دوشنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۳

آیین افتتاحیه هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر برگزار شد؛

معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران: اگر به هویت شهر توجه درستی شود، به هویت انقلابی و ارزشی ما توجه می شود

مراسم افتتاحیه هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر

سینماپرس: مراسم افتتاحیه هشتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر، با حضور مدیران و مسئولان شهرداری و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، رییس سازمان سینمایی، هنرمندان، صاحبان آثار و اهالی رسانه یکشنبه شب ۲۶ تیرماه، همزمان با شب عید سعید غدیر در پردیس سینماگالری ملت برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، در ابتدای این مراسم، مجید اکبر شاهی، دبیر این جشنواره گفت: از شما مهمانان ارجمند صنوف مختلف که در این مراسم حضور دارید، مدیران شهرداری تهران و همه عزیزانی که قدم رنجه فرمودند تشکر می‌کنم، عید غدیر را به شما عزیزان تبریک می‌گویم. جشنواره فیلم شهر در آستانه برگزاری هشتمین دوره خود است و همان طور از رقم این جشنواره می‌گذرد، این جشنواره نهادیست نوپا که نیاز به حمایت همه جانبه دارد تا با مرور زمان قد بلند کند و در حوزه مدیریت شهری موثر باشد.
وی افزود: طبق قائده جشنواره باید سال گذشته برگزار می‌شد که به علت کرونا تاخیر داشت و در این مدت بسیاری از عزیزان و هنرمندان را از دست دادیم، اخیرا نیز اسماعیل شنگله و روح‌الله مفیدی را از دست دادیم که برای خانواده‌های ایشان طلب صبر می‌کنم.
اکبرشاهی با اشاره به شعار امسال جشنواره فیلم شهر یادآور شد: این جشنواره با مدیریت جهادی و امید به آینده و با شعار کلانشهر تهران، الگوی جهان اسلام، کار خود را از اسفند ماه سال گذشته شروع کرد و در این ماه با دریافت آثار سینمایی و انیمیشن و محله از ایران و ۱۱۲ کشور جهان این جشنواره را آغاز کردیم. این تعداد از مجموعه کشورها نشان دهنده این است که جشنواره فیلم شهر در عرصه ملی شناخته شده است که این تعداد در جشنواره شرکت کنند و حضور داشته باشند.
وی خاطرنشان کرد: از ابتدای تابستان امسال کار انتخاب آثار را شروع کردیم و در مجموع ۲۹۰ اثر در بخش ملی و ۷۸ اثر در بخش بین‌الملی انتخاب شد. پس از آن داورها با وسواس داوری خود را آغاز کردند که از بخشی از منتخبان در مراسم افتتاحیه و بخشی دیگر در اختتامیه تقدیر می شود. از همه فیلمسازان و هنرمندان و مدیریت فرهنگی و هنری شهرداری تشکر می‌کنم. همچنین از همکاران و دوستانم در موسسه تصویر شهر تشکر می کنم. همچنان که کار جشنواره را در اسفند ماه شروع کردیم، در سه ماهه اول سال پردیس سینماگالری ملت رتبه سوم سینماهای کشور را از آن خود کرد که نتیجه زحمات دوستانم در این پردیس است. من همه شما را به این جشنواره دعوت می‌کنم.
پس از آن کلیپی از روند آماده سازی جشنواره پخش شد.


