چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۰

کارخواسته جدید جشنواره‌های غربی؛

الصاق‌شدن کارگردان و بازیگران به فیلم برای تکمیل پازل ضدایرانی!

ترانه علیدوستی و مانی حقیقی در نشست فیلم سینمایی «پذیرایی ساده»

سینماپرس: مدت‌هاست که جشنواره‌های فیلم به محملی برای سیاه‌نمایی علیه ایران توسط برخی هنرمندان ایرانی تبدیل شده است و آن‌ها برای دریافت حمایت یا گرفتن رانت، وارونه‌نمایی را در دستور کار خود دارند. جدیدترین نمونه‌اش هم دروغ بزرگ ترانه علیدوستی درباره شنای بانوان است.

به گزارش سینماپرس، سینمای ایران در جشنواره‌های بین‌المللی فیلم معمولاً حضور متفاوتی داشته است و با فیلم‌های در این محافل هنری حضور می‌یابد که اکثراً معرف جامعه ایران و حال و هوای ایرانیان نیستند. این فیلم‌ها که اصطلاحاً «فیلم‌های جشنواره‌ای» نامیده می‌شوند، معمولاً با مقادیری روشنفکری، سیاه‌نمایی یا زیرسؤال بردن قوانین اسلامی همراه هستند و به همین دلیل، از سوی جشنواره‌ها با اقبال مواجه می‌شوند.

نمونه‌هایی که پیش‌تر در آثار بهمن قبادی، جعفر پناهی و محمد رسول‌اف وجود داشتند. طی ماه‌های اخیر هم فیلم‌هایی از این دست در جشنواره‌های خارجی حضور یافته‌اند که فیلم بهتاش صناعی‌ها (قصیده گاو سفید) و علی عسگری (تا فردا) را می‌توان از جمله آن‌ها دانست و جدیدترینش فیلم سحر مصیبی (اورکا) است.

الصاق‌شدن کارگردان و بازیگران به فیلم برای تکمیل پازل ضدایرانی!
ترانه علیدوستی و مهتاب کرامتی در پوستر فیلم «اورکا»

یک وجه دیگر حضور فیلم‌های ایرانی در جشنواره‌های غربی، الصاق‌شدن کارگردان و بازیگران به فیلم برای تکمیل پازل ضدایرانی و وارونه‌نماست. بدین معنا که وقتی فیلم به دلیل ردشدن از فیلترهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، امکان بیان عریان مفاهیم موردپسند غربی‌ها را ندارد، کارگردان یا بازیگر وارد صحنه می‌شود و در نشست خبری یا حاشیه جشنواره، سخنانی در تخریب وجهه ایران بیان می‌کند.

سلبریتی‌ها به علم به اینکه پس از گسترش شبکه‌های اجتماعی، سخنانشان در رسانه‌های غیرایرانی در رسانه‌های رسمی و غیررسمی داخلی هم بازنشر می‌شود، باز هم از بیان اظهارات غیرواقعشان ابایی ندارند. این خوش‌خدمتی و خوش‌رقصی معمولاً دلایل پشت‌پرده‌ای دارد که دریافت حمایت مالی، تمدید پاسپورت آمریکایی و ... از جمله آن‌هاست و نهایتاً با تلطیف مواضعشان یا اشاره به اشتباه مترجم، از تبعات داخلی سخنان خود فرار می‌کنند!

در جدیدترین نمونه، ترانه علیدوستی که در سی و هفتمین جشنواره «سانتا باربارا» در آمریکا حضور دارد، با طرح ادعای دروغین درباره ممنوعیت شنای زنان در ایران گفت: نام فیلم ما «اورکا» ست و درباره یک خانم ورزشکار که سه رکورد در کتاب گینس به نام خود ثبت کرده است اما در کشورش هویت ورزشی ندارد؛ چون شنا برای زنان به صورت رسمی در ایران ممنوع است!

الصاق‌شدن کارگردان و بازیگران به فیلم برای تکمیل پازل ضدایرانی!

* واکنش فدراسیون شنا به ادعاهای خانم بازیگر

پس از این اظهارات غیرواقعی از سوی خانم بازیگر، علاوه بر کاربران شبکه‌های اجتماعی که مسابقات مختلف شنای بانوان را به این بازیگر یادآور شدند، «شهرناز ورنوس» نایب‌رئیس بانوانِ فدراسیون شنا هم از او دعوت کرد تا به عنوان مهمان، به تماشای مسابقات شنای رکوردزنی زنان بنشیند که در روزهای ۱۹ و ۲۰ اسفند برگزار می‌شود.

علیدوستی در واکنش به اعتراض کاربران و ورزشکاران به سخنانش، با انتشار یک استوری در صفحه شخصی خود نوشت: «ممنوعیت شنا در عرصه‌های رسمی و بین‌الملل برای زنان ایرانی، نظر شخصی من نیست. داستان فیلم اورکاست که وقایع و دیالوگ‌ها و قوانین وضع‌شده در آن، مستند و مبتنی بر واقعیت است. ماجرای این ممنوعیت، ماجرای زیست قهرمانانی است مثل الهام اصغری...»

الصاق‌شدن کارگردان و بازیگران به فیلم برای تکمیل پازل ضدایرانی!

الهام سادات اصغری در سال ۱۳۹۸ موفق شد بیش از ۵ هزار و ۵۰۰ متر با دستان بسته شنا کند و رکورد بزند. او توانست این موفقیت را در کتاب رکوردهای گینس کند. اصغری گفته بود: توانستم با حفظ پوشش اسلامی مانتو، شلوار و مقنعه رکوردهایم را به ثبت برسانم؛ گرچه با این نوع لباس ها ۶ کیلو به وزنم اضافه می‌شد.

*فارس

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.