سه‌شنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۲

بهروز غریب‌پور:

این بار اپرای «عاشورا» طرحی کاملاً متفاوت به لحاظ اجرایی دارد/اپرا به همراه بازی‌دهنده‌ها روی صحنه دیده می‌شوند

اُپرای عاشورا

سینماپرس: بهروز غریب‌پور اپرای عروسکی «عاشورا» را به شکلی متفاوت، از ۱۹ مرداد در تالار وحدت روی صحنه می‌برد.

به گزارش سینماپرس، بهروز غریب‌پور مدرس و کارگردان با سابقه تئاتر و تئاتر عروسکی، درباره اجرای مجدد اپرای عروسکی «عاشورا» در ماه محرم و صفر سال جاری، به مهر گفت: از طرف مدیریت بنیاد فرهنگی هنری رودکی این تمایل وجود داشت که اپرای عروسکی «عاشورا» امسال نیز اجرا شود اما تالار فردوسی درگیر تعمیرات بود و نمی‌شد در آن سالن اپرا را روی صحنه برد.

وی ادامه داد: وقتی تمایل ویژه آقای مجید زین‌العابدین مدیرعامل بنیاد رودکی را دیدم که مایل بود این اپرای عروسکی «عاشورا» به روال ۱۴ سال گذشته اجرا شود، گفتم تنها سالنی که قابلیت اجرای اپرای عروسکی در آن وجود دارد، تالار وحدت است چون پیش‌تر تجربه اجرای اپرای عروسکی «رستم و سهراب» را در تالار وحدت داشتم.

سرپرست گروه تئاتر «آران» با بیان اینکه اجرای اپرای «عاشورا» در تالار وحدت متفاوت از اجرا در تالار فردوسی است، توضیح داد: این بار اپرای «عاشورا» طرحی کاملاً متفاوت به لحاظ اجرایی دارد و اپرا به همراه بازی‌دهنده‌ها روی صحنه دیده می‌شوند. پیش‌تر و در کشور آرژانتین در صحنه پایانی اپرای «رستم و سهراب» چنین تجربه‌ای را داشتم.

اجرای متفاوت «اپرای عاشورا» در «وحدت» / این یک «اپرای قدسی» است

غریب‌پور تأکید کرد: هم برای بازی‌دهنده‌ها و هم عوامل دیگر اپرای «عاشورا» این چنین شیوه‌ای برای اجرا، کار دشواری است ولی شیوه جدیدی است که قطعاً توسط هیچ گروه دیگری تجربه نشده است. این امر راهی را برای من باز کرد که از این پس در اجراهای خارج از کشور اپراهای عروسکی گروه «آران» از چنین شیوه‌ای برای اجرا استفاده کنم.

این هنرمند با سابقه تئاتر درباره دلایل انتخاب چنین شیوه‌ای برای اجرای مجدد اپرای «عاشورا»، یادآور شد: یکی از دلایل انتخاب این شیوه، مشارکت بازی‌دهندگان همچون تعزیه‌گردان‌ها است؛ ایجاد فضایی که گویی شما در یک تکیه بزرگ حضور دارید. از این پس از واژه «اپرای قدسی» استفاده می‌کنم زیرا هم آئینی است و هم اپرایی.

اجرای متفاوت «اپرای عاشورا» در «وحدت» / این یک «اپرای قدسی» است

وی درباره اینکه آیا اتخاذ شیوه اجرایی متفاوت در اجرای مجدد اپرای «عاشورا» هزینه‌های آماده‌سازی اثر را بالا برده است یا نه، تصریح کرد: اجرای اپرای «عاشورا» در تالار وحدت اجرایی مینی‌مالیستی است و دچار هزینه‌های اضافه نشدیم. حدود ۳ سال بود که به دلیل دوران کرونایی نتوانستیم رپرتوآر اپراهای عروسکی گروه «آران» را برگزار کنیم ولی پیش از آن همواره در جریان برگزاری رپرتوآر، گروه هزینه‌هایی را صرف آماده‌سازی آثار می‌کرد و این بار نیز همین کار را انجام داد.

غریب‌پور در پایان سخنان خود ضمن اظهار امیدواری از اینکه شرایط فراهم شود تا اپرای عروسکی «همای همایون» را هم به همین شیوه اجرایی متفاوت در تالار وحدت روی صحنه ببرد، درباره زمان اجرای اپرای «عاشورا» گفت: قرار است از ۱۹ مرداد و به مدت ۳ شب، «عاشورا» را در تالار وحدت اجرا کنیم. امیدوارم امکان تمدید اجراها وجود داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.