برای ترویج سبک درست زندگی، به یاری هنرمندان نیاز داریم
همچنین امین توکلی زاده، معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با حضور در این مراسم گفت: در ابتدا عید سعید غدیر را به شما تبریک می‌گویم. جشنواره فیلم شهر کار خود را از امروز آغاز کرده و من وظیفه دارم از همه عزیزانی که در این جشنواره نقش داشتند، به ویژه همه هنرمندانی که آثار خود را در این جشنواره در معرض قضاوت قرار می‌دهند، تشکر کنم.
وی افزود: حتما دوستان با این ادبیات آشنا هستند که شهر را به جسم و کالبدش تقسیم می‌کنند که حتما در این خصوص نگاه‌های ویژه ای مد نظر بوده است. در این دوره یکی از نگاه هایی که بر آن تاکید می شود این است که در کنار جسم شهر به روح شهر هم توجه داشته باشیم. به نظر می‌رسد در حوزه شهر کم کاری داشته‌ایم که باید بیشتر به آن توجه شود و آن هویتی است که برگرفته از دین و انقلاب و فرهنگ ماست. اگر به هویت شهر توجه درستی شود، به هویت انقلابی و ارزشی ما توجه می شود و بسیاری از مشکلات ما حل خواهد شد. در حوزه مشکلات فرهنگی دست خود را به سمت سرمایه‌های شهر دراز می کنیم، به سوی مردم شهر و نخبگانی که صاحبان اصلی شهر هستند و دنبال آن هستیم که سبک زندگی درست را در این شهر ترویج دهیم و شهری آرام را تجربه کنیم. نیاز داریم هنرمندان را دریابیم و در کنار آنها باشیم. در این داستان، رخدادهای شهری از جمله جشنواره ها حتما می‌توانند اجتماعاتی را ترویج کنند که توجه ما را به موضوعات اجتماعی جلب کند. هنرمندان ما کمک می‌کنند که آسیب‌های شهری را بهتر بشناسیم و جنس ظرفیت‌های شهر را بهتر تعریف کنیم. شهر، فرصت‌های بسیاری را در خود جای داده که می‌تواند از طریق هنر و حوزه‌های گردشگری که کم هم نیستند آنها را بشناسانیم. در این شهر ۲۳۰۰ بوستان و خانه و موزه و طبیعت، مراکز تفریحی وجود دارد که این ظرفیت‌ها می‌تواند مورد توجه قرار گیرد. همچنین خواهشمندم که جشنواره و هنرمندان و مردم، مدیریت شهری را یاری کنند که مسائل شهری را بهتر بشناسیم و به حل مشکلات بپردازیم. این ها همه در کنار هم می‌تواند ظرفیت‌های مهم شهری را شکل دهد.
اهدای جوایز بخش محله
پس از آن از برگزیدگان بخش «محله» تقدیر شد. جایزه ویژه شهر تهران از میان نامزدهای دریافت جایزه، لوح تقدیر و جایزه نقدی به ستاره سرداری برای فیلم «رسیدن به ستاره» و عطیه سادات حجتی برای فیلم «شانه به شانه» اهدا شد.
در بخش محله از میان شش نامزد این بخش، دپیلم افتخار و جایزه نقدی به علی تراپی‌پور برای فیلم «من یک نفر هستم» اهدا شد. همچنین دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مهدی شاهسواری برای فیلم «ایستگاه آخر» اهدا شد. تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به سعید نجاتی برای فیلم «همیشه تو اول سلام میکنی» اهدا شد.
تندیس جشنواره دیپلم افتخار و جایزه نقدی به احسان طالبی اهدا شد.

