یکشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۴

لزوم پرهیز از اقدامات نمایشی در حوزه فرهنگ و هنر از منظر سینماگران؛

توجه به بیانیه گام دوم انقلاب راه نجات فرهنگ و هنر از بحران کنونی است

فارسیجانی-بیدل-میرعلایی-توکلی-شمقدری-کیوان نیا-آقامحمدیان-شاهمرادی زاده-تن-مسافرآستانه

سینماپرس: تعدادی از چهره های برجسته سینما و حوزه فرهنگی کشور در پی دیدار اخیر مقام معظم رهبری با برخی مسئولان نظام و تأکید ایشان مبنی بر پرهیز از اقدامات نمایشی مسئولان، ضمن آنکه این رفتار را مصداق بارز فریبکاری و ریا برشمردند متذکر شدند: مدیران فرهنگی که شوآف می کنند و وعده های زیبا می دهند در صورت عدم به نتیجه رساندن وعده های شان برای همیشه از پست های مدیریتی محروم شوند؛ این دسته از سینماگران تأکید کردند: حوزه فرهنگ تا زمانی که گرفتار مدیران جوان و خامی است که در ابتدای راه هستند نمی تواند جدا از اقدامات نمایشی پیش برود.

به گزارش سینماپرس حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار رمضانی خود با مسئولان نظام فرمودند: مسئله‌ی حیاتی فرهنگ خیلی مهم است، و یک مجاهدت هوشمندانه در زمینه‌ی علم و فرهنگ لازم است و در جهت درست، که مراکز متعهّد رسمی مثل وزارت ارشاد، مثل سازمان تبلیغات، مثل دفتر تبلیغات، مثل صدا و سیما، مثل شورای عالی انقلاب فرهنگی در درجه‌ی اوّل، مخاطب این درخواست هستند و در درجه‌ی دوّم ــ حالا درجه‌ی دوّم نمیشود گفت ــ طبعاً‌ فعّالان فرهنگی گسترده‌ی در سطح کشور که بحمدالله کم نیستند و زیادند. همه حقیقتاً‌ باید به این مسئله‌ی حیاتی فرهنگ برسند و اهمّیّت بدهند؛ منتها این [کار] اوّلاً‌ باید به صورت مجاهدت و تلاش شبانه‌روزی باشد، ثانیاً‌ باید هوشمندانه باشد و چشم‌بسته و علی‌العمیا و مانند اینها نباشد، و در جهت درست حرکت کنند. یکی هم این [مسئله] است.

معظم له در این دیدار مسئولان را به پرهیز از اقدامات نمایشی توصیه کرده و فرمودند: برای نمایش کار نکنید. اینکه مردم آن منطقه‌ای که من را انتخاب کرده‌اند یا مردمی که مثلاً فرض کنید در تلویزیون حرفهای من را می‌شنوند، اینها به من خوش‌بین بشوند، این را در نظر نیاورید؛ این کار، برکت کار را از بین خواهد برد. اینکه شما به فکر این باشید که مردم از شما خوششان بیاید و اهمّیّت کار و نفْس کار را و رضای الهی را مورد نظر قرار ندهید، برکت کار را از بین میبرد و خیلی اوقات کار به نتیجه هم نمیرسد.

این سخنان حکمیانه رهبر فرزانه انقلاب در حالی است که متأسفانه سال ها است به کرات شاهد حضور مدیرانی با اقدامات نمایشی و متظاهرانه در حوزه فرهنگ و هنر بالاخص سینما روبرو هستیم و همین مسأله باعث شده تا این عرصه روز به روز بیشتر در دام انحطاط گرفتار شود.

در همین راستا با ۱۰ تن از چهره های برجسته سینما و حوزه فرهنگی کشور آقایان: پرویز فارسیجانی، داود بیدل، سیداحمد میرعلایی، هوشنگ توکلی، جواد شمقدری، شاهرخ کیوان نیا، شفیع آقامحمدیان، ماشاالله شاهمرادی زاده، محمد تن و حسین مسافرآستانه گفتگو کردیم که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی سینماپرس در ذیل نقل شده است.

دکتر پرویز فارسیجانی تهیه کننده سینما و تلویزیون و استاد دانشگاه در پی دیدار اخیر مقام معظم رهبری با برخی مسئولان نظام و تأکید ایشان مبنی بر پرهیز از اقدامات نمایشی مسئولان گفت: فرمایش اخیر رهبری مثل بقیه فرمایشات ایشان تذکر و تنبه مهمی است که باید به آن توجه کرد؛ مسئولان فرهنگی کشور باید توجه ویژه ای به سخنان حضرت آقا داشته باشند چرا که فرهنگ به تعبیر ایشان مثل اکسیژن و ضرورتش برای همه آحاد افراد جامعه روشن است؛ اما متأسفانه حوزه فرهنگ فاقد برنامه ریزی خوب و سیاست گذاری راهبردی و اصولی است و این اتفاق بسیار تأسف آور است. حضرت آقا می خواهند مسئولان با آمار و ارقام فریب نخورند و از آنجا که عده ای از مسئولان به ارائه برخی آمار و ارقام بسنده کرده اند و فکر می کنند به این صورت از خود رفع تکلیف می کنند ایشان چنین تذکری را دادند که این خطا دیگر تکرار نشود.

