یکشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۲

معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد:

مجوز رسمی موجب افزایش امنیت مدیران رسانه ها می‌شود!

ایمان شمسایی

سینماپرس: رسانه های فاقد مجوز موظف هستند هر چه سریعتر نسبت به دریافت مجوز از وزارت ارشاد اقدام کنند.

به گزارش سینماپرس، از ابتدای سال تاکنون معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، طی انتشار فراخوان در ۳ مرحله، از رسانه های فاقد مجوز خواست که هر چه سریع تر برای دریافت مجوز از هیات نظارت بر مطبوعات اقدام کنند.

ایمان شمسایی مدیر کل مطبوعات داخلی گفت: حدود ۲۶۰ سایت خبری فاقد مجوز در کشور فعال هستند که طبق قانون فعالیت آنان تخلف است و این موضوع هم بیشتر در فضای وب اتفاق می افتد.

براساس گفته های او، در فضای اینترنت هر شخصی که یک پایگاه اینترنتی داشته باشد لزوما صاحب رسانه نیست. همانطور که پرتال های علمی، سایت های روابط عمومی دستگاه ها و مشاغل می توانند برای خود سایت داشته باشند اما اجازه انجام کار خبر ندارند.

قانون مطبوعات مجلس شورای اسلامی هم تاکید دارد که همه رسانه ها می بایست از هیات نظارت بر مطبوعات مجوز لازم را اخذ کنند.

بر اساس آخرین آمار، در حال حاضر ۱۴ هزار رسانه دارای مجوز در کشور وجود دارد که شامل ۳۳۰ روزنامه، ۸ هزار عنوان هفته نامه، مجله و نشریه، ۵ هزار سایت خبری و ۴۰ عدد هم خبرگزاری است. ۲۸۰۰ رسانه هم در انتظار کسب مجوز از هیات نظارت بر مطبوعات هستند.

یادآور می شود هیات نظارت بر مطبوعات یک نهاد فراقوه ای است که اعضایش مردمی و حاکمیتی هستند و وزیر فرهنگ و ارشاد هم ریاست آن را بر عهده دارد.

مدیر کل مطبوعات داخلی می گوید اخذ مجوز یک قانون است که باید رعایت شود. از طرفی وقتی یک رسانه دارای مجوز، مرتکب خطایی شود ابتدا به هیات نظارت بر مطبوعات و در قوه قضائیه هم به دادگاه فرهنگ و رسانه ارجاع داده می شود. در ادامه شورای حل اختلاف رسانه برای رسیدگی به آن خطا تشکیل می شود و در مرحله آخر به دادگاه مطبوعات می رود. اما اشتباه سایت فاقد مجوز در بخش جرایم سایبری و اینترنتی محاکمه می شود.

وی افزود: مخاطبان هم اعتماد بیشتری به اطلاعات سایت های رسمی دارند. از طرفی امنیت امنیت فرد دارای رسانه بیشتر است.

بر اساس گفته های شمسایی، در سال جاری چند سایت پر آوازه و مشهور فیلتر شدند.

او در پاسخ به برخوردهایی که با رسانه های فاقد مجوز صورت می گیرد، بیان کرد: باتوجه به گستردگی فضای اینترنت و ثبت دامنه های بسیار، معاونت مطبوعاتی زمانی متوجه خطای یک رسانه می شود ک شکایتی پیرامون آن ثبت شود.

بنا به اعلام مدیر کل مطبوعات داخلی جلسه هیات نظارت بر مطبوعات هر دو هفته یکبار برگزار می شود تا مجوزها سریع تر صادر شوند. البته حجم انبوهی از درخواست ها برای اخذ مجوز رسانه وجود دارد که باید مراحل قانونی را طی کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.