یکشنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۵

جولان «هنر سفارتی» در شرایط ضعف نهادهای متولی «امنیت فرهنگی»؛

فراخوان رسمی «سفارت فرانسه» برای بروزرسانی و تکمیل شبکه «نفوذ فرهنگی» خود در ایران!

جشنواره فیلم کن فرانسه

سینماپرس: سال هاست که عنوان پدیده سینمای سفارتی در سپهر هنری کشور مطرح شده و موافقان و مخالفان خود را دارد. در شرایطی که هنوز برخی این پدیده را یک تئوری توطئه فراگیر می‌دانند اما اخیرا صفحه اینستاگرام سفارت فرانسه اقدام به انتشار یک آگهی جالب توجه کرده است.

به گزارش سینماپرس، در تمام این سال‌ها که از مطرح شدن پدیده سینمای سفارتی می‌گذرد شاهد ارتباط خوب بعضی از سفارتخانه‌های داخل ایران و بعضی از هنرمندان و بازیگران کشور بوده‌ایم؛ از آنانی که فی سبیل الله عنوان لژیون دونور می‌گرفتند تا کسانی که در جشن‌های روز استقلال فرانسه و ایتالیا حضور فراگیر داشتند. با این حال همواره موضوع سفارش سفارتخانه‌ها به هنرمندان ایرانی درست یا غلط تکذیب شده است. هفته گذشته اما صفحه مربوط به سفارت فرانسه در ایران اقدام به انتشار پست و استوری عجیبی کرد که دوباره زیر تنور بحث مربوط به سینمای سفارتی هیزم گذاشت. فرانسوی‌ها در فراخوانی تا هجدهم مهرماه امسال به نویسندگانی که مایل‌اند پروژه‌ای در زمینه نمایشنامه نویسی، ادبیات، سینما، نقد هنر، شعر و غیره ارائه دهند «اقامت ادبی» می‌دهد.

lafranceeniran

در متن این فراخوان آمده است: «سیته بین‌المللی هنر پاریس با حمایت سفارت فرانسه در ایران یک برنامه رزیدنسی مختص نویسندگان ایرانی ساکن در ایران برگزار می‌نماید که تمایل به انجام پروژه‌ای پژوهشی و یا خلق اثر در زمینه‌های نمایشنامه، ادبیات، فیلمنامه، نقد هنر، شعر و غیره داشته باشند.» بر اساس این فراخوان فقط نویسنده های «حرفه‌ای» که سابقه حداقل ۵ سال کار دارند می‌توانند در این دوره شرکت کنند. تازه این افراد باید به زبان فرانسه یا انگلیسی تسلط داشته باشند. در نهایت به دو نفر برگزیده بورس رزیدنسی تعلق می‌گیرد.

حالا چیزی که کنجکاوی را بیشتر می‌کند این است که ببینیم چه افرادی در این دوره شرکت می‌کنند و به جز دو نفری که راهی فرانسه می‌شوند بقیه، ایده‌هایشان را صرف چه پروژه هایی می‌کنند.

*سوره سینما

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.