جمعه ۳ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۵

عباس لاجوردی:

توقیف «برادران لیلا» کاملا درست و به جا بوده است/قوانین به نفع همه ماست و به همین دلیل باید تابع آن باشیم

فیلم سینمایی «برادران لیلا»

سینماپرس: عباس لاجوردی گفت: از نظر من رفتار بازیگران برادران لیلا در فرش قرمز کن غیرقانونی و در اصل یک ساختارشکنی فرهنگی و قانونی است و طبیعتا اگر برخوردی هم با آنها شود باید بپذیرند.

به گزارش سینماپرس، عباس لاجوردی در گفت‌وگو با میزان، پیرامون توقیف فیلم سینمایی «برادران لیلا» در پی حضور در جشنواره فیلم کن گفت: در ابتدا باید به این مسئله اشاره کنم که هر کشوری قانون مخصوص به خود را دارد و ما موظف هستیم تا به آن قانون عمل کنیم. پس اگر فعلی در قبال یک فیلم رخ داده و براساس قانون بوده باید از آن دفاع کرد.

وی با اشاره به تجربه حضور در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۲ اظهار کرد: من در سال ۲۰۱۲ در جشنواره فیلم کن حاضر بودم، در آن دوره لارنس فون تریه که یکی از بزرگترین کارگردانان سینمای جهان است به دلیل اینکه رژیم صهیونیستی را موی دماغ خواند به سرعت از این جشنواره اخراج شد و هیچکس هم از او حمایت نکرد.

لاجوردی در همین رابطه ادامه داد: این نکته را یادآور شدم که بگویم حتی جشنواره کن با تمام سیاسی بازی‌های خودش یک سری قوانین به عنوان مثال حمایت از رژیم اشغالگر صهیونیستی را دارد که با استفاده از آن کارگردانی بزرگ را اخراج می کند. این جشنواره البته خلاف آنچه نشان می دهد محلی برای آزادی بیان نبوده و نیست و آزادی بیان برایشان کاملا سیاسی و گزینشی است.

وی درباره توقیف فیلم «برادران لیلا» توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: نکته مهمی که باید به آن توجه کرد اینکه عملکرد وزیر ارشاد در قبال این توقیف کاملا درست و به جا بوده است. ما باید پای قانون بایستیم، طبیعتا این قوانین به نفع همه ماست و به همین دلیل باید تابع آن باشیم. وقتی قانون است که هر فیلمی قبل از حضور در جشنواره های جهانی باید مجوز وزارت ارشاد داشته باشد حتما باید از آن تبعیت کنیم.

لاجوردی با اشاره به حضور فیلم «برادران لیلا» در جشنواره فیلم کن افزود: وقتی دوستان سازنده این فیلم به این جشنواره رفتند و با افتخار حواشی متعددی را روی فرش قرمز و نشست های خبری ایجاد کردند حال باید پای کاری که کرده اند بایستند و به قانون کشوری که در آن زندگی و کار می کنند احترام بگذارند.

لاجوردی: رفتار فیلمسازان در جشنواره‌های خارجی یک بام و دو هوا نباشد

کارگردان فیلم جشن تولد در همین رابطه تاکید کرد: این دوستان باید تکلیف خودشان را مشخص کنند، نمی‌توان هم برای خوش آمد جشنواره های خارجی کار کرد و هم انتظار داشت که در جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کرد. این رفتار یک بام و دو هواست و نمی‌توان هر کاری که دلمان خواست انجام دهیم.

لاجوردی قانون را برای همه خواند و اظهار کرد: یک بحثی وجود دارد و آن اینکه پیش از این چنین قانونی اجرا نشده و فیلمها بدون مجوز به جشنواره های خارجی رفته اند. اگر قانونی وجود داشته و هیچگاه به آن عمل نشده دلیلی نمی‌شود که هیچ وقت آن قانون عملی نشود. اتفاقا حرکت و اقدام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای عملی شدن چنین قانونی قابل ستایش است.

این مستندساز سینما درباره رفتار بازیگران فیلم برادران لیلا روی فرش قرمز جشنواره فیلم کن افزود: این بازیگران یادشان رفته که در کدام کشور زندگی می‌کنند؟ باید بدانند که در کشوری کار و زندگی می کنند که فرزند من و بسیاری از مردم آثار آنها را نگاه می کند و از آنها الگوبرداری می‌کند.

لاجوردی در همین رابطه تصریح کرد: این بازیگران باید بدانند که تا وقتی که در کشور ایران کار می‌کنند باید مطابق با فرهنگ و عرف این کشور عمل کنند، رفتار آنها روی فرش قرمز نه تنها خلاف قانون بلکه زشت و خلاف عرف بوده است. زیرا این بازیگران خواه یا ناخواه الگوی نوجوانان هستند و انگار نمی دانند با این رفتار چه تاثیر بدی بر جامعه می گذارند.

لاجوردی در همین راستا افزود: من از این بازیگران می پرسم که آیا رفتارت مطابق با تربیت خانوادگی بوده است؟ آیا اجداد و پدران تو چنین رفتاری را انجام داده اند؟.

این کارگردان سینما با تقبیح رفتار بازیگران «برادران لیلا» روی فرش قرمز جشنواره فیلم کن خاطرنشان کرد: از نظر من رفتار این تعداد بازیگران غیرقانونی و در اصل یک ساختارشکنی فرهنگی و قانونی است و طبیعتا اگر برخوردی هم با آنها شود باید بپذیرند زیرا قطعا می دانستند که در کجا زندگی می کنند و آن رفتار را انجام دادند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.