یکشنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۷

لزوم پرهیز از اقدامات نمایشی در حوزه فرهنگ و هنر/۲

بیدل: مدیران فرهنگی که شوآف می کنند و وعده های زیبا می دهند در صورت به نتیجه نرساندن وعده ها، برای همیشه از پست های مدیریتی محروم شوند

داوود بیدل در نشست خبری فیلم سینمایی «نمور»

سینماپرس: داود بیدل کارگردان سینما در پی دیدار اخیر مقام معظم رهبری با برخی مسئولان نظام و تأکید ایشان مبنی بر پرهیز از اقدامات نمایشی مسئولان گفت: تنها راه نجات حوزه فرهنگ و هنر و پاک شدن این عرصه از حضور مدیرانی که شعار می دهند و به وعده های شان عمل نمی کنند این است که نظارتی جدی و بدون اغماض بر عملکرد آن ها وجود داشته باشد و مدیران فرهنگی که شوآف می کنند و وعده های زیبا می دهند در صورت عدم به نتیجه رساندن وعده های شان برای همیشه از پست های مدیریتی محروم شوند.

کارگردان فیلم های سینمایی «نمور» و «روزگاری عشق و خیانت» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: معمولاً این شوآف ها و حرکت های نمایشی شاید یک مقطعی هیجان ایجاد می کرد اما چون هیچ نتیجه ای نداشت آرام آرام اعتمادها را سلب کرد.

وی ادامه داد: این سلب اعتماد مهم است و مدیر فرهنگی باید آگاه شود که مردم دیگر به راحتی فریب وعده ها را نمی خورند! ما برای اینکه از این دام خارج شویم باید آینده مان را روشن کنیم و برنامه های گام به گام را برای اذهان عمومی و جامعه فرهنگی و هنری تشریح کنیم. ما باید همین امروز بدانیم برای سال آینده، ۵ سال بعد و حتی ۱۰ سال بعد قرار است کجا باشیم و چه کنیم؟

بیدل خاطرنشان کرد: متأسفانه هیچ ارزیابی نسبت به مدیران وجود ندارد و این در حالی است که در سینما و تلویزیون یک سری برنامه های مدیران کاملا به صورت شوآف است و آن ها مرتب برای خودشان تبلیغ می کنند. تمامی این مسائل به دلیل فقدان نظارت جدی بر عملکرد آن ها است.

این سینماگر با بیان اینکه این قبیل مدیران دلسردی در میان جامعه هنری و عموم مردم به وجود می آورند متذکر شد: ای کاش ما نیم نگاهی به کشورهایی کنیم که امروزه در حوزه فرهنگ و هنرشان پیشرفت چشمگیری داشته اند؛ ما باید به این مسأله برسیم که آن ها چطور پیشرفت کردند؟ ما باید از خودمان سوأل کنیم چطور دشمنان ما در حوزه فرهنگ پیشرفت کرده اند اما ما همچنان اندرخم یک کوچه ایم؟

وی تصریح کرد: این بسیار دردآور است که الآن اصلاً نمی دانیم در سینما قرار است به کجا برسیم؟ آیا قرار است به قطب تولید فیلم سینمایی در منطقه تبدیل شویم یا نه؟ اگر می خواهیم حرفی در بلاد اسلامی داشته باشیم با چه برنامه ای قرار است آن را به ثمر برسانیم؟

بیدل تأکید کرد: مدیر فرهنگی که بودجه در اختیار او است باید برنامه ریزی کند؛ مدیر نباید شوآف کند و شعار بدهد و دنبال آمار دادن باشد. مدیر فرهنگی مدیری است که محتوا را به حال خود رها نکند. این باعث شرمساری است که امروزه محتوا به حال خود رها شده چرا که برای آن جایگاهی تعریف نکرده ایم.

این کارگردان سینما در پایان این گفتگو افزود: اگر اندک کارهای قابل تأملی هم در حوزه فرهنگ و هنر شده به صورت آتش به اختیار است. هیچ نظمی در سینمای ایران وجود ندارد. باید نهادهای نظارتی به این حوزه ورود کنند، مدیران را بازخواست کنند تا آن ها پاسخگو باشند. هر مدیری که برنامه می دهد و آن را انجام نمی دهد و به سرانجام نمی رساند باید بازخواست شود. مدیر اگر ببیند نمی تواند کار خود را به شایستگی انجام دهد باید بدون شوآف کار خود را ترک کند در غیر این صورت باید مورد موأخذه جدی و سخت قرار بگیرد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.