شنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۷

دیدار وزیر فرهنگ عراق و رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی؛

ایمانی پور: می‌توانیم با اجرای برنامه‌های سینمایی به ویژه ساخت مستند از جاذبه‌های فرهنگی، ارتباط دو کشور را از نظر فرهنگی توسعه و تعمیق دهیم

ایمانی پور

سینماپرس: رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در دیدار وزیر فرهنگ عراق گفت: دو کشور به واسطه همسایگی و سفرهای زیارتی، شناخت کافی از هم دارند اما حضور گردشگران به شکل سیاحتی همراه با ساخت فیلم سینمایی مشترک و مستند می‌تواند برشکل‌گیری تصویری صحیح از واقعیت‌های آنها نقش بی‌بدیلی را ایفا کند.

به گزارش سینماپرس، حجت‌الاسلام محمد مهدی ایمانی‌پور در دیدار با حسن ناظم وزیر فرهنگ عراق ضمن تشریح فعالیت‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در داخل و سطح بین الملل، گفت: این سازمان در تلاش است با بهره‌گیری از دانش سازمانی و توان کارشناسان، مخاطبان خود را با گوشه‌هایی از تمدن کهن ایرانی، اسلام ناب محمدی(ص) و دستاوردهای انقلاب اسلامی آشنا کند و پیشرفت‌های علمی، فرهنگی و جاذبه‌های گردشگری جمهوری اسلامی ایران را به مردم جهان معرفی کند.

نقاط مشترک فرهنگی ایران عراق؛ دست‌مایه خوبی برای همکاری‌های فرهنگی

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، عمده‌ترین وظیفه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را اجرای قانون موافقت‌نامه‌ فرهنگی و برنامه‌ مبادلات فرهنگی عنوان کرد و گفت: هر چند سال یکبار، طرفین برنامه‌هایی را پیش بینی و آنها را اجرایی می‌کنند. نقاط مشترک فرهنگی دو کشور، دست‌مایه خوبی برای همکاری‌های فرهنگی است تا بتوانیم اهداف مشترک را دنبال کنیم. از این رو آمادگی این سازمان را برای اجرایی شدن برنامه مبادلات فرهنگی با کشور عراق اعلام می‌کنیم.

وی افزود: معرفی جمهوری اسلامی ایران، اسلام حقیقی و انقلاب عظیم الشأن از وظایف مهم این سازمان در تعامل و روابط با سایر کشورهاست و با شناسایی ظرفیت‌های مختلف کشورها از طریق رصد و پایش فرهنگی و نیازسنجی‌، به گسترش همکاری‌های فرهنگی می‌پردازیم. رایزنان فرهنگی به عنوان نمایندگان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با توجه به توافقنامه‌های فرهنگی با دیگر کشورها به ترویج فرهنگ و هنر، گردشگری و زبان فارسی مشغول هستند.

ایمانی پور حضور وزیر فرهنگ عراق در کابینه این کشور را نویدبخش آینده روشن و توسعه همکاری‌های فرهنگی بین دو کشور ایران و عراق دانست و گفت: امروز گفت‌وگو بین نخبگان و فرهیختگان یکی از راه‌هایی است که از طریق آن می‌توانیم با جهان تعامل داشته باشیم و حقیقت را مخابره کنیم.

شکل‌گیری تصویری صحیح از واقعیت‌های ایران و عراق با گردشگری و ساخت فیلم سینمایی مشترک

ایمانی‌پور با اشاره به تاکید رئیس جمهور کشورمان مبنی بر تقویت ارتباط با همه کشورها به ویژه کشورهای همسایه و منطقه افزود: ما نیز نسبت به این موضوع تأکید داریم و از این فرصت برای توسعه و تعمیق روابط با کشورهای همسایه و منطقه به ویژه عراق استفاده خواهیم کرد.

ایران هراسی و عراق هراسی مهمترین چالش دو کشور

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی موضوع ایران هراسی و عراق هراسی در هر دو کشور را از مهمترین چالش‌های امروز دانست و تصریح کرد: به دنبال آن هستیم تا با گسترش گفت‌وگوهای فرهنگی، تمام ظرفیت‌ها را برای اقناع افکار عمومی دو کشور به کار بگیریم و اگر امروز به درستی آنچه روی داده را بیان نکنیم، دیگران برای ما آن گونه که می‌خواهند، روایت می‌کنند.