جعفر دهقان در هر نقشی طوری رفتار می کند که گویا برای آن نقش ساخته شده است
پس از آن کلیپی از بزرگداشت جعفر دهقان نمایش داده شد، همچنین ویدئویی از سیدجواد هاشمی برای پخش در مراسم و تبریک به جعفر دهقان پخش شد.
در بخش بزرگداشت جعفر دهقان، محسن محسنی‌نسب، کارگردان گفت: تصویری که از جعفر دهقان داریم بسیار کم است، معمولا وقتی ما کارگردان‌ها می‌خواهیم برای شخصیتی، بازیگری انتخاب کنیم کار بسیار سخت و پیچیده است، ولی وقتی جعفر دهقان را انتخاب می‌کنیم هر چقدر از نقش دور باشد، طوری رفتار می کند که گویا برای آن نقش ساخته شده است، به قدری خوب آن نقش را بازی می‌کرد که همه کسانی که مدعی بودند کم می‌آوردند. دهقان سر هر صحنه‌ای باشد، پشت صحنه بسیار شاد است. او برخلاف ظاهر جدی که دارد، بسیار طناز و شوخ‌طبع است. در حال حاضر خوشحالم که اینجا در میان ما حضور دارد و امشب همزمان با افتتاحیه این جشنواره، بزرگداشت او را برگزار می‌کنیم.
پس از آن دهقان گفت: از دوستانی که این مراسم را برای من برگزار کردند ممنونم. این مراسم بزرگداشت باید در جشنواره فیلم فجر برگزار می‌شد ولی شهرداری آنها را خجالت‌زده کرد.
پس از آن محمد معتمدی به اجرای موسیقی پرداخت.
تقدیر از برگزیدگان بخش سریال‌های تلویزیونی و نمایش خانگی
در بخش دیگری از این مراسم از برگزیدگان بخش سریال های تلویزیونی و نمایش خانگی تقدیر شد.
در بخش بهترین فیلمنامه، دیپلم افتخار، نشان زرین جشنواره و جایزه نقدی به «سید حسین امیرجهانی» و «مهدی حمزه» برای فیلمنامه سریال «نجلا» اهدا شد.
در بخش بهترین بازیگر نقش اول زن، دیپلم افتخار و نشان زرین جشنواره و جایزه نقدی به «ژاله صامتی» برای ایفای نقش در سریال «زیرخاکی» اهدا شد. در بخش بهترین بازیگر نقش اول مرد، ضمن تقدیر از امیرآقایی برای ایفای نقش در سریال «آقازاده» و «علی عمرانی» برای ایفای نقش در سریال «خسوف» به عنوان نقش مکمل، دیپلم افتخار؛ نشان زرین و جایزه نقدی بهترین بازیگر نقش اول مرد؛ به پژمان جمشیدی برای ایفای نقش در سریال «زیرخاکی» اهدا شد.
همچنین در این بخش هیأت داوران لوح تقدیر ویژه خود را به خاطر یک عمر فعالیت‌های هنری و نقش‌آفرینی متفاوت در سریال «دادستان» به محمد کاسبی اهدا کردند.
در ادامه این مراسم محمد کاسبی که به دلیل بیماری نتوانست در مراسم حضور یابد طی پیامی از جشنواره فیلم شهر تشکر کرد.
در بخش بهترین کارگردانی، دیپلم افتخار؛ نشان زرین جشنواره و جایزه نقدی به جلیل سامان برای کارگردانی سریال «زیرخاکی» اهدا شد.
در بخش بهترین فیلم برای تهیه، دیپلم افتخار به «حامد عنقا» برای تهیه‌کنندگی سریال «آقازاده» اهدا شد.
تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به ابوالفضل صفری برای تهیه‌کنندگی سریال «خانه امن» و «سرجوخه» اهدا شد. در بخش بهترین اثر با محوریت تهران‌شناسی و تهران‌نگاری، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به زینب تقوایی برای سریال «دودکش» اهدا شد.
پس از ان گروه هم نوازی محمد دربندی به اجرای قطعاتی با دف و نی و تنبک پرداختند.

