دوشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۶

عذر تراشی به سبک دبیر اجرایی ششمین دوره جشنواره تلویزیونی مستند؛

میرتیموری: علت عدم انتشار مشاوران و «هیأت انتخاب» تبعات احتمالی است که برای این افراد ممکن است در پی داشته باشد!

ششمین دوره جشنواره تلویزیونی مستند

سینماپرس: دبیر اجرائی جشنواره تلویزیونی مستند گفت: به جرأت می‌توان گفت که همه آثار توسط هیأت انتخاب به دقت دیده شده و هیچگونه سفارشی در کار نبوده است. البته هرگونه انتخاب، طبیعتا تبعاتی نیز در پی خواهد داشت.

به گزارش سینماپرس، ششمین دوره جشنواره تلویزیونی مستند، ابتدای خردادماه ۱۴۰۱ با اعلام فراخوان در ۴ بخش «فیلم مستند»، «مجموعه مستند»، «عکس مستند» و «مستندنگاری» آغاز به کار کرد. بر اساس فراخوان جشنواره، شرکت‌کنندگان تا ۲۰ تیرماه فرصت داشتند تا در سایت جشنواره ثبت‌نام کرده و آثار خود را ارسال کنند.

مطابق با اعلام روابط عمومی جشنواره، ۱۷۵ مستند کوتاه و ۶۵ مستند بلند به دبیرخانه جشنواره ارسال شد و از میان آن‌ها ۱۸ مستند بلند و ۳۲ مستند کوتاه به بخش مسابقه ششمین دوره جشنواره تلویزیونی مستند راه یافتند.

در پی اعلام اسامی آثار راه یافته به ششمین جشنواره تلویزیونی مستند، ابهاماتی در خصوص نحوه گزینش و انتخاب آثار راه یافته در بخش‌های مستند کوتاه و بلند به دبیرخانه جشنواره در روزهای گذشته مطرح شده است. شفاف نبودن هیأت انتخاب آثار جشنواره، عدم اطلاع رسانی در خصوص آثار ارسال شده به دبیرخانه ششمین دوره از جشنواره تلویزیونی مستند و راه یافتن آثاری از جشنواره‌های برگزار شده در سال گذشته از مهمترین ابهامات پیرامون این دوره از جشنواره مستند تلویزیونی به شمار می‌رفت.

از همین رو، برای شفاف‌تر شدن موضوع و بررسی ابهامات مطرح شده پیرامون نحوه انتخاب آثار راه یافته به جشنواره تلویزیونی مستند، با مهدی میرتیموری دبیر اجرائی ششمین دوره جشنواره تلویزیونی مستند به گفتگو پرداختیم.

مهدی میرتیموری، دبیر اجرائی ششمین دوره جشنواره تلویزیونی مستند، در گفتگو با فارس در خصوص گزینش آثار راه یافته به بخش‌های مستند کوتاه و بلند این جشنواره گفت: فرآیند گزینش آثار در جشنواره تلویزیونی مستند همانند دیگر جشنواره‌ها به صورت فراخوان عمومی طی می‌شود. به این صورت که آثاری از سراسر کشور به دبیرخانه ارسال می‌شود، سپس در پروسه انتخاب اولیه قرار می‌گیرد و آثار راه یافته به بخش نهایی جشنواره در ۳ بخش مستند کوتاه، نیمه کوتاه و بلند به دست هیأت‌ انتخاب‌های هر بخش می‌رسد.

میرتیموری افزود: بر این اساس آثار جشنواره توسط هیأت انتخاب بازبینی می‌شود و طبق برنامه ریزی جدول پخش، آثار در چرخه نمایش، داوری مردمی و داوری کارشناسان جشنواره قرار می‌گیرد.

دبیر اجرائی ششمین دوره جشنواره تلویزیونی مستند در رابطه با علت شفاف نبودن هیأت انتخاب آثار راه یافته به این جشنواره عنوان کرد: انتشار اسامی اعضای هیأت انتخاب این قبیل جشنواره‌ها امر مرسومی نیست. در جشنواره‌های استاندارد بین‌المللی معمولا رویه به این شکل است که در کنار دبیر جشنواره، مشاوران دبیر جشنواره این نقش را بر عهده دارند و هیأت انتخابی وجود ندارد. دبیر جشنواره بر مبنای سیاست‌های جشنواره و از میان انتخاب‌های مشاوران خود آثار را برمی‌گزیند.

وی درباره علت عدم انتشار اسامی هیأت انتخاب گفت: علت عدم انتشار مشاوران و هیأت انتخاب، تبعات احتمالی است که برای این افراد ممکن است در پی داشته باشد و دچار چالش و مشکلات شوند. از سویی ممکن است حتی بحث سفارش یک اثر خاص مطرح شود یا پس از انتخاب، مشاوران و هیأت انتخاب دچار مشکل شوند.

میرتیموری در خصوص ضوابط جشنواره در رابطه با نمایش آثاری که در جشنواره‌های پیشین نیز به نمایش در آمده بیان کرد: محدودیتی برای نمایش آثاری که در جشنواره‌های دیگر به نمایش در آمده نداریم، البته اولویت با آثاری است که پیش از این پخش تلویزیونی نداشته اند. در واقع این فرصت برای همه آثار فراهم است که در جشنواره حضور پیدا کنند. برای هرکدام از بخش‌های جشنواره، یک هیأت انتخاب مجزا از میان افراد شناخته شده و باسابقه در حوزه تخصصی مربوطه تشکیل شده است.

دبیر اجرائی ششمین دوره جشنواره تلویزیونی مستند ادامه داد: به جرأت می‌توان گفت که همه آثار توسط هیأت انتخاب به دقت دیده شده و هیچگونه سفارشی در روند پذیرش آثار در کار نبوده است. البته هرگونه انتخاب، طبیعتا تبعاتی نیز در پی خواهد داشت. آثار راه یافته به جشنواره هنوز دیده نشده و بهتر است ارزیابی نهایی پس از نمایش تمامی آثار و مقایسه آن‌ها با آثار غایب در بخش رقابت جشنواره صورت بگیرد. البته این نکته را به جرأت می‌گویم که بهترین آثار ممکن ارسال شده به دبیرخانه در بخش رقابتی جشنواره حضور دارند.

وی افزود: نکته دیگری که می‌توان مطرح نمود این است که نحوه اکران این جشنواره تلویزیونی است و امکان محدودیت برای نمایش برخی آثار در تلویزیون نیز وجود دارد. قانون جشنواره این است که تمامی آثار باید در تلویزیون به نمایش در بیایند و امکان پذیرش آثار خارج از چارچوب جشنواره نیز وجود ندارد. آثار پذیرفته شده در جشنواره بدون شک از بهترین آثار مستند کشور در سال‌های اخیر هستند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.