جمعه ۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۲

سوگواری ادامه دار برای قطع «ارتزاق طیفی خاص» از محفلی به اسم «جشنواره جهانی فیلم فجر»؛

عسگرپور: اگر این جشنواره متعلق به دولت نبود، عکس‌العمل من حتما متفاوت می‌بود/خیلی نمی‌توانستم کاسه‌ داغ‌تر از آش باشم!

محمدمهدی عسگرپور در مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد «فرشته طائرپور»

سینماپرس: محمدمهدی عسگرپور، دبیر سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر در جریان تعطیلی این رویداد سینمایی، واکنشی متفاوت از آن‌چه در ماجرای تعطیلی خانه سینما از خود نشان‌داد، بروز داد. این واکنش او پرسش‌برانگیز است؛ این‌که چگونه این تفاوت ایجاد شده است؟

به گزارش سینماپرس، یکی از اتفاقات مهم سینما در سال ۱۴۰۰، تعطیلی جشنواره جهانی فیلم فجر بود. عسگرپور که دبیری این جشنواره را برعهده داشت، بعد از تعطیلی با توییتی به شکل خلاصه، نگاه خود را به این ماجرا بیان کرد و البته با فاصله در گفت‌وگوهایی به شرح آن‌چه در توییت نوشته بود، پرداخت.

در این‌جا پرسشی شکل می‌گیرد، این‌که چرا او در جریان تعطیلی خانه سینما چنان مقابل تصمیم‌گیرانِ تعطیلی خانه ایستاد و حالا در این مورد، به واکنشی محدود بسنده کرد.

او در پاسخ به این سوال می‌گوید: «اگر این جشنواره متعلق به دولت نبود، عکس‌العمل من حتما متفاوت می‌بود. جشنواره فیلم فجر مال دولت و وزارت ارشاد است. من خیلی نمی‌توانستم کاسه‌ داغ‌تر از آش باشم. این موقعیت نسبت به آن‌چه که من در خانه سینما داشتم، خیلی متفاوت است. در آن‌جا مسئولیت صنفی برعهده من بود. تعداد بسیار زیادی آدم به من رای داده بودند و در بیانیه دیگری دو سه هزار نفر از اعضاء آمدند و با امضای خود از من پشتیبانی کردند. من باید این را کاملاً در نظر می‌گرفتم. این‌جا اما مسئولیت من چیز دیگری است، باید از یک جشنواره دولتی محافظت می‌کردم. مثل این می‌ماند که شما در یک مجموعه بخشی را عهده‌داری می‌کنید و مقام بالاتری می‌گوید ما دیگر اصل این واحد را نمی‌خواهیم؛ اگر شما اصرار کنید این واحد باید وجود داشته باشد، اولین چیزی که در مناسبات امروز کشورمان ممکن است به ذهن بیاید این است که گویی شما منافعی دارید، در سینمای ما هم به مدد حضور پررنگ نشریات و عوامل زرد، راه هم که می‌روید همین را می‌گویند.»

او تاکید می‌کند: «تکرار می‌کنم، اگر واقعا این جشنواره مال دولت نبود، شما با عکس‌العمل دیگری از من مواجه می‌شدید.»

عسگرپور با اشاره به این‌که حاضر بوده و هست با مدعی‌ترین فرد دولت نسبت به اهمیت جشنواره، وارد مناظره شود، گفت: «البته در مورد این تعطیلی باید این را بگویم که اصل تعطیلی جشنواره در این دولت برایم قابل پیش‌بینی بود، اما به هیچ عنوان فکر نمی‌کردم به این شیوه عمل شود؛ فکر می‌کردم پیش‌زمینه‌هایی طی شود و با چیدمانی به این سمت بروند، اما خب در عمل دیدیم که بله می‌شود به این بی‌ریختی و بی‌سلیقگی هم کاری را انجام داد. تنها چیزی که درباره آن‌چه که اتفاق افتاد برایم مطرح شد و در عکس‌العملی که داشتم نمود پیدا کرد این بود که بگویم کسانی که تصمیم گرفتند، اطلاعات بسیار کمی دارند، اثبات این هم خیلی سخت نیست؛ با انجام دادن یک مناظره می‌توان این را نشان داد. نکته دوم این‌که کسانی که این تصمیم را اعلام کردند، بیشتر مجری اوامر بودند.»

دبیر سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر بر این باور است که جشنواره جهانی دوباره به همان شکل مستقل قبلی در آینده بازخواهد گشت و می‌گوید: «سینمای ایران زیست‌ بومی دارد که بخشی از آن در مبادلات بین‌المللی به مفهوم برگزاری این جشنواره است؛ نه این‌که من خودم فیلمم را بردارم و ببرم جایی و بفروشم یا در جشنواره‌ای شرکت کنم. منظورم مفهوم برگزاری فستیوال است که جای خالی آن حتما حس خواهد شد. سینمای ایران به میزان زیادی مورد توجه کشورهای دیگر است؛ ما در این منطقه می‌توانستیم بیشتر مورد توجه باشیم، و این مورد توجه قرار گرفتن با جشنواره‌ای که ملغمه‌ای از میهمانی و رقابت و منازعات داخلی و سوءمدیریت و دهان به دهان گذاشتن‌های وطنی باشد امکان‌پذیر نیست.»

*خبرآنلاین

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.