شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۱

همراه با معتبرترین جشنواره سینمایی جهان؛

در نخستین روزهای برگزاری هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن چه گذشت؟/ از نمایش توهم آمریکایی ها برای حمله به تأسیسات هسته ای ایران تا عکس یادگاری فرهادی با فردی معلوم الحال!

هفتاد و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم کن

سینماپرس: هفتادو پنجمین جشنواره بین المللی فیلم کن در روزهای ابتدایی برگزاری اش با برخی حواشی روبرو بود؛ تام کروز بازیگر مشهور آمریکایی، پس از وقفه ای ۳۰ ساله، امسال به خاطر نقش آفرینی در فیلم «تاپ گان: ماوریک»، در هفتاد و پنجمین دورۀ جشنوارۀ بین المللی فیلم کن حضور یافت. برگزارکنندگان جشنوارۀ کن در اقدامی غافلگیرکننده پیش از نمایش این فیلم، با اهدای نخل طلای افتخاری به تام کروز، از یک عمر دستاورد هنری این بازیگر که در آستانۀ ۶٠ سالگی قرار دارد، تقدیر کردند و شماری از خلبانان فرانسوی نقش تام کروز در فیلم «تاپ گان» را الهام بخش خلبانان توصیف کرده و همزمان با برگزاری فرش قرمز این فیلم در جشنوارۀ کن ۲٠٢٢، یک نمایش هوایی ویژه را با افشاندن رنگ های پرچم فرانسه در آسمان به اجرا گذاشتند و به این بازیگر آمریکایی ادای احترام کردند.

سیدرضا منتظری: فیلم «تاپ گان ۲» با رویکرد مقابله آمریکا و رژیم غاصب صهیونیستی با جایی مانند ایران است که برگ هایی از جزئیات درباره شکست توافق هسته ای، گزینه نظامی و حمله به بخش هایی از ایران از جمله نطنز و سایر سایت‌های هسته‌ای در آن به چشم می خورد.

نمایش این فیلم بیش از هر چیز نشانگر رویکرد سیاسی جشنواره کن است! این در حالی است که پیش از این جشنواره فیلم برلین به عنوان یک رویداد سیاسی شناخته می شد اما هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن ثابت کرد که رویکردی سیاسی به خود گرفته به ویژه آنکه در مراسم افتتاحیه جشنواره زلینسکی رئیس جمهور اوکراین را به صورت زنده و ویدیویی روی خط آورد و از سوی دیگر اصغر فرهادی کارگردان ایرانی که به عنوان داور این دوره جشنواره کن انتخاب شده است نیز سخنانی سیاسی در باب مسائل اخیر کشورمان به زبان آورد.

حضور فیلم «تاپ گان ۲» در جشنواره فیلم کن بار دیگر انفعال سینمای ایران را در مواجهه با مسائل سیاسی روز به اثبات رساند! در حالی که مدیران سینمای کشور سال ها است دست روی دست گذاشته و هیچ اقدام قابل توجهی برای مقابله با زیاده خواهی های دشمنان ایران نداشته اند؛ خارجی ها بیکار ننشسته و مدام علیه کشورمان مشغول تولید فیلم و سمپاشی هستند! اینکه تا چه زمانی باید شاهد این انفعال توسط مدیران سینمایی و دستگاه های فرهنگی باشیم پرسشی است که احتمالا در ذهن بسیاری افراد وجود دارد!

یکی دیگر از حواشی روزهای ابتدایی هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن انتشار تصویری از اصغر فرهادی و پویان مختاری در شبکه های اجتماعی بود. اینکه نماینده سینمای ایران با شخصی که قمارباز بوده و پول مردم را به جیب زده عکس یادگاری انداخته شوک آور است و با پرسش گری و واکنش های منفی بسیاری از مردم روبرو شده!

اما این اتفاقات در حالی است که طی روزهای آینده نماینده های سینمای ایران در جشنواره کن حضور پیدا خواهند کرد؛ نمایندگانی که تعدادشان نسبت به سال های گذشته پرشمار است و می توانند دست خالی از کن بیرون نروند.

لازم به ذکر است هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن به صورت عادی و با حضور نزدیک به ۳۵ هزار مهمان از سراسر جهان در شهر ساحلی کن واقع در جنوب فرانسه در حالی برگزاری است و بنا به اعلام شهردار کن هیچ گونه محدودیت کرونایی برای حاضران در این رویداد اعمال نخواهد شد و حتی برنامه های شبانه در کشتی ها، رستوران ها و هتل ها برپا خواهد بود. بنا به اعلام مقامات محلی تمامی هتل های سطح شهر کن و اطراف آن در اشغال مهمانان این رویداد سینمایی درآمده و این رویداد پرشورتر از همیشه در حال برگزاری است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.