دوشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۲

آقای مدیرعامل نیامده ژست اپوزیسیون گرفت؛

عسگرپور: وقتی اجازه قوام یافتگی به صنوف هنری داده نمی‌شود چگونه از هنرمندان توقع دارند در راستای نکات مدنظر صحبت یا کار کنند!

محمدمهدی عسگرپور در نشست خبری دهمین جشنواره بین‌المللی سیمرغ

سینماپرس: مراسم معارفه مدیرعامل خانه هنرمندان ایران عصر ۱۲ تیر در محل خانه و با حضور چهره‌های فرهنگی و هنری برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، رضا میرکریمی، سیف‌اله صمدیان، ابراهیم حقیقی، بهروز غریب‌پور، رضا کیانیان، ایرج راد، همایون اسعدیان، آتیلا پسیانی، رسول صدرعامل، امین تارخ، علیرضا تابش، قادر آشنا، مصطفی احمدی، سید محمود رضوی، کامران ملکی، حمیدرضا نوربخش، کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی، علیرضا شجاع‌نوری، علیرضا نادعلی سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران و فرهاد توحیدی از جمله حاضران در مراسم معارفه محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل جدید خانه هنرمندان ایران بودند که عصر روز یکشنبه ۱۲ تیر در تالار بتهوون خانه برگزار شد.

در ابتدای مراسم تصاویری از روند ساخت خانه هنرمندان و سخنان بهروز غریب‌پور اولین مدیرعامل خانه هنرمندان ایران و همچنین تصاویری از برنامه‌های مختلف برگزار شده در این خانه طی سال‌های اخیر پخش شد.

سپس ایرج راد رئیس شورای عالی خانه هنرمندان روی صحنه رفت و گفت: داشتم فکر می‌کردم حدود ۲۲ سال قبل اینجا چه شکلی داشت و بهروز غریب‌پور توانست اینجا را به این شکل درآورد. اینجا جایگاه ویژه‌ای داشته و دارد. در مراسم افتتاحیه اینجا من مجری بودم.

وی یادآور شد: تأثیرات خانه هنرمندان بر جامعه هنری بسیار بالا بوده و هست. هدف این است اینجا به مانند یک آکادمی باشد و گستره فرهنگی را گسترش دهد.

راد درباره انتخاب محمد مهدی عسگرپور تأکید کرد: انتخاب ایشان بر اساس اساسنامه، جایگاه و اهداف خانه انجام شد تا فردی فرهنگی و توانمند بتواند یاری دهنده شورای عالی باشد. امید داریم با همکاری شورا و آقای عسگرپور خانه به اهداف خود برسد.

وی در بخش دیگری به ذکر اسامی هیأت مؤسس خانه هنرمندان ایران پرداخت و گفت: اولین مدیرعامل خانه بهروز غریب‌پور بود که خدمات ارزنده‌ای در عرصه فرهنگ و هنر داشت. دومین مدیرعامل مجید جوزانی، سومین مجید سرسنگی و چهارمین مدیرعامل مجید رجبی معمار بود. امیدوارم خانه هنرمندان ایران در مدیریت آقای عسگرپور با همکاری شورای عالی دوران شکوفایی و جایگاه والایی را تجربه کند.

سپس کیوان کثیریان مجری مراسم از پیرهادی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به نمایندگی از محمدباقر قالیباف ریاست مجلس شورای اسلامی دعوت کرد تا به ارائه سخنانی بپردازد.

تبریک رئیس مجلس به محمدمهدی عسگرپور

وی با اشاره به تبریک ریاست مجلس برای حضور محمدمهدی عسگرپور در خانه هنرمندان ایران، تأکید کرد: متأسفانه حوزه فرهنگ و هنر مغفول مانده و طی این سال‌ها کمتر دغدغه این حوزه‌ها را داریم و درگیر مسائل اقتصادی هستیم. نباید بگذاریم وقفه‌ها ادامه پیدا کنند و وظیفه ما این است که از حوزه فرهنگ و هنر حمایت کنیم. معتقدم فرهنگ و هنر نباید دولتی باشد اما باید حمایت شود. این حمایت در سال‌های اخیر کم شده است.

