یکشنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۶

در اولین دوره؛

جشنواره مستند رادیویی «پژواک» برگزار می‌شود

عباس رجب‌سلمانی

سینماپرس: نخستین جشنواره ملی مستند رادیویی با نام «پژواک»، با هدف شناسایی و معرفی استعدادهای حوزه مستند، در اردیبهشت سال ۱۴۰۱ برگزار می‌شود.

به گزارش سینماپرس، عباس رجب سلمانی دبیر نخستین جشنواره ملی مستند رادیویی «پژواک» با بیان اینکه معاون صدای صداوسیما ایده اصلی این جشنواره را مطرح کرده‌است، گفت: علی بخشی‌زاده معاون صدا باتوجه به ایجاد فضایی متفاوت در سال جدید به محتوای ارائه شده در رادیو، تولید مستند رادیویی را از مهمترین بخش‌های این تحول در ساختار برنامه‌های رادیویی دانست.

وی مستند رادیویی را بخش مغفول مانده در رسانه شنیداری رادیو دانست و بیان کرد: به دلیل تخصصی بودن این حوزه، سخت بودن تولید، هزینه‌های بالای پیش تولید و برآورد اندک، تهیه و تولید مستند در شبکه‌های رادیویی کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد و ما با معدود مستندهایی روبه‌رو هستیم که مخاطب آن‌ها را به یاد داشته‌باشد. از این رو معاونت صدا تصمیم دارد با احیای این فضا، ساختار مستند رادیویی را ارتقا دهد تا در آینده شبکه‌های رادیویی معاونت صدا متناسب با ماموریت خود و مخاطب هدف خود به آموزش از این قبیل برنامه‌ها توجه بیشتری نشان دهند.

رجب سلمانی مهم‌ترین هدف از برگزاری نخستین جشنواره ملی مستند رادیویی «پژواک» را احیای ساختار و ارتقای جایگاه مستند رادیویی شمرد و اظهار کرد: شناسایی و معرفی استعدادهای حوزه مستند، به روزرسانی دانش مستندسازان، گسترش و جذب مخاطبان مستندهای رادیویی، افزایش جذابیت‌های ساختار مستند از دیگر اهداف جشنواره است.

وی افزود: برای اینکه صرفا کار جشنواره‌ای نکرده باشیم تصمیم گرفتیم در طراحی این جشنواره سیاست‌های برنامه‌سازی در رادیو را تبیین کنیم و بر اساس نیاز و افق آتی معاونت صدا بخش‌های این جشنواره را برنامه‌ریزی کنیم که در این مسیر شاهد ساماندهی برآوردها در تولید مستندها هم هستیم تا عدالت برای برنامه‌سازان برقرار شود.

رجب سلمانی با اشاره به سه بخش اصلی، مردمی و مستندنگاری در اولین جشنواره مستند تصریح کرد: در بخش اصلی مستندهای مصوب سازمان (مستند محض، بازسازی، داستانی، گزارشی و چهره‌نگاری) را مطرح می‌کنیم و در بخش مردمی هم در سه محور مستند گزارشی، روایی و بازسازی پذیرای تولیدات فعالان این حوزه هستیم.

دبیر نخستین جشنواره مستند رادیویی «پژواک» به بخش‌های موضوعی این جشنواره که در اردیبهشت سال جاری برگزار می‌شود اشاره کرد و گفت: چهار جایزه ویژه با عنوان‌های جایزه حاج قاسم سلیمانی (دفاع مقدس، مدافعین حرم و مدافعین سلامت)، محیط زیست، زبان فارسی و گردشگری اختصاص داده‌ایم.

وی در پایان آموزش را بخشی مهم از این جشنواره دانست و توضیح داد: دو کمیته آموزش و کارگاه‌های برنامه‌سازی این وظیفه را برعهده گرفته‌اند و تلاش می‌کنیم تا با برپایی کارگاه‌ها ایده‌های برنامه‌سازان و مخاطبان را بررسی کنند و ضمن آموزش، آن‌ها را به ساخت مستند رادیویی مناسب‌تری ترغیب کنند.

نظرات

  • شهره خوشنویس ۱۴۰۱/۰۱/۲۹ - ۰۳:۲۹
    0 0
    سلام وعرض تشکر واقعا حرکت بسیار مهم برای ارتقا برنامه هاست موفق باشید انشالله

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.