سه‌شنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۹

انتقاد نسبت به تخلفات گسترده در خانه سینما؛

رضا: سوابق صنوف را از سایت خانه سینما پاک کرده اند و به خیال خودشان می توانند با این کار ۳ دهه فعالیت آن ها را نادیده بگیرند/ ریشه فساد باید از همه سینما کنده شود نه تنها خانه سینما!

زینت رضا

سینماپرس: زینت رضا رئیس انجمن منشیان صحنه با انتقاد شدید نسبت به تخلفات گسترده در خانه سینما از جمله تأسیس صنوف موازی و همچنین شبهات گسترده در انتخابات اخیر هیأت مدیره این نهاد اظهار داشت: وضعیت خانه سینما این روزها مصداق بارز عنوان «شتر، گاو، پلنگ» است! از یک سو این نهاد زیرمجموعه ای از وزارت ارشاد است از یک سو صنوفی که زیر نظر وزارت کار ثبت نشده اند در حال حذف شدن هستند؛ به عنوان مثال سوابق صنوف را از سایت خانه سینما پاک کرده اند و به خیال خودشان می توانند با این کار ۳ دهه فعالیت آن ها را نادیده بگیرند! اگر خانه سینما زیر نظر ارشاد است چرا فقط مجامع صنوفی که در ذیل وزارت کار ثبت شده اند در سایت این نهاد ثبت شده؟ آیا این ها تخلف نیست؟ مسئولان وزارت ارشاد تا کی می خواهند چشم خود را روی اجحاف و ظلم در خانه سینما ببندند؟

رضا در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: اولین نکته ای که بسیار مهم است اینکه اگر خانه سینما به وزارت ارشاد ارتباطی ندارد باید رابطه مالی اش با ارشاد قطع شود؛ چرا بودجه بیت المال از طریق ارشاد به این نهاد اختصاص پیدا می کند و سرانجام آن بودجه ها هم هیچ وقت روشن و شفاف اعلام نمی شود؟ چرا خانه سینما که بنیان گذاران آن انجمن های فرهنگی بودند و سوابق طولانی داشتند تمام تاریخچه شان از سایت خانه سینما پاک شده و سوابقی که وجود دارد تنها مربوط به وزارت کار و کارگری است؟

این منشی صحنه خاطرنشان کرد: صنف منشیان صحنه حدود ۳۰ سال قدمت دارد و من عضو هیأت موسس و بنیان گذار آن بوده ام؛ صنف ما پنجمین صنف خانه سینما بود که همزمان با صنف دستیاران کارگردان تأسیس شد اما گویا برخی افراد دستور داده اند تمام تاریخچه و عملکرد ما پاک شود.

وی ادامه داد: بنده از ۵ سال قبل فریاد زدم ۴۰ میلیون عیدی که باید به انجمن ما تعلق می گرفت اما ریالی از آن به دستمان نرسید کجا رفت اما هنوز هیچ کس پاسخ این پرسش به حق ما را نداده است!

این فعال صنفی تأکید کرد: چرا سازمان ها و نهادهای ناظر از مدیران خانه سینما حساب کشی نکردند؟ خانه سینما که سال ها است بدل به یک موسسه خصوصی شده چرا بودجه اش را دولت می دهد؟

رضا سپس با بیان اینکه مدیران خانه سینما همواره تنها به فکر منافع شخصی شان بودند و هیچ قدمی برای رفع معضلات مالی و معیشتی سینماگران برنداشتند تصریح کرد: آن ها هیچ گاه دلشان برای اعضا نسوخته! در این سال ها فقط مرتب ساختمان های جدیدی را تصرف کردند و خانه سینما را از یک ساختمان به سه ساختمان افزایش دادند! این همه ساختمان به اسم خانه سینما چه کارکردی برای سینماگران بی پناه و درمانده داشته و دارد؟ این ساختمان ها فقط محل تردد قشری خاص شده و برخی از مدیران آنجا را تبدیل به دفاتر خصوصی شان کرده اند!