پیرهادی افزود: کارهای برنامه هفتم توسعه در دست انجام است و خانه هنرمندان می‌تواند بهترین مشاوره را برای حوزه فرهنگ و هنر در این برنامه توسعه ارائه دهد تا برنامه خوبی نوشته شود تا کاربردی و عملیاتی باشد.

خانه «پدر» می‌خواهد

پس از این سخنان، ابراهیم حقیقی به ایراد سخنانی پرداخت. وی گفت: خانه هنرمندان ۲۳ ساله شد. لغت خانه در زبان فارسی معنای بزرگی دارد و وقتی پسوند برخی اسامی می‌شود وزن بالایی به آن‌ها می‌دهد. خانه مکان امنیت و زندگی است و وقتی رها شود، ویران می‌شود. خانه پدر می‌خواهد و به شورای عالی بابت انتخاب محمدمهدی عسگرپور تبریک می‌گویم.

وی به دوران آشنایی خود با عسگرپور پرداخت و افزود: کاری که به عسگرپور سپرده شود بیش از آنکه توقع باشد کار را انجام می‌دهد. کشتی طوفان‌زده خانه سینما را به سلامت حفظ کرد. در دوره‌های مدیریت خود به گونه‌ای عمل کرده تا مدیریت‌های بهتری داشته باشند. حضور چهره‌ها در این مراسم بیانگر آن است که خانه را با مدیریت عسگرپور تنها نمی‌گذارند و به توانایی‌های او اعتماد دارند.

حقیقی تأکید کرد: جدا از بودجه، مهم برای خانه هنرمندان پدری کردن است که عسگرپور این توانایی را دارد.

انتقاد بهروز غریب‌پور از تفکیک «ایرانشهر» از «خانه هنرمندان»

بهروز غریب‌پور سخنران بعدی این مراسم بود. وی خطاب به شهرداری تهران متذکر شد: شهرداری با تفکیک تماشاخانه ایرانشهر از خانه هنرمندان ایران اشتباه استراتژیک بزرگی مرتکب شد. زمانی شهردار ناحیه سبز بودم و اجازه ندادم فضای تماشاخانه ایرانشهر تبدیل به جمعه بازار شود.

وی به عسگرپور تبریک گفت و تأکید کرد: عقب‌نشینی نکنید. مطمئن باشید در جایگاه سختی قرار گرفته‌اید ولی شما شخصیت تأثیرگذاری هستید. اگر این خواب دیده شده باشد که این خانه از ما گرفته سقف خانه هنرمندان، ایران است.

در ادامه پیام تصویری مجید رجبی معمار پخش شد.

شاهسواری: دیدگاه حذفی راه به جایی نمی‌برد

سپس منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما روی صحنه رفت و گفت: برای ما بچه‌های سینما و خانه سینما، عسگرپور شناخته شده است و ارزش‌های کاری او هم بر همه ما واضح و مبرهن است.

وی اظهار کرد: اگر فرهنگ، تاریخ و تمدن و عنصر مهمی به نام زبان فارسی نباشد، نام‌ها چه ارزشی خواهند داشت. بزرگترین اشتباه استراتژیک سیاستمداران بی‌توجهی به فرهنگ است. نمی‌شود پیشرفت امنیتی و اقتصادی کرد ولی یادمان برود که وطن کجاست. چگونه می‌شود کشور را امن نگه داشت وقتی شکاف‌های فرهنگی بزرگ‌تر می‌شوند.

شاهسواری تأکید کرد: دیدگاه حذفی راه به جایی نمی‌برد. حوزه فرهنگ و هنر با برنامه شکل نمی‌گیرد بلکه با اعتماد و گفتگو شکل می‌گیرد. نباید با هنرمند به امر و نهی صحبت و برخورد کرد.

کیانیان: جلوی هنر و گفتگو را نبندیم

رضا کیانیان چهره دیگری بود که صحبت کرد. وی در ابتدای سخنان خود یادآور شد: من بچه تئاتر هستم و تئاتر با دیالوگ و تماشاگر زنده است. همه از هنر صحبت می‌کنیم ولی هنر بدون گفتگو هیچ معنایی ندارد، هنر تک‌گویی است.

