شنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۵

نویسنده «مهاجر سرزمین آفتاب»:

«ادبیات دفاع مقدس و مقاومت» سبکی جدید و ژانری متفاوت در ادبیات انقلاب و ادبیات معاصر کشورمان رقم زد

حمید حسام در چهره هنر انقلاب اسلامی در سال ۹۵

سینماپرس: نویسنده کتاب «راز نگین سرخ» گفت: معتقد هستم دومین تقریظ مقام معظم رهبری بر یکی از کتاب‌های من؛ فضلی از جانب خداوند متعال برای من بود زیرا بخشی از زندگی سبا بابایی را که معدن فضیلت بود با کمک خداوند به رشته تحریر در آوردم.

به گزارش سینماپرس، حمید حسام در گفت‌وگو با میزان پیرامون تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب خود با عنوان «مهاجر سرزمین آفتاب» گفت: تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب «مهاجر سرزمین آفتاب» نه به واسطه نام نویسنده بلکه صرفاً به جهت بیان خاطرات و سوژه ناب زندگی بانویی نمونه به نام «سبا بابایی» مادر شهید دفاع مقدس محمد بابایی است که نمونه‌ای موفق از یک بانوی مسلمان محسوب می‌شود.

تقریظ

پاداشی از جانب خدا

حسام پیرامون دریافت دومین تقریظ از سوی رهبر معظم انقلاب ابراز کرد: معتقد هستم دومین تقریظ مقام معظم رهبری بر یکی از کتاب‌های من؛ فضلی از جانب خداوند متعال برای من بود زیرا بخشی از زندگی سبا بابایی را که معدن فضیلت بود با کمک خداوند به رشته تحریر در آوردم در عین حال باید تاکید کنم که این سوژه از جمله سوژه‌های ناب بود به همین دلیل خداوند به من پاداشی عطا کرد که آن پاداش دومین تقریظ رهبر معظم انقلاب از اثر جدید من «مهاجر سرزمین آفتاب» بود.

نماد سازی

وی ابراز کرد: مقام معظم رهبری پیش از اینکه کتاب «مهاجر سرزمین آفتاب» نوشته شود پیرامون سبا بابایی اطلاعاتی داشتند و اگر امروز ایشان از این کتاب تقریظ کردند به جهت این است که نماد سازی انجام شود و الگوهای ناب به نویسندگان معرفی شوند، وجود برخی از این سوژه ها بی‌تکرار هستند لذا باید فرصت را غنیمت شمرد و به بیان ابعاد شخصیت آنان و در عین حال شنیدن بخش هایی از دوران هشت سال دفاع مقدس پرداخت.

نگارش کتاب «مهاجر سرزمین آفتاب»

نویسنده کتاب «آب هرگز نمی میرد» پیرامون شخصیت نخست کتاب «مهاجر سرزمین آفتاب» تاکید کرد: سبا بابایی نوعی شخصیت تکرار نشدنی است. از این جهت احساس می کردم که نگارش خاطرات زندگی وی برایم رویکردی ارزشمند خواهد بود البته این مهم به مددِ شخصیت همسر وی اسدالله بابایی سبب شد تا کتابی خواندنی و در عین حال جذاب وارد عرصه ادبیات دفاع مقدس شود.

وی افزود: نقش و شخصیت سبا بابایی که توسط اسدالله بابایی نمایان و وارد عرصه جامعه ایران اسلامی شد نکاتی ارزشمند را در خود دارد. اسدالله بابایی مردی که توانست بانویی از شرقی ترین سرزمین های دنیا را به دین اسلام وارد کند و موجب آشنایی وی با انقلاب اسلامی ایران همچنین رویدادهای خاصی شود، از این رو نگارش کتاب «مهاجر سرزمین آفتاب» ارزش و اهمیت بالایی برایم داشت و من این مهم را یک فضل الهی می دانم.

«سبا بابایی» شخصیتی بین‌المللی

حسام در مورد کتاب «مهاجر سرزمین آفتاب» بیان کرد: من معتقد هستم بیان زندگی سبا بابایی یک بعد بین المللی نیز دارد وقتی با این شخصیت ارزشمند آشنا شدم در وجود او نوعی همدلی و همراهی را مشاهده کردم که فصل مشترکی با همه ملت ها دارد زیرا صلح و دوستی وی از ویژگی‌های بارز او محسوب می شد، ایران دوستی و محبت و صداقتش ویژه بود و ابعاد گسترده تری از شخصیت وی را مشخص می‌کرد و از همه اینها مهمتر نگاه او به تعالیم اعتقادی و اسلامی که او در عملش آن را به اجرا گذاشت این شخصیت را ستودنی کرده بود.

وی تصریح کرد: قصه و خاطراتی که در کتاب «مهاجر سرزمین آفتاب» بیان شده، بخشی از عظمت سبا بابایی را به عنوان یک فرد نشان می‌دهد. من فقط توانستم نشانه‌هایی مختصر از زندگی او را در قالب کلمات به مخاطبان نشان دهم. او دُر دانه‌ای بی تکرار بود که زیر آسمان کبود برای مدتی زندگی کرد و شاید دیگر نتوان چنین شخصیت‌هایی را پیدا کرد.

تقریظ بر کتاب مهاجر سرزمین آفتاب

ادبیات دفاع مقدس

نویسنده کتاب «دلیل» در مورد ادبیات دفاع مقدس و مقاومت تاکید کرد: به نظر من ادبیات کشور ما پس از انقلاب اسلامی تحولی عظیم را تجربه کرد لذا ما باید افتخار کنیم که توانستیم به واسطه هشت سال دفاع مقدس سبک هایی مانند خاطره نویسی، داستان و مستندنگاری را وارد عرصه ادبیات کنیم، اینها محصول انقلاب و دفاع مقدس بوده و باید ارج نهاده شود.

وی پیرامون ابعاد ادبیات دفاع مقدس و مقاومت اظهار کرد: به صورت کلی من معتقد هستم که ادبیات دفاع مقدس و مقاومت؛ سبکی جدید و ژانری متفاوت در ادبیات انقلاب و ادبیات معاصر کشورمان رقم زد لذا باید ادبیات دفاع مقدس را تاج افتخاری برای عرصه فرهنگ بدانیم.

حسام در مورد علاقه به کتاب‌هایش خاطرنشان کرد: معتقد هستم کتاب ها؛ گنجینه‌های ارزشمند از تجربه ها و اندیشه ها هستند و کتاب هایی که در حوزه ادبیات دفاع مقدس تولید شده اند علاوه بر بیان ابعاد تاریخ تجربه ای ارزشمند را انتقال می دهند اما من همه کتاب هایم را همانند فرزندانم می دانم وکتاب «راز نگین سرخ» را بیشتر از سایر کتاب هایم دوست دارم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.