جمعه ۱۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۶

اختتامیه جشنوارۀ جهانی شعر آیینی برگزار شد؛

حسینی: هیئت‌های به زبان انگلیسی از نبود شعر مناسب رنج می‌بردند

سید عبدالله حسینی در نشست خبری جشنواره جهانی شعر آئینی

سینماپرس: مراسم پایانی جشنوارۀ جهانی شعر آیینی با معرفی و تقدیر از برگزیدگان برگزار و همچنین پیام رئیس جمهور به این جشنواره قرائت شد که در بخشی از آن آمده است: «شعر بخش مهمی از شناسنامه و هویت ایران است و حمایت از آن بر همه متولیان دولت واجب است».

به گزارش سینماپرس، نخستین جشنوارۀ جهانی شعر آیینی عصر روز چهارشنبه (۹ شهریورماه) با معرفی و تقدیر از برگزیدگان در تالار سورۀ حوزه هنری به کار خود پایان داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالله حسینی، دبیر جشنواره جهانی شعر آیینی، پیام ریاست جمهوری به جشنواره را قرائت کرد. متن این پیام با شعری آیینی به زبان عربی آغاز شد و در بخشی از آن به این نکته اشاره داشت که «شعر آیینی در دهه‌های اخیر به برکت انقلاب اسلامی به شکوفایی تازه‌ای رسیده است».

همچنین در بخش دیگری از این پیام آمده بود: «اگر دنیا چیز نفیسی است، ثواب خداوند از دنیا زیباتر است. اگر بدن‌های انسان برای مرگ آفریده شده، شهادت با شمشیر از مرگ طبیعی زیباتر است. شعر هنر اول ایران‌زمین و سخن تمدن ایرانی اسلامی و از مواهب استثنایی خداوند است. در شعر والاترین اندیشه‌ها با عمیق‌ترین حوادث گره می‌خورد. میراث عظیم و شکوهمند شعر دینی از تاریخ پر از رنج به شاعران امروز رسیده‌است. شعر آیینی در دهه‌های اخیر و در انقلاب اسلامی به شکوفایی کم‌نظیری رسیده‌است. شعر بخش مهمی از شناسنامه و هویت ایران است و حمایت از آن بر همه متولیان دولت واجب است.»

آیین پایانی جشنوارۀ جهانی شعر آیینی با اجرای سیدکمال هاشم‌زاده و اجرای بخش انگلیسی آن با اجرای برنا دانش برگزار شد. دانش در ادامه این آیین به معرفی برگزیده‌های بخش بین‌الملل جشنواره پرداخت که پیش از آن فخر روحانی، استاد ادبیات انگلیسی دانشگاه قم، به عنوان نماینده هیئت‌داوران بخش انگلیسی جشنواره، گزارشی از شیوۀ برپایی این رویداد به زبان انگلیسی داد.

تقدیر از برگزیدگان بخش جهانی نخستین دورۀ جشنوارۀ جهانی شعر آیینی بخش بعدی این آیین بود که طی آن رتبۀ اول به نهال والجی از آمریکا، رتبۀ دوم به فاطمه بن‌علی از انگلیس و رتبۀ سوم به تسنیم جعفر از تانزانیا اهدا شد.

در ادامه، مهدی زارعی از راه‌یافتگان به اختتامیۀ این جشنواره به شعرخوانی ترکیب‌بند ارسالی خود به این رویداد پرداخت. بخشی از این شعر چنین است:

خون از خطوط زخمی یک ماجرا نوشت

از مرگ و از اسارت و از ابتلا نوشت

یک باره رفت سمت عقب گامهایشان

گامی به پیش آمدی، اسم تو را نوشت

ادامه این شعر را مرشد محسن میرزاعلی با صوت و اجرای خود خواند:

آه از دمی که ماه میان خسوف خون

غلتید و مشک زخمی اش افتاد از دهان

آه از دمی که دخترکان ضجه می‌زدند:

برگرد سمت خیمه عموجانِ مهربان

هادی سعیدی کیاسری، رئیس هیئت داوران بخش فارسی این جشنواره در این آیین بیانیۀ هیئت داوران را قرائت کرد. در بخشی از این بیانیه آمده بود: «شعر عاشورایی به عنوان فصلی دل‌انگیز در طول سده‌های گذشته از تجلی حکمت و حقیقت بوده‌است».

او در ادامۀ این بیانیه گفت: «هیات داوران معیارهای خاصی را مبنای انتخاب قرار دادند و در هر مرحله، نتیجه به رأی اکثر داوران سپرده شد. همچنین اشراف معرفتی شاعران در بیان دقایق مورد توجه قرار گرفته‌است. در نهایت هیات داوران از میان ۶۰۰ اثر، ۴۰۰ اثر را واجد شرایط انتخاب کرد و بعد ۷۰ قطعه شعر به مرحله نهایی راه یافت. گروه بعدی داوران ۳ اثر را به عنوان اول تا سوم و ۱۲ اثر را به‌عنوان برگزیدگان انتخاب کردند».