وی متذکر شد: در منش ما بیشتر تک‌گویی وجود دارد. بدون هنر ما یکدیگر را نابود می‌کنیم چون گفتگو نمی‌کنیم. جلوی هنر و گفتگو را نبندیم.

نادعلی سخنگوی شورای شهر تهران نیز در ادامه گفت: ما در ابتدای دوره جدید شورای شهر در خدمت عزیزان خانه هنرمندان ایران آمدیم. دوره اخیر مدیریت شهری شرایط سختی دارد و منابع مالی بسیار کم است. تلاش ما این است که وقفه‌ای در عرصه فرهنگ و هنر ایجاد نشود و گفتگو شکل بگیرد.

وی یادآور شد: اختلاف نظرهایی در انتخاب مدیرعامل خانه هنرمندان وجود داشت. شهرداری تهران وظیفه دارد رابطه خود را با خانه هنرمندان ایران حفظ کند. معتقدم شهردار محترم تهران هم می‌داند تمام کارهایی که برای بهبود کالبد و روح شهر نیاز است بدون هنرمندان انجام شدنی نیست.

در این بخش از مراسم، تصاویر دیگری از فعالیت‌های چند سال اخیر خانه هنرمندان ایران و تماشاخانه ایرانشهر پخش شد.

سپس ایرج راد رئیس شورای عالی خانه هنرمندان ایران حکم مدیرعاملی محمدمهدی عسگرپور را به وی اعطا کرد.

عسگرپور: عده‌ای به عمد می‌خواهند درگیر حواشی باشیم

در این بخش عسگرپور به ایراد سخنانی پرداخت و گفت: از شورای عالی تشکر می‌کنم به خاطر اعتمادی که به بنده داشتند، البته مسیر سختی طی شد که من را به فکر نگارش یک فیلمنامه انداخت. با فرهاد توحیدی هم پیش از این قرار بود کتابی از سختی‌های خانه سینما بنویسیم.

وی یادآور شد: در طول این سال‌ها فضایی را مدام تجربه کرده‌ایم که گویی به عقب حرکت می‌کنیم. گویی روز به روز در کشور رو به عقب حرکت می‌کنیم، گویی حلقه مفقوده همان گفتگو است.

عسگرپور تأکید کرد: خانه هنرمندان اجتماع عجیبی از صنوف هنری است که برای من این موضوع بسیار جذاب است. اهمیت خانه هنرمندان به لحاظ موقعیت صنفی بسیار مهم است. باید بررسی کنیم که در موضوعات صنفی رو به جلو حرکت می‌کنیم یا رو به عقب. برنامه‌های توسعه پیش از این مجموعه‌هایی از مکتوباتی شده که در حد شعار باقی مانده است. امیدوارم برنامه هفتم توسعه اینگونه نباشد.

وی با اشاره به حواشی ایجاد شده برای هنرمندان سینمای ایران در فستیوال فیلم کن، متذکر شد: ما را از اصل موضوع غافل می‌کنند. ما در ماجراهای مختلف سردرگم شده‌ایم. نهادهای صنفی را به دلایل مختلف باعث شده‌اند تا قوام پیدا نکنند. وقتی اجازه قوام یافتگی به صنوف هنری داده نمی‌شود چگونه از هنرمندان توقع دارند در راستای نکات مدنظر صحبت یا کار کنند.

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران تصریح کرد: برخی نام‌ها به خاطر خشت‌هایی که روی آن می‌گذارند ماندگار هستند و برخی نام‌ها به خاطر به هم ریختن خشت‌ها از یاد می‌روند. آقای رضا میرکریمی زحمات بسیاری برای جشنواره جهانی فیلم فجر کشید ولی به راحتی این زحمات نادیده گرفته شد. معتقدم گروهی به عمد می‌خواهند تمرکز ما روی موضوعات مهم و عمیق نباشد و درگیر حواشی باشیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.