این سینماگر متذکر شد: شرایط خانه سینما واقعاً عجیب و این نهاد به شدت بلاتکلیف است. انتخابات اخیر این نهاد انتخاباتی به شدت پرشائبه و سرشار از تخلفات آشکار بود و من شخصاً با آن مخالفم و نمی دانم چرا تا امروز وزارت ارشاد رأی به ابطال آن نداده است؟ هیچ قانونی در این انتخابات وجود نداشت؛ اصلاً ما نمی دانیم چرا باید انجمن های صنفی کارگری بیایند و هیأت مدیره نهاد زیر نظر وزارت ارشاد را انتخاب کنند؟

رضا سپس با اشاره به مشکلات شدید سینماگران گفت: خانه سینما چه خدمات صنفی به سینماگران می دهد؟ وقتی صندوق اعتباری هنر وجود دارد خانه سینما چه کاره است؟ ما بعد از سال ها نه سنوات داریم نه بیمه مان درست شده نه بیمه بیکاری می گیریم و نه هیچ خدمتی به ما می شود.

وی افزود: تاکنون سه بار تعاونی مسکن خانه سینما تأسیس شد اما هیچ کارآیی نداشت و در نهایت آن را به خانه هنرمندان انتقال دادند؛ جالب آنجا است که سال ها قبل یک نفر به اسم تعاونی مسکن از سینماگران کلاهبرداری کرد و پول های آن ها را خورد و رفت و هیچ یک از مدیران خانه سینما پاسخگوی آن نبودند.

رئیس انجمن منشیان صحنه متذکر شد: آقایانی که ادعای دلسوزی برای سینما و سینماگران دارید اگر راست می گویید چرا این همه پول دولتی گرفتید اما حتی یک تعاونی مسکن برای سینماگران درست نکردید؟ چرا یک تعاونی مصرف تأسیس نکردید؟

رضا در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه کنده شدن فساد تنها از خانه سینما دردی را درمان نمی کند تصریح کرد: ریشه فساد باید از همه سینما کنده شود نه تنها خانه سینما! تا وقتی که برخی افراد در نهادهای دیگر هستند که جلوی پای سینماگران سنگ اندازی می کنند دردی از سینما درمان نخواهد شد. اگر شما می بینید برخی از بچه ها به دلیل امرار معاش سرشان را جلوی ظالمان خم می کنند از سر ناچاری است چرا که می ترسند اگر فغان کنند روزی شان قطع شود.

وی تأکید کرد: خواسته ما از مدیران صندوق اعتباری هنر این است که مدیرعامل سابق خانه سینما از صندوق اعتباری هم بیرون برود! از سوی دیگر از مدیران صندوق خواهان آن هستیم که شرایط را برای سینماگرانی که نمی خواهند زیر یوغ برخی صنوف کارگری بروند تسهیل کنند و بیمه و خدماتی که از طریق صندوق به آن ها ارائه می شده را قطع نکنند.

این سینماگر متذکر شد: مسئولان صندوق اعتباری هنر و وزارت ارشاد بدانند اغلب بچه ها مجبور به کارهای حاشیه ای هستند و در سینما امکان کار و فعالیت ندارند چرا که فیلمی تولید نمی شود که کار کنند. کدام رونق در تولید سینما هست که بیایند کار کنند؟ از سوی دیگر زدوبند و باندبازی هم در سینما بیداد می کند از این رو اینکه از اهالی سینما سابقه کار طی سال های اخیر طلب شود اقدامی عجیب و بهت آور است.

رضا در پایان این گفتگو متذکر شد: خواهش می کنم این جمله بنده را منتشر کنید؛ من از سینماپرس که رسانه ای ضد فساد است و صدای ما در دادخواهی های مان بوده صمیمانه متشکرم. سینماپرس شهامت دارد و این قابل احترام است. من امیدوارم سایر رسانه ها نیز پیرو رفتار عدالت طلبانه سینماپرس باشند.

وی در پایان این گفتگو افزود: در نهایت باید بگویم سینما دیگر نجات پیدا نمی کند! آواز دهل از دور شنیدن خوش است! مردم بدانند اهالی سینما اغلب هشت شان گرو نه شان است و حتی توان تأمین معاش روزانه شان هم ندارند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.