سه‌شنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۵

رهبر قنبری:

تصمیم گرفتیم انجمنی را با عنوان انجمن دانش‌آموختگان مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی (باغ فردوس) تشکیل دهیم

رهبر قنبری در آئین پایانی گردهمای سالانه فيلمسازان و عكاسان سراسر كشور

سینماپرس: رهبر قنبری از تشکیل انجمن دانش‌آموختگان مرکز آموزش فیلمسازی باغ فردوس، تاسیس مدرسه سینمایی فردوس و برگزاری فستیوال ملی و بین‌المللی فردوس خبر داد.

به گزارش سینماپرس، در روزهایی که خبرهای خوب سینمایی کمتر به گوش می رسد، خبر ایجاد مدرسه سینمایی باغ فردوس توسط انجمن دانش‌آموختگان مرکز آموزش فیلمسازی باغ فردوس که این انجمن نیز به تازگی تشکیل شده است، می تواند روزنه امیدی باشد که هنوز هستند کسانی که برای زیرساخت های سینما در ایران تلاش می کنند.

رهبر قنبری کارگردان و یکی از اعضای موسس انجمن دانش‌آموختگان مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی (باغ فردوس) که به تازگی مجوزهای خود را از وزارت ارشاد گرفته است در گفتگو با صبا درباره مراتب طی شده در راستای تاسیس مدرسه فیلمسازی باغ فردوس توضیح داد: دانش‌آموختگان باغ فردوس بیش از دویست و هفتاد نفر بودند که بیست و پنج نفر از این افراد که من نیز شامل آن‌ها می‌شوم به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی همایشی راه انداختیم که سال بعد یعنی در همایش دوم تصمیم گرفتیم انجمنی را با عنوان انجمن دانش‌آموختگان مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی (باغ فردوس) تشکیل دهیم و از این رو اساسنامه‌ای را تدوین کردیم که به ثبت رسید و در هیات موسس تصویب شد تا مجوز مدرسه فیلمسازی باغ فردوس به همراه جشنواره فیلم فردوس اخذ گردد.

به گفته وی، مبنای تدریس در این مدرسه به صورت آموزش کارگاهی مانند همان شیوه قدیمی باغ فردوس است که استادهایی چون احمد ضابطی جهرمی، خسرو سینایی، زنده یاد محمدرضا شریفی، بهرام بیضایی و ناصر تقوایی تدریس می‌کردند.

این کارگردان و پژوهشگر سینما ادامه داد: همچنین قرار است آزمونی برای ورود به مدرسه داشته باشیم که مبتنی بر قوانین وزارت ارشاد خواهد بود ولی با این حال، ما نکات تخصصی خود را برای شاخصه های این آزمون و نحوه ثبت نام با وزارتخانه در میان می گذاریم و امیدواریم به مرور بتوانیم آزمون ویژه و کاربردی خود را داشته باشیم.

او درباره انتخاب اعضای هیات علمی برای این مدرسه تخصصی سینما عنوان کرد: کادر هیات علمی از میان دانش‌آموختگان مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی (باغ فردوس) که دارای مدرک کارشناسی ارشد و دکترا هستند و سابقه تدریس در دانشکده های سینمایی کشور و انجمن سینمای جوانان را دارند، انتخاب می‌کنیم. اکنون چندین نفر را داریم که یا از دانشگاه های مختلف مدرک دکترا کسب کرده‌اند یا مدارکی دارند که معادل مدرک دکترا است که مورد قبول چهار وزارتخانه‌ کشور نیز هست.

کارگردان «روییدن در باد» درباره تاریخ شروع دوره آموزشی این مدرسه توضیح داد: نمی‌شود خیلی دقیق گفت که چه زمانی آموزش و تدریس شروع می‌شود اما در حال حاضر فکر می‌کنم که به مهر ماه امسال نمی‌رسد و ما در واقع برای سال ۱۴۰۲ در حال برنامه‌ریزی هستیم. البته فعلا تاسیس این مدرسه برای ما در اولویت است و عجله‌ای برای برگزاری جشنواره فیلم فردوس نداریم چراکه قرار است در این مدرسه آموزش صحیح و عمیقی در حوزه سینما صورت بگیرد و از این رو شور و هیجان بی‌جا این تناسب را بر هم می‌زند.

وی درباره رشته‌هایی که قرار است در این مدرسه به تدریس آن‌ها پرداخته شود، گفت: این رشته‌ها شامل هشت رشته اصلی و جامع سینمایی یعنی کارگردانی، نویسندگی، بازیگری، فیلمبرداری، تدوین، صداگذاری، موسیقی و تهیه و تولید فیلم است.

قنبری درباره محل و شیوه برگزاری جشنواره فیلم فردوس بیان کرد: در این جشنواره علاوه بر دانش‌آموختگانی که وارد این مدرسه خواهند شد، افراد دیگر نیز می‌توانند شرکت کنند.

کارگردان «پرنده باز کوچک» درباره محل استقرار انجمن برای پیش بردن برنامه هایش و اینکه آیا ممکن است در محل موزه سینما (باغ فردوس) که از دیرباز به عنوان پایگاه این جریان مهم سینمایی شناخته می شد، مستقر شوند، بیان کرد: در باب محل استقرار باید بگویم که فعلا امیدوار هستم تا این امکان در باغ فردوس ایجاد شود چراکه ما خادمان یک ملت هستیم و این انجمن حاصل زحمات ۷۰ الی۸۰ درصد از فارغ‌التحصیلان باغ فردوس است.

سازنده مستند «آینه‌های غبار گرفته» ادامه داد: جا دارد اسامی افرادی را که در این راه شرافتمندانه قدم نهاده‌اند، ذکر کنم در واقع در طی این مسیر افرادی چون علی لقمانی، فریدون شیردل، همایون علیخانی، رستم ایران نژاد، سیاوش دولت‌سرایی، روح انگیز شمس، پریسا شاهنده، رسول بابارضا، اُرد عطاپور، صادق مه‌نگار، کامران ملکی، محمود مطهر و دیگر دوستانی که همواره از جان و دل مایه گذاشتند.

او در پایان خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۶۵ دانش آموختگان مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی در انجمن سینمای جوانان و دانشکده های سینمایی کشور مشغول تدریس هستند و حاصل فعالیت آنان فیلمسازان درخشانی است که از دل انجمن سینمای جوانان ایران بیرون آمدند و در رشته‌های خودشان نام‌آور شدند و به امید خدا و یاری دانش آموختگان مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی (باغ فردوس) امروز ما دوباره اینجا هستیم تا این وظیفه مهم را از طریق آموزش پیش ببریم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.