توجه به بیانیه گام دوم انقلاب راه نجات فرهنگ و هنر از بحران کنونی است

داود بیدل کارگردان سینما به سینماپرس گفت: تنها راه نجات حوزه فرهنگ و هنر و پاک شدن این عرصه از حضور مدیرانی که شعار می دهند و به وعده های شان عمل نمی کنند این است که نظارتی جدی و بدون اغماض بر عملکرد آن ها وجود داشته باشد و مدیران فرهنگی که شوآف می کنند و وعده های زیبا می دهند در صورت عدم به نتیجه رساندن وعده های شان برای همیشه از پست های مدیریتی محروم شوند. مدیر فرهنگی که بودجه در اختیار او است باید برنامه ریزی کند؛ مدیر نباید شوآف کند و شعار بدهد و دنبال آمار دادن باشد. مدیر فرهنگی مدیری است که محتوا را به حال خود رها نکند. این باعث شرمساری است که امروزه محتوا به حال خود رها شده چرا که برای آن جایگاهی تعریف نکرده ایم.

توجه به بیانیه گام دوم انقلاب راه نجات فرهنگ و هنر از بحران کنونی است

سیداحمد میرعلایی مدیرعامل پیشین بنیاد سینمایی فارابی در این راستا متذکر شد: در دوران دفاع مقدس رزمندگان هیچ کدام دنبال هیچ تبلیغ و شوآفی نبودند، هرگز دنبال خودنمایی نبودند و هرچه می کردند برای اعتلای کشورشان و حفظ امنیت و استقلال آن بود اما متأسفانه عده ای از مسئولین فراموش کرده اند که در نظام جمهوری اسلامی ایران برای چه چیزی مسئولیت دارند و باید مسئولیت شان را چگونه پیش ببرند! این اتفاق در حوزه فرهنگ و هنر کشور به شدت هویدا است و پرسشی که وجود می آید این است که مسئولی که نمی داند معضل فرهنگی چیست چطور می تواند مدیریت فرهنگی کند؟ بنده معتقدم پیش از اینکه به مدیران پست بدهند باید برایشان دوره های اخلاقی و دینی و معرفتی را برای قبول مسئولیت بگذارند تا دیگر شاهد چنین اتفاقات تأسف باری نباشیم.

توجه به بیانیه گام دوم انقلاب راه نجات فرهنگ و هنر از بحران کنونی است

هوشنگ توکلی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون در پی دیدار اخیر مقام معظم رهبری با برخی مسئولان نظام و تأکید ایشان مبنی بر پرهیز از اقدامات نمایشی مسئولان گفت: مدیران نباید وعده هایی بدهند که از عهده انجامش برنمی آیند چرا که این کار در کشور ایجاد بحران و تشتت می کند. متأسفانه از دوره وزارت آقای خاتمی در دهه ۶۰ این قبیل شعار دهی ها شروع شد و همچنان ادامه دارد و باید هرچه سریع تر به فرموده رهبر انقلاب جلوی آن گرفته شود. امروزه همه ما به جای اقدامات نمایشی باید تدبیری برای دستیابی به منویات رهبر معظم انقلاب در حوزه فرهنگ و هنر داشته باشیم. اهالی فرهنگ و هنر و مدیران این عرصه باید با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب گام بردارند و سعی داشته باشند تا حوزه فرهنگی و هنری کشور را همسو با این بیانیه کنند.

توجه به بیانیه گام دوم انقلاب راه نجات فرهنگ و هنر از بحران کنونی است

جواد شمقدری رئیس پیشین سازمان سینمایی در پی دیدار اخیر مقام معظم رهبری با برخی مسئولان نظام و تأکید ایشان مبنی بر پرهیز از اقدامات نمایشی مسئولان گفت: حوزه فرهنگ تا زمانی که گرفتار مدیران جوان و خامی است که در ابتدای راه هستند نمی تواند جدا از اقدامات نمایشی پیش برود؛ ما تا زمانی که با این قبیل مدیران که اغلب دغدغه فرهنگ ندارند و صرفاً می خواهند در پست های مدیریتی حضور داشته باشند روبرو هستیم اتفاق خاصی را شاهد نخواهیم بود و این عرصه به حال خود رها شده باقی خواهد ماند. حوزه فرهنگ و هنر نیازمند طراحی و ترسیم نقشه راه است؛ این باعث تأسف است که ما امروزه در اغلب حوزه ها به صورت باری به هر جهت عمل می کنیم و به ویژه کارهای فرهنگی مان نتایج دلخواه نیروهای انقلابی را نداشته اند. بی شک برای رسیدن به فرهنگ انقلابی در سطح کشور نیازمند همت والای هنرمندان و مدیران فرهنگی هستیم تا مسیر درستی را پیش بگیرند و نگذارند این حوزه بیش از پیش دچار ولنگاری شود.

