چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۹

مجری برنامه های کودک:

بودجه ای که در حال حاضر صرف ساخت یک سریال تلویزیونی می شود، می تواند برای یک سال شبکه کودک استفاده شود!

سارا روستاپور

سینماپرس: سارا روستاپور از برنامه سازان و مجریان حوزه کودک، معتقد است: تلویزیون آن طور که باید و شاید اهمیت چندانی به حوزه کودک و نوجوان نمی دهد و در این بخش ضعیف است.

به گزارش سینماپرس، این مجری برنامه های کودک از مدیران جدید تلویزیون می خواهد که برای حوزه کودک اهمیت بیشتری قائل شوند و در عین حال از پیشنهادهای برنامه سازان فعلی و قدیمی تر استفاده کنند.

روستاپور با انتقاد از میزان بودجه اختصاص یافته به برنامه های کودک، تصریح می کند: بودجه ای که در حال حاضر صرف ساخت یک سریال تلویزیونی می شود، می تواند برای یک سال شبکه کودک استفاده شود و این یک فاجعه است!

او که این روزها مشغول آماده سازی سری جدید برنامه "مهد پویا" برای شبکه پویاست در گفت و گویی با ایسنا درباره اینکه فکر می کند حضور باتجربه های حوزه کودک مانند ایرج طهماسب، مرضیه برومند، حمید جبلی، عادل بزدوده و ... چقدر می تواند به رونق و پیشرفت فضای برنامه های کودک منجر شود؟ گفت: در حال حاضر خیلی از مخاطبان به پلتفرم ها روی آورده‌اند که البته این اتفاق کلی است و فقط برای ایران نیست؛ یعنی در خیلی کشورهای دیگر هم این اتفاق افتاده است و انصافاً هم پلتفرم های ما خیلی این روزها خوب کار می کنند ولی به نظرم حضور باتجربه ها در تلویزیون به رونق برنامه های کودک کمک بسیار می کند.

او در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه بعضا انتقادهایی در حوزه کودک بر بی توجهی ها می شود، شما چقدر با این نگاه موافقید؟ تصریح کرد: خیلی این اتفاق غمگینانه است ولی متاسفانه وجود دارد. من خودم به عنوان برنامه ساز حوزه کودک منتظر بودم در اولین اقدامی که صورت می گیرد، شبکه پویا و نهال از هم جدا شوند. این حجم از بودجه هایی که به سریال های تلویزیونی تعلق می گیرد، اگر برای حوزه کودک هم صرف شود به نفع کشورمان خواهد بود.

روستاپور در عین حال از حذف ناگهانی سریال های گروه کودک و نوجوان در تلویزیون انتقاد کرد و گفت: قبلاً سریال های زیادی برای حوزه کودک و نوجوان داشتیم. در دهه ۷۰ و ابتدای دهه ۸۰ ما آثار خوبی در این زمینه داشتیم اما به ناگهان همه حذف شدند! در صورتی که همین سریال ها خیلی می توانستند به جذب مخاطب کمک کنند. به عنوان مثال در دوره نوجوانی خود ما کارهایی مثل "دنیای شیرین دریا" خیلی کمک کننده بود. متاسفانه در حال حاضر ما برای قشر نوجوان مان برنامه‌ای نداریم، فقط کمی در حوزه خردسال خوب کار می‌کنیم که آن هم به نظرم خیلی معمولی است و نیازمند بودجه است.

تاسف مجری برنامه های کودک برای یک فاجعه
سارا روستاپور و مرضیه برومند

این مجری برنامه های کودک در ادامه درباره پیشنهادش به مدیران جدید تلویزیون اینگونه بیان کرد: من مدیران جدید را هنوز ندیده ام ولی قطعاً تجربیاتی که ما در این سال‌ها کسب کرده‌ایم خیلی می‌تواند برایشان کمک کننده باشد. به نظرم بهترین پیشنهاد، استفاده از تجربیات برنامه سازان فعلی و قدیمی است که در این صورت بسیاری از هزینه ها کاهش پیدا می‌کند ولی تا به الان که جلسه ای برگزار نشده است که البته شاید فرصت نکرده اند اما در هر صورت امیدوارم اتفاقات خوبی بیفتد.

وی سپس درباره طرح جوانسازی سازمان صداوسیما و تاثیری که بر برنامه‌سازی تلویزیون دارد اظهار کرد: قطعاً جوانسازی می تواند خیلی کمک کننده باشد. به عنوان مثال خود آقای سرشار که مدیر شبکه کودک بودند، مثل خود من جوان هستند و هر دو متولد ۶۰ هستیم ولی خیلی جاها نظرات را قبول نداشتند و خیلی همکاری‌ها انجام نمی شد. به نظرم اگر صداوسیما مدیران جوان می آورد باید دستشان را هم باز بگذارد. مدیران جوان ما که معمولا ۴۰ ساله هستند، خیلی هم جوان نیستند. مدیر که حتماً نباید ۶۰ ساله باشد. به نظرم بهترین رنج سنی برای مدیریت در تلویزیون بین ۳۰ تا ۵۰ است که می تواند مفید باشد.

روستاپور تاکید کرد: امیدوارم در آینده ای نزدیک به حوزه کودک اهمیت بیشتری داده شود. در همه کشورها اولین سرمایه گذاری روی گروه کودک و خردسال انجام می‌شود و متأسفانه کودک و خردسال ما بیش از حد مخاطب برنامه های آن طرف است و این اتفاق خوبی نیست. اگر می خواهند سرمایه‌گذاری کنند باید روی همین گروه سنی سرمایه‌گذاری کنند.

سارا روستاپور در پایان درباره جدیدترین برنامه هایش به ایسنا گفت: پخش برنامه "پاشو پاشو کوچولو" که آخرین ضبطش اسفند ۱۴۰۰ بود و اکنون روی آنتن شبکه پویاست، تا پایان خرداد امسال به پایان می رسد و فعلا مشخص نیست که ادامه داشته باشد یا خیر. ضمن اینکه این روزها مشغول تولید برنامه "مهد پویا" هستم و در حال حاضر در مرحله نگارش متن و تولید آیتم هاست تا به ضبط اصلی برسیم. کارمان تمام عروسکی است و برای شبکه پویا تولید می‌شود. تلاشمان این است که به پاییز امسال برسد اما بعید می‌دانم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.