سینما باید به سمت هویت ملی پیش برود
در بخش دیگر، محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی گفت: این شب خجسته را تبریک می‌گویم و خوشحالم در جمع خانواده فیلم شهر و هنرمندانی هستم که آثار قابل اعتنایی را تولید کرده‌اند، امروز روز توجه به آن آثار در این مراسم است. همچنین از مسئولان این جشنواره و معاونت فرهنگی و هنری شهرداری تهران، دبیر و هیأت مدیره محترم آقایان خجسته و صوفی و سایر اعضای سیاستگذاری این جشنواره که کمک کردند این جشنواره تعطیل نشود تشکر می کنم. خوشحالم بعد از کرونا توانستیم دوباره دور هم جمع شویم، امروز شکر آن را بجا می‌آوریم که خداوند به ما عمری داد با هم فیلم ببینیم و دور هم باشیم.
وی افزود: در سازمان سینمایی، سفرهای مختلفی را در شهرستان‌ها آغاز کردیم که هر هفته به یکی از استان‌های کم برخوردار سر می‌زنیم. این حرکت از سازمان سینمایی کم‌سابقه بود. مدیران سینمایی در شهرستان‌ها و فیلسازان شهرهای دیگر حضور پیدا می‌کنند و راجع به مشکلات فیلمسازی در شهرستان‌ها صحبت می‌شود. در برخی از این دیدارها مدیران برخی از استان‌ها گله می‌کردند که چرا تصویری که از ما در آثار وجود دارد بزهکاری را نشان می‌دهد، برای رفع این تصور چه باید کرد، چرا در همه فیلم ها قاچاقچی در استان ماست، گویا هیچ فضائلی نداریم. به آنها گفتم وقتی تصویری غلط از شهر شما ارائه می‌شود، مردم سایر استان ها هم همان طور تصور می‌کنند و باعث می‌شود مردمی که می‌خواهند به این مناطق مسافرت کنند، نگران باشند پس باید تصویر ارائه شده درست باشد.
خزاعی ادامه داد: بسیاری از اوقات در خارج از کشور وقتی راجع به دستاوردها، زیبایی‌ها، هویت، فضای تمدنی و آداب و رسوم تهران می‌گوییم تعجب می کنند. بسیاری از مسافران خارجی وقتی وارد تهران می شوند می‌گویند چنین تصوری از تهران نداشتیم چون سینمایی که از تهران ارائه شده کم کاری کرده است و معمولا تصویر غلطی از آن منتقل می کرده و تراوشات ذهنی کارگردان یا فیلمسازان بوده است. کسانی که در عرصه فرهنگ و هنر تلاش می کنند باید در تبیین جایگاه مردم و کشور تلاش کنند و باید به فکر تاثیرگذاری اثر هم باشیم. ۸۵ درصد فیلم هایی که درباره تهران ساخته می شود راجع به آسیب های شهری است. آیا زیبایی های دیگری نیست که به تصویر بکشیم و باید با رویکرد سیاه نمایی آن اثر ساخته شود؟ قطعا اینگونه نیست وباید تلاش شود تصویر خوبی از تهران در آثار سینمایی ارائه دهیم تا ثبت و ضبط شود. سینما باید به سمت هویت ملی برود و نه سینمای میلی. از مدیران و مسئولان شهرداری تشکر میکنم که بودجه بسیار خوبی برای سینما در شهر اختصاص داده اند و امسال و سال دیگر هنرمندان را برای خلق آثار هنری یاری می‌کنند. جا دارد از نادر طالب‌زاده و یدالله صمدی که فیلم‌های شهری تولید می‌کردند نیز با ذکر صلوات، یاد کنیم.
همچنین در بخش دیگری از این مراسم، از برگزیدگان بخش «اقلام تبلیغات سینمای ایران و آفرینش های هنری شهر» تقدیر شد.
در بخش نقاشی‌های شهری، دیپلم افتخار و نشان زرین جشنواره و جایزه نقدی به عیسی آئینی برای اثر «خانه دوست کجاست» اهدا شد. در بخش مسابقه پوسترهای شهری، دیپلم افتخار و نشان زرین جشنواره و جایزه نقدی مشترکا به آقایان محمود شکیبا و محمود آراسته برای اثر «هسته‌های محبت» و محمد شکیبا برای اثر قیمت‌ها آزادند اهدا شد. در بخش گرافیک محیطی، دیپلم افتخار؛ نشان زرین و جایزه نقدی به ارسلان عیوضی‌زاده؛ محسن نصرالله، محمدرضا چیت‌ساز برای «عمریست دخیلیم و ضریحی نداریم» اهدا شد.
در بخش المان‌های شهری، دیپلم افتخار و نشان زرین جشنواره و جایزه نقدی به محمدحسین عماد برای اثر «تپش» اهدا شد. در بخش تیزر شهری، دیپلم افتخار و نشان زرین جشنواره و جایزه نقدی به «محمدامین امامی» برای تیزر «همه با هم قهرمانیم» اهدا شد. در بخش پوستر فیلم‌های کوتاه و مستند، دیپلم افتخار و نشان زرین دیپلم افتخار و نشان زرین جشنواره و جایزه نقدی به «محمد تقی‌پور» برای پوستر فیلم «میهن» اهدا شد. در بخش مسابقه پوستر فیلم، دیپلم افتخار و نشان زرین جشنواره و جایزه نقدی به «محمد روح‌الامین» برای پوستر فیلم‌های «هناس» و «موقعیت مهدی» اهدا شد. در بخش مسابقه عکس، دیپلم افتخار و نشان زرین جشنواره و جایزه نقدی به «علی نیک‌رفتار» برای فیلم «موقعیت مهدی» اهدا شد. دربخش آنونس فیلم، دیپلم افتخار و نشان زرین جشنواره و جایزه نقدی به «پیمان امدادی» برای آنونس فیلم «سرخپوست» اهدا شد.
در انتهای این مراسم، محمد معتمدی به اجرای قطعاتی از موسیقی پرداخت.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.