توجه به بیانیه گام دوم انقلاب راه نجات فرهنگ و هنر از بحران کنونی است

شاهرخ کیوان نیا مستندساز در این باره اظهار داشت: در طول تمام سال هایی که از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد حرکات نمایشی، شعار و وعده های فریبنده، ظاهرسازی برای ارائه بیلان به مقامات بالادستی بزرگترین آسیبی است که مدیران فرهنگی به حوزه فرهنگ و هنر وارد آورده اند و به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی باید هرچه سریع تر جلوی این کار که مصداق بارز فریبکاری، ریا و تزویر است گرفته شود. مدیر و مسئول خوب شخصی است که پشت پرده و جلوی رو یکرنگ و خالص باشد. مدیر خوب مدیری است که دغدغه رفع بحران از جامعه را داشته باشد و اجازه ندهد منافع شخصی اش بر منافع جمعی غلبه کند.

توجه به بیانیه گام دوم انقلاب راه نجات فرهنگ و هنر از بحران کنونی است

شفیع آقامحمدیان کارگردان سینما و مدیرعامل سابق مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به سینماپرس گفت: مدیران بی تخصص برای خودنمایی و پوشاندن عیوب خود مبادرت به نمایش و شوآف می کنند! قطعاً اگر در حوزه فرهنگ و هنر کشور مدیران زبده و متعهد به کار گرفته شوند ما دیگر شاهد این گونه رفتارهای ریاکارانه و متظاهرانه نخواهیم بود. یکی از مشکلات سیستم مدیریتی ما همواره رفتار نمایش گونه مدیران است. در حوزه فرهنگی مدیران رفتارشان همواره با شوآف توأمان بوده و این رفتار به دلیل عدم شناخت آن ها از کار مورد نظرشان بوده که همواره سعی می کردند برای خودنمایی کارنامه کاری شان را پر و مهم جلوه دهند و دست به برگزاری نمایش و شوآف بزنند.

ماشاالله شاهمرادی زاده بازیگر و کارگردان سینما با انتقاد شدید از اقدامات نمایشی برخی مدیران به ویژه در سینمای کشور گفت: اقدامات نمایشی مدیران فرهنگی و هنری کمر هنر و هنرمندان را خرد کرده است؛ افسوس که سال های متمادی است ما شاهد شعار دادن از سوی مدیران فرهنگی و شنیدن وعده های فریبنده و زیبا از زبان آن ها بوده ایم که اگر ذره ای به این وعده و شعارها عمل شده بود وضعیت امروز فرهنگ و هنر کشور چنین فلاکت بار نبود. سر و صدا کردن برخی مدیران فقط برای خودنمایی است؛ در واقع مدیرانی که چیزی در چنته ندارند و نمی توانند استراتژی و برنامه ریزی برای حوزه فرهنگ و هنر داشته باشند سریع به ظاهرگرایی و شعار دادن روی می آورند این در حالی است که مدیر واقعی انقلابی هرگز شعار نمی دهد و بالعکس به صورت جهادی وارد میدان می شود و به رتق و فتق امور پرداخته و حوزه مدیریتی خود را ساماندهی می کند.

محمد تن فعال سینما در پی دیدار اخیر مقام معظم رهبری با برخی مسئولان نظام و تأکید ایشان مبنی بر پرهیز از اقدامات نمایشی مسئولان گفت: وقتی باندبازی و زدوبند و رفاقت در تعیین مدیران نقش کلیدی دارد معلوم است که آن مدیر فاقد تخصص و دانش دست به اقدامات نمایشی می زند؛ یکی از بزرگترین مشکلات کشور ما طی تمامی سال هایی که از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی می گذرد این است که در حوزه فرهنگ و هنر مدیران متخصص و دارای سواد مدیریتی را به جز مواردی معدود به کار نگرفته ایم و همین مسأله باعث ایجاد بحران و تشتت در این حوزه شده است. اقدام نمایشی از سوی هر مدیری مصداق بارز فریبکاری است؛ مدیری که نمی تواند کار انجام دهد برای اینکه خود را مهم جلوه دهد و مورد تشویق بالادستی های خود قرار بدهد با اقدام نمایشی سعی در فریب دادن دیگران دارد.

توجه به بیانیه گام دوم انقلاب راه نجات فرهنگ و هنر از بحران کنونی است

حسین مسافرآستانه کارشناس فرهنگی نیز در این راستا به سینماپرس گفت: اقدامات نمایشی مدیران در هر پست و رده ای سوءاستفاده از زمان و قدرت است و این وظیفه نهادهای ناظر است که جلوی حضور این قبیل مدیران را بگیرند و اجازه ندهند آن ها بیش از پیش به کشور آسیب وارد کنند. حضور مدیران نمایشی در هر حوزه ای آسیب زا است اما نباید این نکته را فراموش کرد که حضور این قبیل مدیران در حوزه فرهنگ و هنر توأم با حساسیت های بیشتری است چرا که آن ها در ادامه اقدامات نماشی شان می توانند لطمات جبران ناپذیری را به جریان فکری کشور، عموم افراد جامعه و تمامی ارکان و عرصه های حوزه فرهنگی و هنری وارد کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.