چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۰

رضا بنفشه‌خواه:

ادبیات نمایشی ما ضعیف است/نویسنده و فیلمنامه‌نویس بسیار کم داریم چراکه مطالعه در کشور ما پایین است

رضا بنفشه خواه

سینماپرس: بازیگر فیلم سینمایی «اجاره‌نشین‌ها» در توضیح این موضوع که چرا سریال‌های تلویزیونی مخاطب مطلوبی ندارند، گفت: در این آثار شاهدیم که ضعف در نوشتار دارند و قصه و کلیت داستان در انتها از دست می‌رود و به عبارتی نویسندگان کفگیرشان به ته دیگ می‌خورد.

به گزارش سینماپرس، رضا بنفشه‌خواه در گفت وگو با ایرنا و در توضیح فعالیت‌های اخیر خود بیان کرد: این روزها بیشتر کتاب می‌خوانم و تلویزیون می‌بینم.

بازیگر فیلم سینمایی مردی که زیاد می‌دانست (یدالله صمدی 1363) ادامه داد: بعد از عید و از شروع سال جدید پیشنهاد کار نداشتم، قبل از عید چند کار انجام دادم که همه پخش شد، در اپیزود نورگیر در سریال تازه‌وارد نقش اصلی را داشتم. در سریال جنابعالی که از تلوبیون پلاس پخش شد بازی کردم و در سریالی دیگر که از شبکه دو سیما به نمایش درآمد، حضور داشتم.

وی در پاسخ به این پرسش که طی این سال‌ها نقش‌هایش را بر چه اساسی انتخاب کرده است، گفت: همیشه ملاکم این بوده کاری که انجام می‌دهم در نهایت باعث بالارفتن فرهنگ عمومی جامعه باشد، فرهنگ رانندگی و معاشرت و گفت‌وگو و... را افزایش دهد.

استقبال مردمی از نمایش خانگی خوب است

این هنرمند قدیمی در توضیح شبکه نمایش خانگی اظهار داشت: اولین تجربه حضورم در شبکه نمایش خانگی نیسان آبی بود که نقش کوچکی در آن داشتم.

وی افزود: ممکن است در شبکه نمایش خانگی دستمزدها بالاتر و این انگیزه حضور هنرمندان در آن باشد اما استقبال مردم هم از این رسانه خوب است، آدم‌ها ممکن است در زمان‌هایی که سریالی از تلویزیون پخش می‌شود به هر دلیل زمان تماشا نداشته باشند ولی نمایش خانگی امکان تماشای اختیاری در هر زمانی که بخواهند را به آنها می‌دهد.

بازیگر فیلم سینمایی اجاره نشین‌ها (داریوش مهرجویی۱۳۶۵) تاکید کرد: کیفیت این آثار متفاوت است؛ خوب و بد و متوسط دارد.

مشکل سریال های تلویزیونی ضعف ادبیات نمایشی است

هنرپیشه سریال ماجراهای آقای خیرخواه (امیر سماواتی ۱۳۶۵) در توضیح این موضوع که چرا سریال‌های تلویزیونی مخاطب مطلوبی ندارند، گفت: در سریال‌هایی که از تلویزیون پخش می‌شود شاهدیم که قصه و کلیت داستان در انتها از دست می‌رود و به عبارتی کفگیرشان به ته دیگ می‌خورد چرا که ضعف در نوشتار دارند؛ نویسندگان و فیلمنامه نویسان باید به این موضوع بیشتر توجه داشته باشند، بیشتر مطالعه کنند و بهتر بنویسند.

وی افزود: به‌اندازه کافی بازیگر، کارگردان، فیلم‌بردار خوب داریم اما نویسنده و فیلمنامه‌نویس بسیار کم داریم چراکه مطالعه در کشور ما پایین است؛ تا شما کتاب نخوانید و سایر فیلم‌نامه‌ها را مطالعه نکنید، نمی‌توانید چیز خوبی بنویسید و خروجی خوبی را به وجود بیاورید.

بنفشه‌خواه تاکید کرد: در نتیجه آنچه ضعف این مجموعه هاست در این است که ادبیات نمایشی ما ضعیف است.

بازیگر سریال پهلوانان نمی‌میرند (حسن فتحی ۱۳۷۳) تصریح کرد: به جوانانی که برای هنرپیشگی و ورود به هنر از من مشورت می‌خواهند همواره پیشنهاد می‌دهم که گرایش ادبیات نمایشی را دنبال کنند چرا که این رشته آدم‌ها را وادار به مطالعه و خواندن و دست به قلم داشتن می‌کند.

وی یادآور شد: سینما مخاطبان کمتری در مقایسه با تلویزیون دارد به همین دلیل باید همه هم‌وغم مان را روی سناریوها و داستان‌هایی بگذاریم که از تلویزیون برای مخاطب گسترده پخش می‌شود و می‌توانند فرهنگ‌سازی کنند.

تئاتر در مملکت ما بسیار مظلوم واقع شده است

بازیگر مجموعه تلویزیونی پشت کنکوری‌ها (پریسا بخت‌آور ۱۳۸۳) با اشاره به خانواده‌اش گفت: زمانی که بچه‌هایم با من بر سر آینده زندگی و شغلشان مشورت کردند به آنها گفتم هرچه دوست دارید را دنبال کنید. همچنان که پسر بزرگم مهندسی خوانده است. اثر حرفه من بر آنها غیرمستقیم و در این راستا بود که بسیار به تماشای تئاتر می‌بردمشان.

بنفشه‌خواه در پاسخ به این پرسش که پسرش بیژن این روزها در حال چه کاری است، خاطرنشان کرد: بیژن پس از بازی در سریال مستوران اکنون مشغول بازی در سریالی به کارگردانی سروش صحت است.

وی با اشاره به دغدغه همیشگی خود، تاکید کرد: تئاتر در مملکت ما بسیار مظلوم واقع شده است. درخواستم از مسئولان به‌ویژه مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد این است که توجه بیشتری به تئاتر داشته باشند و سرمایه‌ای در اختیار این بچه‌ها بگذارند و تئاتر را تقویت کنند.

هنرپیشه فیلم سینمایی مدرسه پیرمردها (سیدعلی سجادی حسینی ۱۳۷۰) گفت: تئاتر یک‌نفس روبروی هم و هنری زنده و تکرارناشدنی است. یک پلان از یک فیلم سینمایی ممکن است بارها تکرار شود اما تئاتر یک خط دراماتیک دارد که از جایی شروع می‌شود و جایی پایان می‌یابد و برای کسانی که به هنر نمایش علاقه‌مند باشند لذت‌بخش‌تر است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.