سه‌شنبه ۷ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۵

مدیر انجمن سینمای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس:

مجمع فیلمسازان مسلمان جهان تشکیل می‌شود/هرجا که اقدامی فرهنگی علیه ظلم و استکبار صورت بگیرد مورد توجه این انجمن قرار خواهد گرفت

سیدمحمد حسینی در پانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت

سینماپرس: مدیر انجمن سینمای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس می‌گوید که چند فیلمنامه در دستور کار قرار گرفته که یکی از آنها "ارس" است. او به مشارکت در دیگر پروژه‌ها و برگزاری جشنواره فیلم مقاومت در سال جاری اشاره کرد و امسال را سالی پرکار برای روایت فتح خواند.

به گزارش سینماپرس، مجموعه مدیران سینمایی در دولت جدید تنها به بدنه دولت محدود نیست بلکه ما شاهد تغییرات مدیریتی در دیگر نهادهای سینمایی نیز بودیم. مؤسسه تصویر شهر وابسته به شهرداری تهران و انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس دو نهادی‌اند که در سال گذشته مدیران جدید خود را معرفی کردند.

البته مدیریت سینماشهر در روزهای پایانی سال قبل بر صندلی مدیریت تکیه زده است که برای بررسی فعالیت او شاید کمی زود باشد اما مدیریت انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس ۸ ماه است که در حال کار و فعالیت بوده و می‌توان در مورد این نهاد بعد از این مدت، فعالیت و خروجی‌های آن را بررسی کرد.

مدیریت جدید این انجمن، سید محمد حسینی است. مدیری که پیش از این بیشتر به عنوان منتقد سینما، نویسنده و همچنین کارشناس و مجری برنامه‌های سینمایی در صداوسیما فعالیت داشت. حسینی البته در دوره‌ای سردبیر مجله روایت بود که توسط بنیاد فرهنگی روایت فتح منتشر می‌شد.

در کل او را بیشتر به عنوان یک منتقد و نویسنده سینما که در جریان انقلاب و دفاع مقدس، فضا، نشانه‌ها، محتوا و فرم را می‌شناخت، می‌شناسند. او با این مؤلفه‌ها زمانی بر کرسی مدیریت سینمای انقلاب اسلامی نشست که مدیریت قبلی آنجا در دو زمینه تولید فیلم و برگزاری جشنواره توانسته بود در طول یک سال و اندی، ۱ فیلم سینمایی تولید کند و جشنواره مقاومت را برگزار کند. شرایط کرونایی که در آن دوران همه چرخه‌های کشور را مختل کرده بود در کم‌توانی مجموعه سهیم بود. البته می‌شد روزهای بهتری را هم در انجمن به ثمر نشاند.

در هر حال حسینی که در روزهای منتهی به پیک‌های خطرناک کرونایی بر سر کار آمد، توانست در ابتدای امر با همکاری سازندگان فیلم "موقعیت مهدی" روایت فتح را برای مشارکت در تولید فیلم پای کار آورد. چیزی که تهیه‌کننده فیلم در جشنواره فیلم فجر آن را اقدام جهادی خواند و از مدیران روایت فتح تشکر کرد.

اما باید در نظر داشت که باوجود آنکه این حرکت قابل تحسین است اما موقعیت مهدی تولید صداوسیما محسوب می‌شود و بیشتر تولید و مراحل ساخت فیلم قبل‌تر انجام شده بود. بیشتر می‌توان گفت که این اقدام انجمن یک اقدام صواب و به‌هنگام بود که برای روایت فتح آبروداری کرد. اما نمی‌توان همین مشارکت را به‌عنوان اقدام مکفی برای روایت فتح تلقی و آن را گام بلند و اساسی برای مدیریت جدید انجمن سینمای انقلاب محسوب کرد.

پیگیری‌های ما نشان می‌دهد که مدیریت جدید خبری از فعالیت‌های خود در این هشت ماه منتشر نکرده است اما اظهار می‌کند که اتفاقات و اقدامات خوبی در این مدت انجام شده و به‌زودی اخبار دقیق و کامل آنها منتشر می‌شود.

حسینی در ادامه به سؤالات ما درباره فعالیت‌هایش در این مدت پاسخ داد:

ارس اولین تولید جدی انجمن سینمای انقلاب درباره مرزبانان وطن‌پرست

حسینی درباره چرایی عدم اطلاع‌رسانی درباره اقدامات خود و همکارانش در انجمن سینمای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گفت که باید دست‌آوردها و نتایج اداری این سازمان به نقطه قطعی و حتمی برسد تا بتوان آن‌ها را رسانه‌ای کرد. طبق گفته حسینی در این مدت ۴ فیلمنامه سینمایی برای تولید خوانده و بررسی‌ شده و مشغول گذراندن مراحل اداری و برآورد خود است که یکی از آنان فیلنامه "ارس" به تهیه‌کنندگی محمدرضا مصباح است. فیلمنامه‌ای که احتمال دارد کارگردانانی از خطه آذری زبان یا یکی از کارگردان‌های موفق دفاع مقدس اخیر سینمای ایران آن را بسازد. فیلمی که درباره دفاع سه مرزبان کشور در زمان حمله شوروی در جنگ جهانی به ایران است. مرزی که به دستور شاهنشاه قرار بوده به روی دشمن باز باشد و هیچ کدام از نظامیان حق مقابله با دشمن را نداشتند اما این سه‌ تن بر اساس باورهای مذهبی و اعتقادی خود در مقابل آنان ایستادگی می‌کنند.

