سه‌شنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۹

یک منبع آگاه با اشاره به بیانیه منتشر شده در شبکه سعودی اینترنشنال؛

متن بیانیه، امضا کنندگان را در حکم مُحارب قرار می دهد! / سینماگران باقی مانده می توانند امضای خویش را پس بگیرند

اینترنشنال

سینماپرس: در پی انتشار بیانیه ای منتسب به تعدادی از سینماگران در شبکه سعودی اینترنشنال، جمع قابل توجهی از امضا کنندگان ضمن تایید همدردی با مردم آبادان، متن این بیانیه را محکوم کردند. در همین راستا یک منبع آگاه با انتشار نامه ای عواقب قانونی امضا این بیانیه را متذکر شد.

به گزارش سینماپرس در این نامه آمده است:

هشتم خرداد ماه تعدادی از سینماگران کشور به نام همدری با مردم داغدیده آبادان بیانه ای را صادر کردند که متن عجیب، غیرمعمول و غیرمعقول! آن بسیاری از اهالی هنر را متعجب ساخت. به طوری که تا ساعت ها پس از انتشار آن، به نظر می رسید بیانیه جعلی است و نمی تواند از سوی برخی از امضاکنندگان با دانش و فرهیخته کشور صادر شده باشد! متاسفانه پس از گذشت ساعتی مشخص شد بیانیه ای که با هشتک «تفنگت را زمین بگذار» تنظیم شده است، صحت دارد. اما چرا این بیانیه عجیب، غیرعقلانی و از منظر نگارنده احساسی است!
با صحبتی که با چند نفر از عزیزان امضاء کننده داشته ام، اینک برایم مسجل شده است که نخست اکثریت امضاکنندگان این بیانیه متوجه نکته ی ضد امنیت ملی! این بیانیه نشده اند و دوم آن که تعدادی معدود از سیاسی کاران عرصه سینما این آتش را در دامن اکثریت امضاء کنندگان قرار داده اند! اما نکته ضد امنیت ملی این بیانیه چیست؟ برای روشن شدن این معنا، خواننده محترم متن حاضر را به ماده ۵۰۴ قانون «مجازات اسلامی تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده» ارجاع می دهم: «هر کس نیروهای رزمنده یا اشخاصی را که به نحوی در خدمت نیروهای مسلح هستند تحریک موثر به عصیان، فرار، تسلیم یا عدم اجرای ‌وظایف نظامی کند در صورتی که قصد براندازی حکومت یا شکست نیروهای خودی در مقابل دشمن را داشته باشد، محارب محسوب می‌شود، والا ‌چنانچه اقدامات وی موثر واقع شود، به حبس از دو تا ده سال و در غیر این صورت به شش ماه تا سه سال حبس محکوم می‌شود.»
بنابراین، بنا برنص قانون مورد اشاره، مراجع قضایی می توانند با تک تک امضاء کنندگان این بیانیه برخورد قانونی نموده و حداقل برخود قضایی می تواند از شش ماه تا سه سال حبس باشد. متاسفانه جدا از خبط پیش گفته، این بیانیه مصداق بارز تشویش افکار عمومی نیز است!
با توجه به مطالب بیان شده، به نظر حقیر مناسب است عزیزان امضاء کننده ای که متن بیانیه را نخوانده امضاء کرده اند، یا خوانده اند ولی از ماهیت ضد امنیتی آن مطلع نبوده اند، در صورت صلاحدید نسبت به پس گرفتن امضای خود اقدام نمایند. از آنجا که معمولا پس گرفتن اینگونه امضاء ها در عالم رفاقت و همکاری کار دشواری است، از این روپیشنهاد می کنم عزیزان به صورت خصوصی این مطلب را با مسئولین سازمان سینمایی درمیان گذارند.
در پایان لازم به ذکر است که این نوشته را حقیر تنها به دلیل وظیفه شخصی، علاقه به اهالی سینما و از سر خیرخواهی برای عزیزان امضاء کننده بیانیه نوشتم.

امضا محفوظ

نظرات

  • مصطفی ۱۴۰۱/۰۳/۱۱ - ۰۹:۴۷
    2 2
    خصوصی تکذیب کنند یعنی چه؟! مگه منافع ملی ملت که با خون صدها هزار شهید به دست آمده حق خصوصی افراد است که حقوق دان مورد نظر این مطلب توصیه کرده در خفا بگویند؟؟!! این افرادی که امضاء کرده اند قطعا مسئول کامل عواقبش هستند. اگر پای چیزی که امضاء کرده بودند برباد دادن ملک و خودرو و منافع مالی شون بود، باز هم همین‌قدر ساده لوحانه و مخاطب را جهال فرض کن، تکذیب می‌کردند؟!! هرگونه تساهل در مقابل امضاء کنندگان این بیانیه، عواقب جبران ناپذیری برای امنیت و منافع ملی و انقلاب و نظام خواهد داشت، بنابراین کسی نمی تواند از طرف خود برای آن تعیین تکلیف خصوصی کند!!
  • احمد ۱۴۰۱/۰۴/۱۸ - ۱۸:۵۳
    0 2
    اونایی هم که گفتن هشتگ فلان ندیدم دروغ میگن..سراسر این بیانیه تحریک آمیزه..ضمنا بیخود کردن بدون مطالعه امضا کردن..

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.