سه‌شنبه ۷ تیر ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۸

محمدرضا مرتضائی:

اساسا صدا در ایران اهمیت آنچنانی ندارد/برخی از کارگردانان نیز با این موضوع آشنایی ندارند

صدابردار

سینماپرس: مرتضائی گفت :برای گرفتن صدای خوب باید جنگید چراکه اساسا صدا در ایران اهمیت آنچنانی ندارد و برخی از کارگردانان نیز با این موضوع آشنایی ندارند.

به گزارش سینماپرس، محمدرضا مرتضائی مدیر صدابرداری سریال اپیزودیک «تازه وارد» با اشاره به اینکه این اثر اولین همکاری‌اش با باشگاه فیلم سوره بوده است، گفت: زمانی که فیلمنامه را برایم توضیح دادند، دوست داشتم در این کار حضور داشته باشم چراکه می‌دانستم تجربه جدید و جذابی برایم رقم می‌خورد. من پیش از این تجربه کار در سریال اپیزودیک و همکاری با هشت کارگردان را نداشتم، اما در این پروژه با هشت دوست جوان و با انگیزه آشنا شدم که به معنای کلمه انسان بودند.

مدیر صدابرداری سریال «تازه وارد» می‌گوید: کارگردانان این اثر با وجود مشکلاتی که در کار بود، بسیار همراه و کمک‌حال بودند به ویژه اگر مشکلی در صدا به وجود می‌آمد، برای حل آن تلاش و با من همراهی می‌کردند تا صدای خوب بگیرم.

مرتضائی گفت: تصویر دیده می‌شود، اما برای گرفتن صدا تا هدفون در گوش گذاشته نشود، نمی‌توان به این مساله پی برد که صدابردار چه مشکلاتی دارد. این مشکل به سابقه کارگردان نیز مربوط نمی‌شود چراکه اساسا صدا در ایران اهمیت آنچنانی ندارد و برخی از کارگردانان نیز با این موضوع آشنایی ندارند. جالب است بدانید در برخی از پروژه‌ها، کارگردانان مشکل صدا را قبول نمی‌کنند و می‌گویند بعدا آن را می‌گیریم. در صورتی که من توضیح می‌دادم کاری که بعدا انجام می‌دهیم دوبله کردن است نه صدابرداری.

مدیر صدابرداری «تازه وارد» با اشاره به اینکه از همکاری با کارگردانان جوان ترسی ندارد، می‌گوید: اگر کارگردانان جوان برای ساخت اپیزود وقت بیشتری داشتند، قطعا کار بهتری از آب درمی‌آمد، اما با این حال اثر بسیار خوبی شده و این مساله از آمار بازدیدکننده‌ها پیداست. یکی از مسایل مهم این است که فیلمبردار و صدابردار همراه با کارگردان برای دیدن لوکیشن بروند چراکه طراح صحنه از دید خودش یکسری مسایل را می‌بیند و فیلمبردار نیز همین‌طور در این میان هیچ کس به صداهای اطراف لوکیشن دقت نمی‌کند، اما وقتی صدابردار برای بازدید لوکیشن برود از دید خود به مسایل نگاه می‌کند.

به گفته مدیر صدابرداری «تازه وارد»، «مهماندار» سخت‌ترین ایپزودی بود که در این پروژه کار کرده است، اما بقیه ساده بودند و مشکل خاصی در این زمینه نداشتند.

مرتضائی گفت: در حال حاضر شاید مخاطبان به موضوعی که «تازه وارد» به آن پرداخته است، به دلایل متعدد از جمله مشکلات اقتصادی قبول نکنند، اما ما با پیام‌های این سریال بزرگ شدیم و از زمانی که به یاد دارم درباره بچه و برکت آن شنیدیم که عده زیادی آن را قبول دارند. در نهایت باید بگویم که این اثر به دلیل قوی بودن در ساخت، فیلمنامه و بازی بازیگران باید دیده شود.

«تازه وارد» به تهیه کنندگی محمدجواد موحد که در باشگاه فیلم سوره تولید شده و محصول خانه تولیدات جوان صداوسیماست، هرشب ساعت ۲۰:۴۵ از شبکه سه سیما پخش می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.