سه فیلم دیگر نیز با موضوعات ملی و میهنی است که یکی از آنها درباره کشور دوست و همسایه افغانستان ساخته می‌شود. فیلمی دیگر در مورد دریادار بایندر و دفاع او از آب‌های جنوب کشور در مقابل حملات دشمن بوده است.

انجمن سینمای انقلاب چند فیلم اکران نشده دارد

این مدیر در خلال صحبت‌های خود بیان کرد که در این مدتی که بر سر کار آمده است با مجموعه‌ای طرف بوده که غیر از فیلم "تک تیرانداز" ۳ تولید دیگر آن یعنی امپراطور جهنم، ماه گرفتگی و انیمیشن رهایی از بهشت هنوز اکران نشده و مسیر تولید در آن با مشکلات بسیاری همراه بوده است. او در مورد تعیین تکلیف این فیلم‌ها بیان کرد که رهایی از بهشت یکبار دیگر تدوین شده و آماده اکران است اما دو فیلم دیگر هنوز به مرحله نهایی نرسیده‌اند و باید آنها را نیز به مرحله اکران برساند.

همچنین او غیر از تولیدات سینمایی مورد اشاره از همکاری با استان‌ها برای تولید فیلم سینمایی در مورد شهدای شاخص هر استان خبر داد. جواب او به ما در مورد تولیدات مشابهی که دولت در همین زمینه در حال انجام دادن است این بود که بخشی از آنها در سبد تولیدات ما قرار می‌گیرد.

مشارکت در امور تولید فیلم‌ها نیز دیگر بخشی بود که حسینی در کارنامه کاری خود در این چندماه به آن اشاره کرد که اخبار آن هنوز منتشر نشده است و در صورتی که به نتایج قطعی برسد اعلام خواهد شد.

جشنواره فیلم مقاومت امسال با اتفاقی تازه برگزار خواهد شد

از او درباره برنامه‌ریزی‌اش برای جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت سؤال کردیم. حسینی در این مورد ضمن اعلام اینکه این جشنواره امسال در دی‌ماه و ایام شهادت حاج قاسم سلیمانی برگزار می‌شود خاطرنشان ساخت که امسال قرار است که مجمع فیلمسازان مسلمان جهان تشکیل شود. مجمعی که فیلمسازان مسلمانش از سرتاسر دنیا در آن گرد می‌آیند و از این به بعد به عنوان یک مرکزی برای سینماگران دنیا فعالیت می‌کند. او توضیح داد که تنها فیلمسازان مسلمان در آن فعالیت نمی‌کنند بلکه بر اساس باور و وظیفه‌ای که برای این انجمن تعریف شده است هرجا که اقدامی فرهنگی علیه ظلم و استکبار صورت بگیرد مورد توجه این انجمن قرار خواهد گرفت.

دولت با ایجاد زیرساخت‌های فنی هزینه تولید سینمای جنگ را کاهش دهد

حسینی یکی دیگر از فعالیت‌های جاری مجموعه تحت امرش را خدمات به فیلمسازان و سینماگرانی که در مجموعه شهرک سینمای دفاع مقدس حضور دارند، عنوان کرد. شهرکی که در این مدت از نظر افزایش خدمات و بهبود کیفیت توانسته اقدامات مناسبی انجام دهد. او با اشاره به سخنان رهبر انقلاب اسلامی در مورد اهمیت این شهرک بیان کرد که یکی از اقدامات مهمی که دولت می‌تواند انجام دهد صرفاً ساختن سالن سینما نیست. زمانی که فیلم خوب کم باشد این همه سالن چه فیلمی را اکران کند؟ بلکه باید زیرساخت‌های تولید فیلم دفاع مقدسی را مد نظر قرار دهند.

او با بیان اینکه امروز برای ساخت فیلم جنگی در زمینه دریایی و زمینی به پلاتو ویژه آن نیاز داریم گفت:‌ ما برای تولید این سبک از آثار به این پلاتوها نیاز داریم اما زمانی که نیست فیلم با مشکلات و هزینه‌های فراوان مانند کرایه ادوات جنگی و لوازم انجام می‌شود که هزینه ساخت را بالا می‌برد. اما اگر دولت به این منظور توجه کند، نگرانی‌های ساخت فیلم‌های دفاع مقدس کمتر می‌شود و می‌توان شاهد افزایش فیلم‌های دفاع مقدسی بود.

حسینی در بخش دیگری از این مصاحبه در مورد همکاری با پلتفرم‌های نمایش خانگی گفت: از این فرصت رسانه‌ای استفاده می‌کنم و از همه مدیران و صاحبان بسترهای نمایش خانگی برای تولید و مشارکت دعوت به همکاری می‌کنم. اما این خبر را هم می‌گویم که در همین مدت یکی از فیلمسازان بانوی به‌نام کشور در حال تولید سریالی بر اساس یکی از رمان‌های مطرح ادبیات معاصر ما است که طبق توافقاتی که داشتیم قرار شده تا یک نسخه سینمایی با همکاری انجمن سینمای انقلاب ساخته شود.

حسینی در پایان بیان کرد که امسال مشکلات مالی و اقتصادی فراوانی بر سر راه ما وجود دارد که مسیر تولید را با مشکلات دوچندان کرده است اما با این وجود می‌گویم که امسال سال پرکار و پر برکتی برای انجمن سینمای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.