سه‌شنبه ۷ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۳

تلاشی نافرجام در سینمای اجتماعی؛

ناکامی «لامینور» پس از آغاز ابتدایی با جنگ و خرخشه رسانه‌ای آقای تهیه‌کننده!

فیلم سینمایی «لامینور»

سینماپرس: فیلم سینمایی «لامینور» به نویسندگی و کارگردانی «داریوش مهرجویی» پس از یک ماه اکران در سینماهای کشور به فروشی معادل ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان دست یافت تا به عنوان جدیدترین فیلم این کارگردان کهنه کار شکستی در کارنامه وی به ثبت برساند.

به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی «لامینور» به نویسندگی و کارگردانی «داریوش مهرجویی» پس از یک ماه اکران در سینماهای کشور به فروشی معادل ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان دست یافت تا به عنوان جدیدترین فیلم این کارگردان کهنه کار شکستی در کارنامه وی به ثبت برساند.

فیلم سینمایی «لامینور» ساخته داریوش مهرجویی یکی از سه فیلم اکران عید فطر سال جاری بود، آثاری که امید می رفت سینما را از وضعیت بد کنونی خارج کنند اما انگار این وضعیت حتی بدتر از گذشته شده است، لامینور مهرجویی با وجود تعداد زیادی از بازیگران مطرح سینما این فروش را به ثبت رسانده است.

این فروش اندک برای فیلم لامینور در حالی رقم می‌خورد که این فیلم تا امروز ۳۳۲ سالن سینما و ۴۹۸۴ سانس در اختیار داشته است. رقم فوق نشان می‌دهد که فیلم مهرجویی با وجود افزایش چشمگیر بلیت سینماها صرفا موفق به فروش ۴۴۸۴۴ بلیت شده است.

شکست لامینور در گیشه در حالی رخ می دهد که طی سالهای گذشته فیلم های مهرجویی این مسیر را تجربه کرده است، این کارگردان سینما با وجود کارنامه درخشانش طی سالهای گذشته اثری درخشان و تاثیرگذار را به مخاطب ارائه نداده و عدم استقبال از فیلم جدید مهرجویی هم اتفاق تازه ای نیست.

ناکامی مهرجویی بعد از شش سال دوری از سینما

لامینور داریوش مهرجویی نسبت به سایر آثارش حواشی بیشتری داشت، حواشی که از انتشار یک ویدیو آغاز شد و در انتها با انتشار یک ویدئو دیگر و اعلام وجود یک سوء تفاهم بزرگ به پایان رسید تا مهرجویی بار دیگر راهی چرخه اکران در سینماهای کشور شود.

مهرجویی بعد از فیلم اشباح پس از ۶ سال با لامینور به فیلمسازی روی آورد. مهرجویی در این فیلم پس از ۴۰ سال با علی نصیریان و عزت‌الله رمضانی‌فر همکاری کرده‌است. علی نصیریان، عزت‌الله رمضانی فر، علی مصفا، سیامک انصاری، پردیس احمدیه، مهرداد صدیقیان، کاوه آفاق و رضا داوودنژاد بازیگران اصلی لامینور هستند.

این فیلم متقاضی شرکت در سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر نشد و بعد از جشنواره اعلام شد در اکران نوروز ۱۳۹۹ روی پرده می‌رود و در اسفند ۹۸ پروانه نمایش دریافت کرد. اما شیوع ویروس کووید ۱۹ باعث شد فروردین ۹۹ در ایران قرنطینه اعلام شود و سالن‌های سینما تعطیل و اکران لا مینور هم به تعویق افتاد.

در اسفند ۱۴۰۰ با صادر نشدن پروانه نمایش جدید برای فیلم از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم، این فیلم به شکل رسمی از ترکیب اکران نوروز ۱۴۰۱ خارج شد و تلاش‌های تهیه‌کننده و بیانیه صنف‌های سینمایی برای نمایش عمومی آخرین ساخته آقای مهرجویی بی‌اثر ماند تا فیلم راهی اکران عید فطر سال جاری شود.

سینما در دو سال کرونایی با مشکلات مختلفی روبرو بود، مشکلاتی که راهکارهای مثمر ثمری برای رفع آنها دیده نشد، تا این کرونا باشد که با کاهش تعداد مبتلایان و البته شروع واکسیناسیون تعیین تکلیف نهایی را برای وضعیت اکران و گیشه انجام دهد.

طی دو سال کرونایی سالنهای سینما بارها و بارها تعطیل شدند، گاها با نیمی از ظرفیت میزبان مخاطبان بودند، راهکاری که در نظر داشت تا با رعایت پروتکلهای بهداشتی اطمینان را به مخاطبان باز گرداند، از سویی اکران آنلاین دیگر راهکار فرار از موقعیت بد سینما بود که در انتها به قاچاق آثار و ضرر مالی اکثریت پروژه‌ها ختم شد.

