چهارشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۱

محمدتقی فهیم:

باید فیلمی بسازیم که «مخاطب جهانی» ببیند نه اینکه در «کن» حضور یابد

محمدتقی فهیم در نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی به وقت شام

سینماپرس: محمدتقی فهیم منتقد سینما و مستند ساز: پنج نهاد از ۹۰ هزار تا ۴۰۰ هزار یورو پول گذاشته‌اند و این فیلم را ساخته‌اند. لابی هم کرده‌اند. فیلم هم فیلم نیست. این یک پیام تلگرافی درباره توهین به آدم‌ها است. فقط اسمش را فیلم نگذارند برای هر کاری که می‌خواهند بکنند!

به گزارش سینماپرس، گفتگوی ویژه خبری شبکه خبر با حضور محمدتقی فهیم منتقد سینما و مستند ساز، محمود گبرلو نویسنده و منتقدسینما و کیوان امجدیان نویسنده، منتقد و کارشناس فرهنگی به موضوع «سینمای ایران در جشنواره‌های خارجی» اختصاص یافت.

فهیم در مورد به کار بردن عبارت «سیاسی‌کاری مطلق» در شبکه‌های اجتماعی در اشاره به این دوره از جشنواره کن گفت: خیلی ساده انگارانه است که بگوییم یک جشنواره نباید سیاسی باشد اما برای من به عنوان یک منتقد در درجه اول، خود فیلم مهم است می گوییم فستیوال کن نمی‌گوییم فستیوال سیاسی کن، می‌گوییم جشنواره فیلم فجر نمی‌گوییم جشنواره سیاسی فیلم فجر، پس بنابراین برای من اول خود فیلم مهم است.

در ادامه بخشی از صحبت‌های فهیم در خصوص جایگاه جشنواره فیلم کن و اینکه به اشتباه برای برخی اهمیت این رویداد سینمایی سیاست‌زده نمود یافته را با هم مرور می‌کنیم:

محمدتقی فهیم: آقای مدقق من منتقدم، و یک پلان فیلم به من می‌گوید که این کار چیست؟ من دنبال پیام فیلم نیستم! پیام فیلم که روشن است. شما پوستر فیلم را ببینید. یک نکته دیگر اینکه اگر من را اینجا آورده‌اید باید به من وقت بدهید تا حرفهایم را بزنم وگرنه دفعه دیگر من را دعوت نکنید. این را می‌گویم که پنج نهاد با قدرت پولی از ۹۰ هزار یورو تا ۴۰۰ هزار یورو پول گذاشته‌اند و این فیلم را ساخته‌اند. لابی هم کرده‌اند. فیلم هم فیلم نیست. این یک پیام تلگرافی درباره توهین به آدم‌ها است. فقط اسمش را فیلم نگذارند برای هر کاری که می‌خواهند بکنند!

نکته دیگری که به عنوان جمع‌بندی عرض می‌کنم، صحبتی که دوستمان آقای گبرلو گفت: اینکه چهل سال است ریل‌گذاران سینما این را گفته‌اند که «ما اگر بخواهیم موفق شویم باید از جشنواره کن عبور کنیم»! آقا، کن چه کشکی‌ست؟ مخاطب جهانی! خود مردم دنیا هیچ کسی فیلم‌های جشنواره کن را تماشا نمی‌کند.

کدام فیلم کن در اروپا نمایش داده می‌شود؟ خود فرانسه فیلم‌های کن را نمی‌فرستد به اسکار! سال گذشته فیلم «بی‌نوایان» را به عنوان نماینده کشورش به اسکار فرستاد. ازاینرو مخاطبین جهانی مهم هستند نه جشنواره کن! ما باید فیلمی بسازیم که مخاطب جهانی ببیند نه اینکه در کن حضور یابد. آیا مسیر موفقیت فیلم‌ها از کن می‌گذرد؟

جشنواره کن اصلا فرصتی برای یک فیلم محسوب نمی‌شود. ما باید فیلم را اول برای مردم بسازیم. کن چه کشکی‌ست؟

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.