دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۸

انتقداد «رئیس انجمن سینماداران» از سخنان «مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی»؛

اظهارات «آقای سهرابی» بدون استدلال بود/معلوم نیست محل ضبط این نسخه‌های قاچاق «سالن‌های سینمایی» باشد!

مرتضی شایسته و محمد قاصد اشرفی در مراسم تشییع پیکر مرحوم «حبیب کاوش»

سینماپرس: رئیس انجمن سینماداران با انتقاد از اظهارات مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی، تاکید کرد که سینماداران هیچ کوتاهی‌ای در جریان قاچاق فیلم‌های در حال اکران نداشته‌اند.

به گزارش سینماپرس، محمدقاصد اشرفی رئیس انجمن سینماداران در گفتگو با مهر و در واکنش به اظهارات روح‌الله سهرابی مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی که مسئولیت قاچاق فیلم‌های در حال اکران را متوجه سینماداران دانسته بود، گفت: ما روز شنبه همین هفته جلسه‌ای را در همین زمینه داشتیم و من از آقای سهرابی گله کردم. در این جلسه معاون دادستان، نماینده پلیس فتا، حبیب ایل‌بیگی معاون ارزشیابی و نظارت، روح‌الله سهرابی و تعداد دیگری از مدیران سازمان سینمایی حضور داشتند. من، آقای سرتیپی و آقای غلامرضا موسوی هم حضور داشتیم و درباره موضوعات مرتبط با قاچاق فیلم‌ها تبادل فکر و نظر داشتیم.

وی ادامه داد: همه حاضران در این جلسه جریانات اخیر را محکوم کردند. واقعیت این است که ما با فعالیت یک گروه منسجم مواجه هستیم که هدف اصلی‌شان هم صرفاً قاچاق چند فیلم نیست و به‌دنبال ضربه زدن و از چرخه خارج کردن سینما کشور و لطمه به فرهنگ کشور هستند.

اشرفی با اشاره به کیفیت فیلم‌های قاچاق‌شده در ماه‌های اخیر گفت: یکی از این فیلم‌ها اساساً کیفیت قابل تماشایی ندارد و مشخص هم نیست که از کجا ضبط شده است. شرایط فیلم‌برداری آن هم مشخص نیست. ما به‌عنوان سینمادار این اتفاقات را شدیداً محکوم می‌کنیم و پیگیر موضوع هم هستیم. دستورالعمل‌هایی را هم مرتبط با این موضوع برای سینماها ارسال کرده‌ایم و پیش‌تر هم در این زمینه هشدار داده بودیم تا مراقبت ویژه‌تری از سالن‌های اکران داشته باشند. متخلفانی که می‌خواهند به فرهنگ کشور آسیب برسانند باید شناسایی و به اشد مجازات محکوم شوند.

این سینمادار تأکید کرد: اگر این افراد از قوانین مطلع نیستند به‌واسطه اطلاعیه‌ای که صادر خواهد شد، متوجه جرایم سنگین خود خواهند شد که خسارات جبران‌ناپذیری هم به همراه خواهد داشت. اگر هم آگاهانه این کار را انجام می‌دهند، بنده آن‌ها را بر حذر می‌دارم و به آن‌ها توصیه می‌کنم که بدانند این کار ضربه سنگین به چرخه اقتصادی فرهنگ کشور وارد می‌کند. ماجرا تنها یک فیلم نیست، باید بدانیم که چه تعداد از افراد اینگونه بی‌کار می‌شوند.

رئیس انجمن سینماداران درباره مجهز بودن سالن‌های سینمایی به دوربین‌های مادون قرمز و چرایی امکان تصویربرداری از فیلم‌های روی پرده هم تأکید کرد: کلیه سینماهای ما مجهز به دوربین هستند و حتی در سینماهای شهرستان‌ها هم پیگیر هستیم تا همه سالن‌ها مجهز به دوربین باشند. اکثر سینماهای تهران که به‌صورت پردیس فعالیت می‌کنند، همه مجهز به دوربین هستند. آن‌هایی که اقدام به تصویربرداری از پرده می‌کنند، مانند جیب‌برهایی هستند که در اماکن عمومی دست به دزدی می‌زنند. قاچاق فیلم از جیب‌بری هم بدتر است.

