شنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۳

پیشنهاد دقیق و سازنده یک تعزیه‌خوان پیشکسوت؛

میدان امام حسین (ع) در تهران به عنوان تکیه ثابت تعزیه در نظر گرفته شود

تعزیه

سینماپرس: مرتضی صفاریان تعزیه‌خوان پیشکسوت با اشاره به اینکه در سن ۸۹ سالگی به برکت سیدالشهدا(ع) هنوز به اجرای مجالس شبیه‌خوانی می‌پردازد پیشنهاد داد میدان امام حسین(ع) تبدیل به تکیه دایمی تعزیه شود.

به گزارش سینماپرس، حاج مرتضی صفاریان هنرمند پیشکسوت و فعال تعزیه درباره فعالیت این روزهایش در ایام ماه محرم و صفر به مهر گفت: ۱۰ روز اول محرم را برای اجرای تعزیه در سبزوار هستم. برای این مراسم چند تعزیه خوان از اصفهان، چند نفر از سبزوار و بنده نیز از تهران حضور دارم که به عنوان سرپرست و مخالف خوان (اشقیاء خوان) دعوت شدم و به اجرای تعزیه‌های مختلف می‌پردازیم البته چون روزها گرم است شب‌ها اجرا خواهیم داشت.

وی ادامه داد: در دهه دوم محرم نیز برای اجرای مجالس تعزیه به نهاوند دعوت شدیم و دهه آخر ماه صفر هم در خوانسار اجرا خواهیم داشت. علاوه بر اجرای مجالس مختلف در روزها، شب‌ها نیز تعزیه فاطمه زهرا (س)، امام حسن (ع)، امام رضا (ع) و بازار شام داریم. با دعای مردم و نظر لطف سیدالشهدا (ع) همچنان با ۸۹ سال سن مشغول فعالیت و اجرا هستم.

این هنرمند با اشاره به لزوم اختصاص مکانی ثابت برای اجرای مجالس تعزیه عنوان کرد: پیشنهاد من این است که میدان امام حسین (ع) به عنوان تکیه ثابت تعزیه در نظر گرفته شود چون مکان بزرگی برای اجرای مجالس تعزیه است و همچنین می‌توان در این مکان به جوان‌های علاقه‌مندی که از تهران و شهرستان‌های مختلف خواستار یادگیری تعزیه هستند، آموزش داد چون معتقدم اگر مساله آموزش جدی گرفته نشود تعزیه خوانی در ایران تا سه چهار سال دیگر از بین خواهد رفت.

صفاریان یادآور شد: چندی قبل نخستین سوگواره بین‌المللی شبیه خوانی به همت حجت الاسلام محمدحسن اختری مدیرعامل بنیاد بین‌المللی عاشورا در تهران برگزار شد که در این سوگواره علاوه بر اجرای آثار مختلف از ایران، مجالسی از نیجریه و عراق نیز اجرا شد و تبادل فرهنگی بسیار خوبی بین تعزیه خوانان ایرانی و کشورهای دیگر شکل گرفت.

وی تصریح کرد: این بنیاد قصد دارد دست به اصلاح و پالایش متون و اسناد تعزیه‌خوانی و همچنین آموزش شبیه خوانی بزند و از طرف دیگر گروه‌های شبیه خوان را برای اجرای برنامه به کشورهای مختلف بفرستد. امیدوارم با همراهی این بنیاد، مجالس تعزیه جمع آوری و اصلاح شوند چون در طول سال‌ها دچار انحراف‌های زیادی شده‌اند از این رو متون غیرموثق باید حذف شوند. در همین برنامه یکی از روحانیون در سخنانی عنوان کرد اگر ما ۲۰ سال منبر برویم به اندازه اجرای یک تعزیه بر مردم تأثیر نخواهد داشت چون مردم با دیدن اتفاقات واقعه کربلا به صورت نمایشی، ارتباط بسیار زیادی با آن برقرار می‌کنند.

وی در پایان صحبت‌هایش متذکر شد: بارها دیده‌ام وقتی تعزیه طفلان مسلم یا حضرت سکینه را اجرا می‌کنیم چقدر کودکان تحت تأثیر قرار می‌گیرند از این رو با اجرای مجالس تعزیه می‌توانیم واقعه کربلا را در ذهن جوانانمان بپرورانیم و ماندگار کنیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.