سه‌شنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۰

مراسم رونمایی محصولات دانش‌بنیان گردشگری برگزار شد؛

ضرغامی: گردشگری بیمار است/گردشگری را باید آسان و تسهیل کنیم چون حق همه مردم است

سید عزت الله ضرغامی

سینماپرس: عزت‌الله ضرغامی گفت: در حوزه فضای مجازی دچار عقب‌ماندگی هستیم، اصولاً فضای مجازی به رسمیت شناخته نشده است، فعالیت استارت‌آپ هم به رسمیت شناخته نشده است و هر کاری در این فضا می‌خواهند انجام دهند، می‌گویند غیرقانونی است و چون به رسمیت شناخته نشده، فکر می‌کنند گناه شده است.

به گزارش سینماپرس، همزمان با آیین رونمایی از محصولات گردشگری و صنایع دستی تعدادی از شرکت‌های دانش‌بنیان در پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از حمایت همه‌جانبه از استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد و اعطای وام، تسهیلات و معرفی به دستگاه‌های دیگر را از جمله شمول این حمایت‌ها برشمرد.

ضرغامی همچنین ایران را در حوزه تنظیم و رگولاتوری برخلاف حوزه نوآوری با توجه به رتبه ۱۳۰ که در سال ۲۰۲۰ به‌دست آورده است، عقب‌مانده دانست و تاکید کرد که این عقب‌ماندگی با حمایت‌های همه جانبه از استارت‌آپ‌ها باید برطرف شود و از همین رو وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از پلتفرم برنامه‌ریز سفر «بزنیم بیرون» حمایت کرده است.

او با تاکید بر لزوم احصاء موانع و کمبودهای سفر در مناطقی که چندان مقصد سفر نیستند، اظهار کرد: برای یکپارچه‌سازی ارزش جدی قائلم، ‌ می‌تواند مشکل ما را حل کند. در حوزه بین رشته‌ای و یکپارچه‌سازی مشکل و کمبود داریم، در این حوزه عقب‌ماندگی ها را باید جبران کنیم. ما درباره گردشگری صحبت می‌کنیم، اما مسائل صنایع دستی و میراث فرهنگی به شدت در آن تنیده شده است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در ادامه درباره دغدغه‌هایی که برای حذف کسب و کارهای سنتی با ظهور مشاغل جدید وجود دارد، اظهار کرد: هرگز کسب‌وکارهای سنتی از بین نخواهد رفت، اگر کسی خواست بازی راه بیاندازد، حتما آن بازی ناصواب است. وجود هر دو کسب‌ و کار، لازم و تقویت‌کننده است.

ضرغامی همچنین تاکید کرد: گردشگری را باید آسان و تسهیل کنیم، چون حق همه مردم است. معتقدم گردشگری بیمار است که اگر از سر جای خود بیدار شود، حال همه را خوب می‌کند و کمبودهای فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی را حل خواهد کرد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که پس از معرفی محصولات هفت استارت‌آپ در زمینه گردشگری و صنایع‌دستی سخن می‌گفت، ارائه و ایده‌های آن‌ها را جسورانه، در فضایی راحت و سرشار از اعتمادبه‌نفس توصیف کرد و پارک ملی علون و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی که از آن‌ها حمایت کرده است را سرمایه‌گذار خوبی در این زمینه دانست و آن را شجره طیبه جهاد دانشگاهی توصیف کرد.

او همچنین گفت: ما دنبال تقویت زیرساخت‌ها هستیم، هر کجا مانع دیدیم، آن را برطرف می‌کنیم. کارهای زمین مانده زیاد داریم، وقتمان کم است، باید حمایت کنیم تا با این ظرفیت ذی‌قیمت، مشکلات مردم را برطرف کنیم.

فضای مجازی را غیرقانونی و گناه می‌دانند

به نوآوری نیاز داریم

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی ـ رییس جهاد دانشگاهی ـ‌ با بیان این‌که اکنون در دورانی زندگی می‌کنیم که نوآوری‌ها و فناوری‌های نرم و فرهنگی، اقتصادزا است، اظهار کرد: آینده بشر و سال‌هایی که در آن زندگی می‌کنیم، سال‌های رونق و شکوفایی نوآوری‌ها و فناوری‌ها است. در این سال‌ها خوب به فناوری‌ها توجه کردیم و در کشور نیز فناوری‌ها را توسعه دادیم؛ گردشگری، نقاشی، فیلمبرداری، دوربین عکاسی و... یک فناوری به شمار می‌روند، اما آنچه که امروز به آن نیاز داریم، نوآوری است. به واقع باید اندیشید که چه کالا، محصول و خدماتی را می‌توانیم ارائه کنیم که نوآورانه باشد.

او نیاز امروز کشور را گسترش نوآوری دانست و گفت: این امر باید به صورت خاص در حوزه فناوری نرم و گردشگری صورت گیرد. جهاددانشگاهی دو ماموریت برای خود قائل است، ابتدا توسعه صنعت و فناوری‌های نرم فرهنگی در کشور که تاکنون اتفاق افتاده و در مرحله بعد حرکت به سمت ایجاد زیرساخت‌های نوآوری و محصول نرم فرهنگی است.

فضای مجازی را غیرقانونی و گناه می‌دانند

تعطیلی گردشگری در ماه محرم را حذف کنید

محمد حسین ایمانی خوشخو ـ رییس پارک ملی علوم وفناوری های نرم و صنایع فرهنگی ـ که نمایشگاه محصولات دانش‌بنیان گردشگری و صنایع دستی به همت این پارک در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد، گفت:‌ با حضور آقای ضرغامی در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اتفاقات خوبی می‌افتد، یکی از کارهای خوب ایشان کشف ظرفیت‌های ناشناخته گردشگری است، اصفهان و شیراز بسیار شناخته شده‌اند، اما ایشان در سفرهایشان در حال کشف جاذبه‌های گردشگری هستند.

او همچنین از این فرصت استفاده کرد و با یادآوری تعطیلی پارک‌ها، سینما، تئاتر و گردشگری در ایام محرم، به جذابیت آیین‌های محرم برای گردشگران خارجی اشاره کرد و از وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درخواست کرد پیگیر رفع تعطیلی گردشگری در محرم باشد.

امید رضایی فر ـ مدیرکل پشتیبانی امور فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ـ هم در راستای اظهارات ضرغامی برای حمایت این وزارتخانه از استارت‌آپ‌ها اعلام آمادگی کرد و خطاب به مسؤولان جهاد دانشگاهی اظهار کرد: انتظار داریم مجموعه‌هایی شبیه به پارک صنایع فرهنگی بتواند به یک پیوست برای کلیه فناوری‌هایی که در حال ظهور و بروز است، تبدیل شود.

رییس مرکز و دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق نیز در اهمیت گسترش نگاه نوآورانه در اتمداد توسعه فناوری سخن گفت.

سیدمجتبی حسینی‌ـ موسس و مدیرعامل «بزنیم بیرون» ـ که از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به عنوان پلتفرم برنامه‌ریز سفر رونمایی و معرفی شد، توضیح داد که هدف از راه‌اندازی این پلتفرم، توزیع متوازن سفر در سراسر کشور است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.