یکشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۶

بی توجهی به سینمای دفاع مقدس/۴

هاشمی: مسئولان سینمایی و متولیان دفاع مقدس همواره شعار حمایت از تولید فیلم های دفاع مقدسی می دهند اما در عمل هیچ حمایتی ندارند/ بی توجهی به دفاع مقدس ظلم به شهدا است

سخنرانی سیدجواد هاشمی در دیدار هنرمندان با رئیس جمهور

سینماپرس: سیدجواد هاشمی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون در آستانه سالروز آزادسازی خرمشهر با انتقاد از بی توجهی مدیران فرهنگی و سینمایی نسبت به وقایع و رویدادهای دفاع مقدس در سینما گفت: مسئولان سینمایی و متولیان دفاع مقدس همواره شعار حمایت از تولید فیلم های دفاع مقدسی می دهند اما در عمل هیچ حمایتی ندارند و این اتفاق بسیار تلخ و ناراحت کننده است چرا که دفاع مقدس به مثابه گنجینه ای است که می توان صدها و هزاران اثر راجع به آن تولید کرد اما به این گنجینه ارزشمند هیچ توجهی نمی شود.

بازیگر فیلم های سینمایی «آخرین شناسایی» و «سجاده آتش» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: یکی از نمونه شعارهای مدیران این است که همین الآن برای در اختیار گذاشتن شهرک سینمایی دفاع مقدس علناً به فیلمسازان می گویند خرج دارد! این حرف بدی است! یکی نیست به این آقایان بگوید شما باید جور هزینه ها را بکشید تا ما فیلم مان را بسازیم.

وی متذکر شد: عوض آنکه نهادهای متولی در حوزه دفاع مقدس سراغ فیلمسازان بروند و از آن ها خواهش کنند که بیایند و در خصوص دفاع مقدس فیلم تولید کنند این فیلمسازان هستند که سراغ آن ها می روند اما همواره با درهای بسته روبرو می شوند.

هاشمی با تأکید بر اینکه بی توجهی به دفاع مقدس ظلم به شهدا است تصریح کرد: هزاران هزار شهید، رزمنده، جانباز و... وجود دارند که قصه های آن ها می تواند در قالب فیلم های متعدد به تصویر کشیده شود اما متأسفانه این مسأله نادیده گرفته شده؛ مردم بارها و بارها ثابت کرده اند که از فیلم های خوش ساخت دفاع مقدسی حمایت می کنند و استقبال مردم از «موقعیت مهدی» نشان دهنده همین علاقه مردم به سینمای دفاع مقدس است اما گویا مدیران عمداً چشم خود را روی این حقایق می بندند تا حمایتی از سینمای دفاع مقدس نداشته باشند.

این سینماگر ادامه داد: فیلم های خوب دفاع مقدس همواره در طول تاریخ سینمای ایران جزو پرفروش ترین آثار بوده و این یعنی مردم نسبت به این فیلم ها اقبال نشان می دهند اما ما این اقبال را از مردم سلب می کنیم.

وی در همین راستا خاطرنشان کرد: این اتفاق دو وجه غم انگیز دارد؛ اول اینکه ما مردمی را که خواهان فیلم های دفاع مقدسی هستند نادیده می گیریم و دوم اینکه کاری می کنیم تا نسل جدید اقبالی به سینمای دفاع مقدس از خود نشان دهد و با گنجینه عظیم دفاع مقدس آشنا نشود.

کارگردان فیلم های سینمایی «پیشونی سفید» و «تورنادو» در ادامه این گفتگو اظهار داشت: از سوی دیگر بی توجهی به فیلم های دفاع مقدسی باعث می شود تا سینما به سمت سرگرمی سازی صرف و تولید فیلم های سخیف و بی مایه پیش برود. فیلم هایی که فروش شان شاید ۵۰ میلیارد تومان را هم رد کند اما ارزش هنری ندارند.

هاشمی با بیان اینکه اینک زمان آن رسیده تا با تجربه ها در مورد آدم های جنگ فیلم های درخشان بسازند گفت: ما اگر به عقب نگاه کنیم می بینیم چقدر فیلم های دفاع مقدس فروش های خوبی داشتند از «برزخی ها» و «عقاب ها» تا «لیلی با من است» و «اخراجی ها» و...؛ هر زمان فیلم خوبی در سینمای دفاع مقدس ساخته شده مردم با جان و دل به تماشای آن رفته اند و این نکته ای است که مدیران سینمای کشور باید با توجه به آن سعی در افزایش تولیدات این گونه مهم سینمایی داشته باشند.

وی در بخش پایانی این گفتگو خاطرنشان کرد: سینمای دفاع مقدس الآن تا مدتی خاموش است اما یقین دارم روزی فرزندان هنرمند این سرزمین در مورد اسطوره های بزرگ آن فیلم می سازند. هنوز در مورد یک درصد آدم های جنگ فیلم ساخته نشده چه برسد به خود مقوله دفاع مقدس؛ من اعتقاد قلبی دارم بر اساس خاطرات و نوشته ها و تخیلات جوانان روزی فیلم های بسیاری خواهیم داشت و روسیاهی برای کسانی می ماند که هیچ اقدام عملی برای بهبود وضعیت این گونه ارزشمند سینمایی نکردند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.