شنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۴

بهزاد عبدی:

«تعزیه» نماینده اپرای ملی است/واقعه عاشورا علاوه‌بر اینکه یک جریان اعتقادی و آیینی است باید به آن توجه کرد و برایش آهنگسازی کرد

بهزاد عبدی در نشست خبری فیلم سینمایی «قاتل اهلی»

سینماپرس: آهنگساز اپرای عروسکی عاشورا گفت: از آنجایی که عاشورا جریان اعتقادی و آیینی ماست، وظیفه داریم که به آن به عنوان اپرای ملی هم نگاه کنیم.

به گزارش سینماپرس، بهزاد عبدی، آهنگساز اپرای عروسکی عاشورا در برنامه «آن» از شبکه دو سیما گفت: روزی تصمیم گرفتم موسیقی بنویسم و به صورت حرفه‌ای در این زمینه شاگردی کردم. سال ۱۳۷۰ یا ۱۳۷۱ بود که در فرهنگسرای بهمن به ریاست استاد بهروز غریب‌پور کارهای آیینی انجام می‌شد. آن زمان بود که پیش خودم گفتم کاش می‌شد واقعه عاشورا که یک تئاتر است، به یک اپرا و اتفاق نمایشی موزیکال تبدیل شود.

وی با بیان اینکه آن زمان با موسیقی کلاسیک مانوس بودم، ولی دانش‌اش را نداشتم، ادامه داد: تا اینکه سال‌ها شاگرد استاد فخرالدینی بودم و تصمیم گرفتم به اوکراین بروم. آقای غریب‌پور تصمیم گرفته بود که اپرای عاشورا بسازد و از قضا می‌خواست در جشنواره تئاتر عروسکی در اوکراین حضور پیدا کند. به همین دلیل رفتم تا با استاد غریب‌پور صحبت کنم. به ایشان گفتم که آهنگسازی انجام می‌دهم و شنیدم که می‌خواهید اپرای عاشورا کار کنید. استاد غریب‌پور گفت بله و اتفاقا هم با یک آهنگساز درباره اینکار صحبت کردم.

بهزاد عبدی گفت: مشغول ساخت قسمت سوم افسانه ماردوش بودم که دوستم تماس گرفت و گفت که استاد غریب‌پور می‌خواهد تو را ببیند. استاد گفت که تو تابه‌حال برای عاشورا کار کردی؟ گفتم بله و نزدیک به هشت سال است که درباره عاشورا تحقیق کردم و خیلی دوست دارم که این اتفاق بیفتد. استاد هم بدون مقدمه بهم دست داد و گفت که شما آهنگساز اپرای عاشورا هستید.

این آهنگساز با بیان اینکه آرزویم این بود که اپرای عاشورا را بسازم، ادامه داد: وقتی شما انرژی مثبتی را به یک مفهوم مثبت می‌رسانید، طبیعتا بازتاب خواهد داشت. از طرفی هم نمی‌خواستم که صرفا کار دم دستی انجام دهم و موضوع را خراب کنم.

آهنگساز اپرای عاشورا گفت: در واقع، تعزیه اپرای ملی ماست. هم به جهت ساختار، هم به جهت موسیقی، هم به جهت آواز و ایرانی بودنش؛ بنابراین واقعه عاشورا علاوه‌بر اینکه یک جریان اعتقادی و آیینی است، باید به عنوان اپرای ملی هم به آن نگاه کرد و تعزیه نماینده اپرای ملی است و باید به آن توجه کرد و برایش آهنگسازی کرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.