وی ادامه داد: خیلی از افراد جامعه می‌دانند که از نظر فقهی تماشای فیلم قاچاق حرام است اما فارغ از این مسئله از نظر وجدانی و انسانی هم اگر فیلمی از روی پرده تصویربرداری شود و در بازار عرضه شود، نباید از آن استقبال شود. استقبال از این آثار و خرید آن‌ها می‌تواند کمک‌کننده به جریان قاچاق باشد. ما می‌توانیم از خانواده‌ها و مردم جامعه بخواهیم که در این زمینه حامی سینما باشند.

اشرفی درباره پیگیری‌های صورت گرفته در زمینه قاچاق فیلم «علفزار» همزمان با اکران در ایام جشنواره فیلم فجر اظهار کرد: جا دارد در این زمینه از معاون محترم دادستان و هم نماینده پلیس فتا تشکر و قدردانی کنم. همه مسئولان در این زمینه با آمادگی کامل حاضر شدند و فروش نسخه قاچاق فیلم خیلی زود به صفر رسید. درباره فرآیند قاچاق این فیلم هنوز به مرحله معرفی عوامل دخیل نرسیده‌ایم اما توانستیم فروش نسخه قاچاق آن را به صفر برسانیم. امیدواریم به زودی عوامل این ماجرا هم دستگیر شوند.

وی درباره دو فیلم «روز صفر» و «سگ‌بند» هم که در هفته‌های اخیر نسخه تصویربرداری شده از اکران آن‌ها در فضای مجازی منتشر شده است، توضیح داد: کیفیت نسخه قاچاق این فیلم‌ها آنقدر پایین است که حتی در فروش گیشه آن‌ها هم تأثیری نداشته، مسئله اصلی ما مقابله با اصل این اتفاق است اما در این موارد نسخه‌های قاچاق‌شده به‌قدری بی‌کیفیت است که افرادی که تمایل به تماشای این آثار دارند را هم راضی نخواهد کرد.

رئیس انجمن سینماداران در ادامه با انتقاد از اظهارات مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی گفت: اظهارات آقای سهرابی بدون استدلال بود و من در جلسه حضوری هم به آن معترض شدم. اساساً مشخص نیست که این فیلم‌ها واقعاً از سالن‌های سینما تصویربرداری شده باشند. خیلی از ارگان‌ها و نهادهای دولتی امروز سالن نمایش فیلم دارند و واقعاً معلوم نیست محل ضبط این نسخه‌های قاچاق، سالن‌های سینمایی باشد. شاید فیلم در ارگان و نهادی به‌صورت ویژه برای کارمندان اکران داشته و آنجا از روی پرده تصویربرداری شده باشد. از این منظر استدلال آقای سهرابی اصلاً صحیح نیست که فیلم از سالن سینما بیرون آمده است. ما شدیداً این موضوع را رد می‌کنیم.

وی با تأکید بر اینکه سینماداران در ماجرای قاچاق فیلم‌ها هیچ کوتاهی‌ای نداشته‌اند، بیان کرد: من به‌شدت این کوتاهی را رد می‌کنم و بر فرض حتی اگر این اتفاق در یکی از سالن‌های سینمایی هم رخ داده باشد، خطای مربوط به یک گروه سودجوست و سینمادار در آن نقشی نداشته‌اند. ما حتماً این ماجرا را محکوم می‌کنیم و پیگیر آن هم هستیم. به‌عنوان انجمن سینماداران هم مجدد به همه سالن‌های سینمایی هشدار داده‌ایم که مراقبت بیشتری داشته باشند و کنترل‌ها شدیدتر شود تا دیگر شاهد این قضایا نباشیم.

اشرفی در پاسخ به اینکه آیا عدم معرفی متخلفان و نبود برخورد قانونی مناسب با آن‌ها موجب تشدید این شرایط نمی‌شود هم گفت: فکر می‌کنم به زودی شاهد این قضیه خواهیم بود. پلیس فتا به زودی به جایگاه این افراد دسترسی پیدا خواهد کرد و شاهد دستگیری تعدادی از آن‌ها خواهیم بود. تا زمانی که نتیجه قطعی حاصل نشود، مقام قضایی خبری را منتشر نمی‌کند اما ان‌شالله در آینده نزدیک شاهد معرفی متخلفان در این زمینه خواهیم بود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.