌هایش را به آنجا برده و تصویب کند

بهمن نامور مطلق

سینماپرس: بهمن نامور مطلق، رییس فرهنگستان هنر از عضویت این نهاد در شورای هنر خبر داد. به گفته وی این عضویت، باعث خواهد شد تا سیاست‌پردازی‌های فرهنگستان هنر از این پس ضمانت تصویب برای اجرا و سیاست‌گذاری داشته باشد.

به گزارش سینماپرس، خبر عضویت فرهنگستان هنر در شورای هنر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در حالی اعلام می‌شود که رییس جمهور آیین‌نامه اصلاحی شورای هنر را که در جلسه ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید، روز سه شنبه ـ ۱۵ شهریور ماه ـ برای اجرا ابلاغ کرد.

نامور مطلق در پاسخ به این پرسش ایسنا که آیا عضویت فرهنگستان هنر در شورای هنر، با هدف کمک به بهتر اجرایی شدن مصوبات این آیین‌نامه صورت می‌گیرد و آیا رویکرد فرهنگستان هنر بر اساس بندهای آیین‌نامه اصلاحی شورای هنر مبتنی بر تحقق «بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» و «جهاد تبیین» انجام خواهد شد؟ توضیح داد: نتایج پژوهش‌ها و تحقیقات ما در فرهنگستان هنر نیازمند تصویب است و ما نمی‌توانیم در فرهنگستان ایده‌ها و نظراتمان را مصوب کنیم. ما در کشور دو نهاد قانون‌گذار داریم؛ یکی مجلس شورای اسلامی و دیگری شورای عالی انقلاب فرهنگی. اینکه یک هماهنگی بین ماموریت‌های ما و ماموریت‌های این شورا شکل بگیرد، خیلی مهم است؛ یعنی ما در اینجا (فرهنگستان هنر) سیاست‌پردازی می‌کنیم و می‌بریم آنجا سیاست‌گذاری می‌کنیم. اگر سیاستی در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شود، انگار در مجلس تصویب شده است.

رییس فرهنگستان هنر ادامه داد: حضور ما در شورای هنر با بازنویسی آیین‌نامه اصلاحی شورای هنر، همزمان اتفاق افتاد و مکمل هم شدند. یکسری از بندهای این آیین‌نامه اصلاحی به ما مربوط می‌شود و خیلی هم خوب است چون رابطه ما با آنها یک رابطه طولی است. سیاست‌پردازی‌های ما در آنجا مطرح می‌شود و اگر در شورای هنر تصویب شود، اگر تا دوهفته شورای عالی انقلاب فرهنگی روی آن معترض نباشد، مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی محسوب می‌شود و انگار در مجلس تصویب کرده‌ایم. این شرایط برای فرهنگستان، اتفاق خوبی است؛ چرا که جایی را پیدا کرده است که می‌تواند ایده‌ها و سیاست‌پردازی‌هایش را به آنجا برده و تصویب کند.

نامورمطلق در پاسخ به انتقادهایی مبنی بر منفعل بودن این نهاد فرهنگی، با تاکید بر اینکه «تلاش می‌کنیم فرهنگستان را به تعریف فرهنگستان برگردانیم»، در این زمینه توضیح داد: در حال حاضر ماموریت‌های فرهنگستان با قبل متفاوت شده است. از نگاه شما فرهنگستان دوره‌ی اوجی داشته است اما راه بازگشت به این دوره‌ی اوج، تکرار رویکردهای قبل نیست. در مقطعی ما مجبور بودیم کارهایی را انجام دهیم تا خلاءها جبران شود و این کارها بعضا در حوزه وظایف ما هم نبود اما الان خوشبختانه این خلاءها پر شده و فرهنگستان باید به تعریف اصلی خود بازگردد.

او تاکید کرد که «فرهنگستان هنر کمتر رویدادمحور است. اینجا مکان متن و قانون سازی است و اینکه ضعف‌های قانون را در حوزه هنر به مسوولان گوشزد کند.»

نامور مطلق همچنین در این راستا اعلام کرد که ظرف یک سال گذشته ۵۰ پروژه پژوهشی با هدف الگوپردازی در فرهنگستان هنر انجام شده است.

او یادآور شد، اواخر سال گذشته طرحی پژوهشی را به مجلس ارائه دادیم که در امتداد آن به ما قول اعتبارات خوبی را هم دادند. الان هم طرح‌های کلان را برای سازمان برنامه و بودجه می فرستیم.

رییس فرهنگستان هنر در عین حال اذعان کرد، نمی‌گویم به الگوی آرمانی رسیده‌ایم، اما این الگوی آرمانی که باعث شده شما خاطرات خوبی از فرهنگستان هنر داشته باشید، لزوما در حال حاضر همان کارهایی نیست که چند سال قبل انجام می‌شد.

نامور مطلق در پایان درباره‌ی پروژه‌های شبکه نمایش خانگی و موضع این فرهنگستان در قبال این تولیدات، هم گفت: هنوز دقیق مشخص نیست که این حوزه به صداوسیما سپرده شده یا وزارت ارشاد. مقاومت‌هایی در این زمینه وجود دارد. البته ما طرفدار این هستیم که این حوزه به ارشاد سپرده شود؛ چراکه صداوسیما را رقیب شبکه نمایش خانگی می‌دانیم. بر این اساس اگر بحث ساختاری حل شود، در ادامه می‌توان بحث‌های هویتی را انجام داد اما الان هنوز متولی این حوزه به طور قطع مشخص نیست.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.