بخش بعدی این آیین به شایستگان تقدیر جشنواره اختصاص داشت که با حضور علی فروزانفر، معاون هنری حوزۀ هنری، قاسم صرافان، دبیر علمی نخستین دورۀ جشنواره جهانی شعر آیینی، مصطفی محدثی خراسانی، شاعر آیینی و هادی سعیدی کیاسری، رئیس هیئت داوران بخش فارسی این جشنواره برگزار شد.

شایستگان تقدیر نخستین دورۀ جشنوارۀ جهانی شعر آیینی عبارتند از: حسن خسروی وقار برای اثر «من خواب بودم آتش آمد» از قم، سیداعظم حسینی برای اثر «چرخه بی‌انجام عشق» از شیراز، غلامرضا کافی برای اثر «گره بستند از پرواز» از شیراز، امیر رسولی برای اثر «گرفته ما را و دستش گرم» از زنجان، سیدشاه‌حسین موحد بلخی برای اثر «حسینی خونی که از از خاک تا خدا زد» از افغانستان، مرتضی حیدری آل‌کثیر برای اثر «هم‌قدم» از تهران، مصطفی جلیلیان‌مصلحی برای اثر «قاصد خون» از مشهد، پرویز بیگی برای اثر «غروب بود و زمین و زمان قرار نداشت» از تهران و هادی فردوسی برای اثر «اینجا همه لطف بی‌عدد» از شیراز که هدیه نقدی ۱۰۰ یورویی، تندیس جشنواره و لوح تقدیر را دریافت کردند.

سیدعبدالله حسینی، دبیر جشنواره در ادامۀ این آیین ضمن ارائۀ گزارشی از جشنواره گفت: شعر با هیئت عجین است. اما هیئت‌ها خارجی به عنوان مثال هیئت‌های به زبان انگلیسی از نبود شعر مناسب رنج می‌بردند. به این ترتیب تصمیم گرفتیم تا با برپایی این جشنواره خلاء وجود شعر مناسب هیئت به زبان‌های فارسی و غیرفارسی را پر کنیم.

حسینی افزود: هر شاعری باید از توانایی شعری خود که خداوند به او هدیه داده است در راه عدالتخواهی و ظلم ستیزی گام بردارد در غیر اینصورت توفیقی در این مسیر کشب نکرده‌است. بزرگترین ظلم تاریخ هم ظلم به اباعبدالله الحسین است که هر شاعری باید برای آن شعر بگوید تا هم در این دنیا و هم در آخرت خود عاقبت بخیر شود.

او در پایان با بیان این‌که هدف ما ارتقاء شعر ولایی بود که حاصل شد، گفت: در انتخاب داوران با مشکل روبه‌رو بودیم چرا که از هر شاعر و استادی برای داوری دعوت می‌کردیم خود در جشنواره شرکت کرده بود و در نهایت از برخی از آنها خواستیم تا انصراف دهند تا بتوانند به عنوان داور حضور داشته باشند.

در ادامه، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی دربارۀ نخستین دورۀ جشنواره جهانی شعر آیینی با تقدیر از برگزارکنندگان آن گفت: برای کمک به افرادی که غیرتی در این حوزه می‌ورزند، خصوصا در مراحل فرامرزی، خود را مسئول و پشتیبان می‌دانیم.

او افزود: اینجور همت و غیرت و اقتدار در سیدعبدالله حسینی بی‌نظیر است و تنها به‌خاطر قدردانی از ایشان چند جمله‌ای در این مراسم صحبت کردم.

در پایان این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی، سیدعبدالله حسینی، محمدمهدی دادمان و علیرضا قزوه لوح تقدیر، تندیس جشنواره و جایزه نقدی را به سه نفر برتر اعطا کردند.

لوح تقدیر، تندیس جشنواره و جایزه نقدی ۱۲۵۰ یورویی به سید ابوطالب مظفری برای ترکیب‌بندی شَرِ شوکران از افغانستان به عنوان نفر سوم، جایزه نقدی ۲۵۰۰ یورویی، تندیس جشنواره و لوح تقدیر به محمدسعید میرزایی برای قصیده پیوسته حسینیه از تهران به عنوان نفر دوم و دیپلم افتخار رتبه اول، تندیس جشنواره و جایزه نقدی ۵ هزار یورو به مهدی زارعی برای ترکیب بند قابیل از کرج اعطا شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.