شنبه ۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۳

گزارش مستقیم از جشنواره فیلم کن؛

در روزهای پایانی برگزاری هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن چه گذشت؟ / وقتی سینماگران ایرانی حاشیه ساز می شوند...

هفتاد و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم کن

سینماپرس: هفتادو پنجمین جشنواره بین المللی فیلم کن در روزهای پایانی برگزاری اش با برخی حواشی روبرو بود؛ حضور همزمان دو فیلم ایرانی در بخش مسابقه هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن یکی از اتفاقات مهمی بود که بسیاری از ایرانیان را پیش از آغاز این جشنواره به وجد آورده بود اما بعد از نمایش آن ها در این رویداد سینمایی واکنش منتقدان رسانه‌ های مشهور بین‌المللی به دو فیلم کارگردانان ایرانی متوسط و زیر متوسط بود و متأسفانه این آثار تصویری مخدوش از جامعه امروز ایران به نمایش گذاشته بودند که همین امر باعث تلخکامی ایرانیان وطن پرست شد؛ حال باید منتظر ماند و دید عصر امروز در مراسم اختتامیه این رویداد سینمایی دو فیلم سیاست زده «برادران لیلا» و «عنکبوت مقدس» علیرغم کیفیت ساختاری و محتوایی زیر متوسط شان می توانند سهمی از جوایز جشنواره کن داشته باشند یا خیر؟

سیدرضا منتظری: همزمانی نمایش فیلم های ایرانی حساسیت‌ برانگیز بود و از مدت ها قبل رسانه‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی منتظر بودند ببینند حضور این افراد چگونه رقم خواهد خورد. در نهایت از پوشش بازیگران فیلم ها تا رفتارهای نامتعارف یک زوج بازیگر ایرانی-افغانی جوان روی فرش قرمز موجی از انتقادات مردم شریف ایران را در داخل و خارج از کشور برانگیخت. از سوی دیگر پس از نمایش فیلم «برادران لیلا» با بازی سعید پورصمیمی کتایون ریاحی یکی از بازیگران سینما سعید پورصمیمی را به آزار جنسی متهم کرد!

بسیاری از مردم هم با انتقاد شدید از عوامل فیلم «برادران لیلا» از اینکه آن ها بدون توجه به فاجعه غمبار آبادان مشغول شادمانی و بوسه های عاشقانه در جشنواره ای غربی بودند انتقاد کردند و به این هنرمندان لقب هنرمندان غیر مردمی و فرصت طلب دادند. در پی بوسه نوید محمدزاده و فرشته حسینی روی فرش قرمز جشنواره کن، محمود گبرلو منتقد سینما و تلویزیون اقدام آن‌ها را کنار گذاشتن حجب و حیای ایرانی قلمداد کرد.

اما هیات داوران جشنواره فیلم کن به ریاست ونسان لندون، بازیگر فرانسوی روز جمعه پس از نمایش آخرین فیلم‌های بخش مسابقه روند تصمیم‌گیری درباره جوایز این دوره از جشنواره را آغاز کردند و اعضای هیات داوران جشنواره فیلم کن پس از نمایش آخرین فیلم‌های بخش مسابقه برای مشورت و تصمیم‌گیری به یکی از ویلاهای شهر کن رفتند و این در حالی است که تاکنون از هیچ کدام از فیلم‌های به نمایش درآمده در بخش مسابقه به عنوان بخت اصلی دریافت نخل طلا یاد نشده است. هیات داوران دوره قبلی جشنواره فیلم کن جایزه نخل طلا را به فیلم «تیتان» ساخته ژولیا دوکورنو داده بود.

جوایز بخش نوعی نگاه جشنواره کن ۲۰۲۲ در حالی اعلام شد که جایزه اول این بخش به فیلم «بدترین ها» اولین ساخته دو فیلمساز زن، لیس آکوکا و رومن گرت رسید.

در این دوره از بخش نوعی نگاه، جایزه هیات داوران به فیلم «سرزمین شادی» ساخته سلیم صادق از پاکستان رسید. الکساندرو بلک نیز جایزه بهترین کارگردانی بخش نوعی نگاه جشنواره کن را برای فیلم «مترونوم» کسب کرد.

طبق اعلام والریا گولینو رییس هیات داوران این بخش، جایزه بهترین نقش آفرینی را ویکی کریپس برای بازی در فیلم «کورساژ» و آدام بسا برای بازی فیلم «هارکا» دریافت کردند.

جایزه بهترین فیلمنامه این بخش نیز به ماها حاج فیلمساز فلسطینی برای فیلم «تب مدیترانه ای» رسید. جایزه محبوب رویداد را نیز فیلم «رودئو» ساخته لولا کوییوورون کسب کرد؛ تنها فیلم ایرانی حاضر در این بخش با عنوان «تصور» به کارگردانی علی بهراد و با بازی لیلا حاتمی و مهرداد صدیقیان نیز از جایزه بی نصیب ماند و عواملش دست خالی راهی وطن شدند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.