دینامیت امید تازه سینمای ایران در دوران کرونا

دیگر راهکار برای حرکت چرخ سینمای ایران، اکران سینماماشین بود، اقدامی که در ابتدا می‌توانست به یک راه امیدوار کننده مبدل شود اما به دلیل نبود زیرساخت‌های مناسب جهت چنین اکرانی این راه هم خیلی زود شکست خورد. در نهایت سینماها از پاییز سال گذشته با شروع سراسری واکسیناسیون و کاهش تعداد مبتلایان به کرونا آغاز به فعالیت کردند.

اکران جدی در سینمای ایران با فیلم سینمایی «دینامیت» رخ داد، فیلمی در ژانر کمدی که توانست با رکوردشکنی در فروش روبرو شود، هر چند این فروش از لحاظ تعداد با رکوردشکنی فاصله داشت اما این فیلم به لحاظ ریالی رکورد فروش تاریخ سینمای کشور را شکست و بیش از دو میلیون مخاطب داشت.

این آمار خیره کننده در فروش باعث شد تا سینمای ایران نفسی تازه بکشد و همچنین تهیه کنندگان به خود جرات داده و فیلمهای خود را راهی چرخه اکران نمایند، فروش ۵۸ میلیارد فیلم سینمایی دینامیت و فیلم سینمایی گشت ۳ با نزدیک به دو میلیون مخاطب و رقم ۴۲ میلیاردی امیدها به اکران نوروزی را چند برابر کرد، این در حالی بود که فیلم اجتماعی فروشنده هم نزدیک به ۱۲ میلیارد تومان فروش داشت.

افت فروش سینمای ایران با افول تب حضور تماشاگران

اما براساس بسیاری از پیش بینی‌ها فروش بالای این آثار ناشی از دلتنگی مخاطب برای سینما و شور اولیه اکران بعد از دو سال تعطیلی بود، اکران نوروزی سینماها در سال ۱۴۰۱ آغاز شد، اکران سراسر امید که در نهایت در آمار همه چیز برایش وارونه پیش رفت، کاهش تب تماشای آثار از یک سو و گرانی بلیت سینما باعث شد تا «سگ بند» به عنوان نماینده سینمای کمدی در اکران نوروزی به تعداد ۱ میلیون مخاطب هم نرسد.

فیلم سینمایی انفرادی دیگر فیلم کمدی که در اکران عید فطر رونمایی شد هم با وجود فروش ریالی بالا هنوز به تعداد ۵۰۰ هزار مخاطب نرسیده است، کنار هم قراردادن آمار تعداد مخاطبان چهار فیلم پرفروش سینما در سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که این چهار فیلم به اندازه دینامیت مخاطب نداشته اند. مشکلی جدی که نه تنها در سینمای کمدی بلکه در ژانرهای دیگر هم مشاهده می‌شود، این در حالی است که چرخه اکران در سال جدید تنوعی بی‌سابقه در ژانر و محتوا را تجربه می‌کند.

اکران همزمان آثار کمدی مثل انفرادی و سگ بند، ژانر جنگ و دفاع مقدس همچون موقعیت مهدی، ژانر جاسوسی و اکشن همچون مرد بازنده و روز صفر، سینمای اجتماعی مثل شادروان، لامینور و مغز استخوان هیچکدام تا به امروز دلیلی برای بازگشت مخاطبان به سالنهای سینما نبوده اند. بدون شک با این تنوع اکران بیشتر و افزودن به تعداد آثار سینمایی فوق چاره‌ای اثربخش برای سینمای ایران نخواهد بود.

حال سینمای ایران پساکرونا با چالشی بزرگ به نام ریزش مخاطب روبرو شده است، ریزشی که قابل پیش بینی بود اما باید دید که چه راهکاری برای رفع آن در نظر گرفته می‌شود، طبیعتا اکران بیشتر فیلمها هم دردی دوا نخواهد کرد و شاید حتی وضعیت را پیچیده‌تر کند، از سویی صف بلند اکران که ناشی از دو سال تعطیلی سینماها بوده خودش مشکلی دیگر است، باید دید در شرایط بحرانی پساکرونایی سینما به مسیر طبیعی خود باز خواهد گشت یا همچنان باید برای شرایط بهتر انتظار کشید و همه چیز را به زمان سپرد.

برای مشاهده آخرین آمار فروش سینمای ایران در هفته گذشته اینجا کلیک کنید.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.