سه‌شنبه ۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۸

فرافکنی به سبک جدید!

منتظری: چرا در «عنکبوت مقدس» همه مردم ایران را وحشی و طرفدار خشونت نشان دادید؟ / عباسی: از رابطه و ضابطه سیاهی مطلق در فیلم «نوآر» پیروی کردم!

علی عباسی

سینماپرس: علی عباسی کارگردان فیلم سینمایی «عنکبوت مقدس» که در آن تصویری متحجر و بدوی از جامعه ایران به نمایش گذاشته است در پاسخ به پرسش انتقادی سیدرضا منتظری خبرنگار اعزامی سینماپرس به جشنواره فیلم کن در خصوص تصویر چرک و سیاهی که وی از ایران و ایرانی به نمایش گذاشته، دست به فرافکنی زد و گفت: فیلم من یک فیلم «نوآر» است و من از رابطه و ضابطه سیاهی مطلق در فیلم «نوآر» پیروی کردم و مجبور بودم سیاهی ها را نمایش دهم!

به گزارش سینماپرس نشست خبری فیلم سینمایی «عنکبوت مقدس» روز دوشنبه ۲۳ می (دوم خرداد ۱۴۰۱) با حضور عوامل این فیلم سینمایی برگزار شد.

منتظری در حاشیه این نشست با انتقاد از علی عباسی گفت: داستان قاتل عنکبوتی داستانی واقعی است و فیلم شما نیز بایست این واقعیت تاریخی را روایت می کرد اما متأسفانه شما همه مردم ایران را در این فیلم وحشی به تصویر کشیدید! از نظر شما همه ایرانی ها در هر پست و رده و شغل و مقامی بد هستند از کارمند هتل گرفته تا مأمور پلیس و بازاری و کاسب همه و همه طرفدار خشونت هستند چرا تا این میزان تصویری سیاه از مردم ایران به جهانیان نشان دادید؟ بنده خودم در اوایل دهه ۸۰ یک جوان حدودا ۲۰ ساله بودم و خوب به خاطر دارم که در جامعه موج منفی علیه قاتل عنکبوتی شکل گرفته بود اما شما در فیلمتان همه مردم را طرفدار او نشان دادید؛ این چه دلیلی دارد؟

عباسی در پاسخ به منتظری گفت: فیلم من یک فیلم «نوآر» است و من از رابطه و ضابطه سیاهی مطلق در فیلم «نوآر» پیروی کردم و مجبور بودم سیاهی ها را نمایش دهم! من نمی توانستم در فیلمم جنبه های توریستی و… مشهد را نمایش دهم و لازم بود فضا اینطور پرداخته شود تا ماجرا برای مخاطب باورپذیر باشد و درونمایه اثر اینطور طلب می کرد که ما با سیاهی مطلق به فضا نگاه کنیم!

این فیلمساز در بخشی از نشست خبری فیلمش گفت: من طرفدار قاتلان زنجیره ای یا فیلم های قاتلان زنجیره ای نیستم. من در زمان رخ دادن این قتل ها در ایران زندگی می کردم. من هم مثل بقیه اخبار را دنبال می کردم. این اتفاقات زمانی برای من جالب شد که قشر خاصی از جامعه ایران شروع به توصیف قاتل به عنوان یک قهرمان فداکار برای جامعه می کردند. آن وقت دیگر آن مرد فراتر از یک مرد بیمار بود که زنان را می کشد.

این فیلمساز همچنین از شرایط ساخت فیلم در سینمای ایران انتقاد کرد و گفت که برخی از بهترین فیلم‌ها فقط در خارج از کشور در یوتیوب در دسترس هستند در حالی که نگاتیوها در حال پوسیدن هستند.

عباسی در پاسخ به این پرسش که شنیده می شود به این مجوز فیلمبرداری در ایران داده نشد و در عوض کارگردان برای تولید فیلم به اردن رفت اظهار داشت: من به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رفتم، با آنها چای خوردم و چند سکانس فیلمنامه را به آنها نشان دادم. من آماده بودم که مصالحه کنم، زیرا به من امکان می داد به واقعیت نزدیک‌تر شوم. یک سال بعد، مقامات هنوز طفره می رفتند.

عباسی ادامه داد: برای من هیچ چیز بحث برانگیزی در مورد فیلم من وجود ندارد. در ایران هم مثل همه شهرهای بزرگ دنیا شواهدی از فحشا وجود دارد.

کارگردان «مرز» تاکید کرد: «عنکبوت مقدس» یک فیلم ضد حکومتی ایران نیست. ضد هیچ کس نیست. من فکر نمی‌کنم رومن پولانسکی در «محله چینی ها» در حال ساخت فیلمی ضد لس آنجلس باشد.

این اظهارات عباسی در حالی است که وی در فیلمش با نمادپردازی های متعدد سعی داشته چهره افراد متدین و مذهبی را مخدوش کند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.