شناخت خوب مردم دو کشور از گردشگری دینی

ایمانی پور بر ضرورت گسترش تعاملات گردشگری تأکید کرد و گفت: مردم دو کشور با عنایت به همسایگی و به واسطه سفرهای زیارتی، شناخت کافی از یکدیگر دارند اما حضور گردشگران به صورت مستمر و به شکل سیاحتی نیز، می‌تواند بر شکل‌گیری تصویری صحیح از واقعیت‌های دو کشور تأثیر قابل توجهی داشته باشد. ما می‌توانیم با اجرای برنامه‌های مشترک فرهنگی، هنری، علمی ـ دانشگاهی و سینمایی به ویژه ساخت مستند از جاذبه‌های فرهنگی، ارتباط دو کشور را از نظر فرهنگی توسعه و تعمیق دهیم.

تاکید بر ساخت فیلم سینمایی مشترک

وی‌ با اشاره به شناخت خوب مردم دو کشور از گردشگری دینی و وجود ظرفیت سینمایی خوب در ایران، از آمادگی ساخت فیلم‌های مشترک سینمایی و مستند در این زمینه خبر داد و گفت: همکاری‌های دانشگاهی خوبی در میان دو کشور وجود دارد و این ظرفیت هم با ایجاد شرایط گفت‌وگو بین نخبگان دانشگاهی در حال گسترش است.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ادامه داد: ظرفیت‌های هنری خوبی هم وجود دارد و گروه‌های موسیقی می‌توانند برنامه مشترک اجرا کنند. ما به دلیل قرابت فرهنگی که با کشور عراق داریم، هر جا دست می‌گذاریم زمینه همکاری وجود دارد و حجت‌الاسلام غلامرضا اباذری، رایزن فرهنگی ایران در عراق از این پس مأمور خواهد بود که زمینه‌های همکاری‌های سالانه دو کشور را تعریف کنند.

توجه به ارتباط عمیق فرهنگی ایران و عراق

وزیر فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی جمهوری عراق نیز در سخنانی، با ابراز خرسندی از حضور در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، این دیدار را نشانگر عزم و اراده جدی دو طرف برای پیشبرد فعالیت‌های فرهنگی و همکاری‌های مشترک دانست.

شکل‌گیری تصویری صحیح از واقعیت‌های ایران و عراق با گردشگری و ساخت فیلم سینمایی مشترک

حسن ناظم، با تأکید بر روایتگری و مستندسازی ایستادگی‌ها و مقاومت دو کشور در برابر تروریست‌ها، گفت: حضور جمهوری اسلامی ایران در کنار ملت عراق در برابر تروریست‌ها برای ما واضح است و آن چیزی که در حقیقت وجود دارد، بر آن چیزی که رسانه‌های بیگانه منتشر می‌کنند، خط بطلان می‌کشد.

تاکید بر ساخت فیلم سینمایی مشترک

وی با اشاره به اینکه سالانه زائران قابل توجهی از ایران برای زیارت حرم سیدالشهدا (ع) در اربعین حسینی به عراق سفر می‌کنند، تصریح کرد: مراسم اربعین حسینی از جلوه‌های بارز پیوندهای دینی و فرهنگی دو ملت و نشانگر آن است که ارتباط عمیق فرهنگی دو کشور از دیرباز وجود داشته و دو ملت همواره با یکدیگر روابط صمیمانه و دوستانه‌ای دارند.

وزیر فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی جمهوری عراق به به پیوندهای تاریخی و فرهنگی ایران و عراق اشاره کرد و افزود: ما آماده همکاری در زمینه‌های مشترک فرهنگی، هنری، گردشگری و سینمایی با جمهوری اسلامی ایران هستیم.

به گزارش ایرنا، حسن ناظم، وزیر فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی جمهوری عراق در جریان سفر به کشورمان با مقامات فرهنگی جمهوری اسلامی ایران گفت‌وگو و رایزنی خواهد داشت و ضمن سفر به شهرهای قم و مشهد و همچنین دیدار با علما و اندیشمندان کشورمان، از موزه مقاومت در باغ موزه دفاع مقدس، موزه ملی ایران، موزه هنرهای زیبا و کاخ موزه سعدآباد بازدید می‌کند.

دیدار و گفت و گو با محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از دیگر برنامه های سفر وزیر فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی عراق به تهران است.

حسن نظام وزیر فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی جمهوری عراق در راس هیاتی فرهنگی و هنری - پنجشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۱- وارد فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) شد و مورد استقبال رسمی رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی قرار گرفت. در مراسم استقبال رسمی از وزیر فرهنگ عراق، نصیر عبدالمحسن عبدالله، سفیر جدید عراق در تهران و حجت‌الاسلام غلامرضا اباذری، رایزن فرهنگی کشورمان در عراق حضور داشتند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.