دوشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۴

سریالی در ۱۱۵ قسمت؛

«دختران آفتاب» به «رادیو فرهنگ» می‌آید

رادیو «مقاومت»

سینماپرس: رادیو فرهنگ برای علاقه‌مندان به سریال‌های رادیویی هر شب سریال رادیویی «دختران آفتاب» را روی آنتن می‌برد.

به گزارش سینماپرس، علیرضا نداف تهیه‌کننده مجموعه «دختران آفتاب» درباره روایت داستانی آن به مهر گفت: کتاب «دختران آفتاب» توسط امیرحسین بانکی‌پور، بهزاد دانشگر و محمدرضا رضایتمند نوشته شده و از سوی انتشارات سروش در سال ۱۳۸۲ منتشر شد که در رادیو فرهنگ توسط محمدباقر خلیلی به صورت نمایش رادیویی تنظیم رادیویی شده است.

نداف که تهیه کنندگی این برنامه را نیز برعهده داشته است توضیح داد: «دختران آفتاب» اگرچه روایتی داستانی است، در واقع تحقیقی روان شناختی، جامعه شناختی، فرهنگی و دینی درباره زنان است و به نوعی این اثر تلاش کرده تا زن، منزلت، شخصیت و هویت او را بشناساند.

وی ادامه داد: «دختران آفتاب» در ۱۱۵ قسمت تهیه شده و به برخی از پرسش‌های مطرح در حوزه نقش اجتماعی زنان با بیانی روان و داستانی پاسخ می‌دهد.

نداف به اهمیت بهره‌گیری از زبان داستان برای انتقال مفاهیم اشاره کرد و افزود: زبان داستانی برای انتقال مفاهیم از ارزش بسزایی برخوردار است و در این برنامه نیز با استفاده از این ابراز به بررسی و نقد و رد و اثبات مؤلفه‌ها و مباحث و شبهات حوزه زن و خانواده و جامعه پرداخته شده و می‌توان گفت از موفقیت زیادی در این زمینه برخوردار است.

وی درباره موضوع برنامه گفت: مباحث در حین برگزاری یک اردوی ده روزه دخترانه‌دانشجویی از دانشگاه تهران اتفاق می‌افتد که به قصد زیارت امام رضا (ع) راهی مشهد شده‌اند. به مناسبت‌های مختلف و اتفاقاتی که می‌افتد، موضوعات مطرح و بررسی می‌شوند و به نتیجه می‌انجامند. راوی داستان دختری است به نام مریم که فروغ انصاری این نقش را بازی و روایت می‌کند.

نداف در تشریح داستان این مجموعه اضافه کرد: مریم به‌دلیل بی‌توجهی مادر به محیط خانه در اثر توجه شدیدش به کار در بیرون از منزل و ایجاد گسست خانوادگی، دچار روحی رنجور و ناآرام شده است و تصمیم می‌گیرد برای تنبیه والدینش هم که شده، چند روزی آن‌ها را بی‌خبر رها کند. به ذهنش می‌رسد که فرار کند، اما خوب که فکر می‌کند می‌فهمد آدم این کار نیست. در همین موقع، یاد اطلاعیه اردوی زیارتی دانشگاه می‌افتد و بدون معطلی وسایل مختصری آماده می‌کند و خود را به جمع زائرین می‌رساند. فاطمه که یکی از مسئولین برگزارکننده اردوست، با اخلاق خوش و آرامش و با وجود فقدان صندلی خالی، موجبات هم‌سفر شدن مریم با آن‌ها را فراهم می‌کند. او در طی سفر با همدلی و همراهی که با احساس بچه‌ها دارد، از بروز جدل و درگیری‌های لفظی بین آن‌ها جلوگیری می‌کند و با استفاده از مطالب مرجع و مستند، به بحث‌ها جهت مثبت می‌دهد.

نداف تصریح کرد: تولید این سریال داستانی با توجه به دقت در چگونگی طرح مباحث حدود ۹ ماه به طول انجامیده و تلاش شده منزلت، شخصیت و جایگاه واقعی زن را به خودش، اطرافیانش و جامعه‌اش همان گونه که شایسته و بایسته وی است بشناسانند و به زیبایی و در سبک و شیوه داستانی به بسیاری از پرسش‌های مطرح درباره نقش اجتماعی زن و لوازم و پیامدهای آن اشاره شده است.

سریال «دختران آفتاب» تا پنجشنبه ساعت ۲۳:۱۵ از رادیو فرهنگ موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز پخش می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.