سه‌شنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۰

محسن سوهانی خبر داد؛

اعلام برنامه‌های نوروزی و ماه رمضان رادیو نمایش

رادیو نمایش

سینماپرس: مدیرکل هنرهای نمایشی و رادیو نمایش جزئیات ویژه برنامه‌های نوروز ۱۴۰۱ و ماه رمضان شبکه رادیویی نمایش را اعلام کرد.

به گزارش سینماپرس، محسن سوهانی مدیرکل هنرهای نمایشی رادیو نمایش جزئیات ویژه برنامه‌های نوروز ۱۴۰۱ و ماه رمضان شبکه رادیویی نمایش را اعلام کرد و گفت: با آغاز سال نو کنداکتور رادیو نمایش حال و هوای ویژه‌ای به خود خواهد گرفت و با برنامه‌ها و قطعات خاص طنز موسیقایی و ویژه برنامه‌ها و نمایش‌های رادیویی با دستی پر به استقبال سال و قرن جدید شمسی خواهد رفت.

محسن سوهانی در مورد ویژه برنامه سال تحویل رادیو نمایش توضیح داد: برای سال تحویل از ساعت ۱۷ الی ۱۹ برنامه‌ «ترنج» با اجرای امیر زنده دلان، پیمان قریب پناه و سمانه مبلغ حسینی و با حضور گروه نوازندگان موسیقی و جمعی از شخصیت‌های سینما، تلویزیون و موسیقی پخش می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین در ایام تعطیلات نوروز، ویژه برنامه‌های مختلفی از جمله جُنگ «پرنیان»، «روحوضی» که مروری بر سنت نمایش ایرانی تخت حوضی یا سیاه بازی با پخش گزیده‌ای از نمایش‌های منتخب پخش می‌شود، برنامه «هفت سینستان» که در قالب روایت سفر زوجی سالمند، به شکلی نمایش گونه نگاهی دارد به آیین‌ها، سنت‌ها و نمایش‌های نوروزی در نقاط مختلف ایران، برنامه «آوا درام» که با مرور بر ترانه‌ها و آواهای فارسی با مضمون بهاری از زبان استاد رشید کاکاوند روی آنتن می‌رود.

مدیر رادیو نمایش در ادامه به دیگر ویژه برنامه‌های این شبکه رادیویی اشاره کرد و گفت: برنامه‌های «پاضربی» که با بازخوانی ترانه‌های عامیانه نوروزی تهران قدیم در سبک پاضربی تولید شده است، برنامه «گنجینه» که به معرفی جمعی از پیشکسوتان هنرهای نمایشی کشور از دهه‌ ۱۰ شمسی تا به امروز می‌پردازد و برنامه «شب آرام» که با اجرای امین زندگانی با مخاطبان همراه می‌شد، از جمله ویژه برنامه‌های نوروزی رادیو نمایش است.

سوهانی در مورد سریال‌های نمایش رادیویی عنوان کرد: به مناسبت نوروز نمایش‌های رادیویی متنوعی را تدارک دیده‌ایم که عمدتا درونمایه طنز دارند و می‌توان به مجموعه‌های «مضحکه هملت»، «ماشین دودی»، «نوبهار»، «از برلین تا الیمالات»، «مروارید»، «بی بی ترنج»، «خونه‌ خاله»، «روزنامه‌ سفر میمنت به کانادا» و «عبدل بیتل رستگار می‌شود» اشاره کرد.

وی در معرفی خلاصه داستان یکی از مجموعه‌های نمایشی گفت: به عنوان مثال نمایش رادیویی «عبدل بیتل رستگار می شود»، همان طور که از عنوانش پیداست یک طنز خاص برای پخش در ایام نوروز است. داستان در مورد تحول شخصیتی یک جوان غربگرا از خواننده‌های کافه کاباره‌ای زمان شاه است که به دلیل علاقه‌اش به گروه موسیقی بیتل‌ها و ظاهرش که شبیه آن‌ها درست کرده به عبدل بیتل معروف شده است. در نهایت اتفاقات جریان انقلاب اسلامی در نوروز ۱۳۵۷ منجر به تحول شخصیتی و شهادت او طی حادثه‌ای برای نجات جان یک کودک می‌شود. حالا بعد از چهار دهه روح عبدل بیتل به خواب نویسنده این نمایش رادیویی آمده و یقه‌اش را گرفته است که «چرا هر وقت حرف شهید می‌شود فقط از سیدا و حاجیا می‌نویسید!؟ بابا ناسلامتی ماهم شهیدیما. قصه‌ زندگی منو بنویس…»

سوهانی ادامه داد: یا مثلا نمایش «مضحکه هملت» طنزی در قالب سنت نمایش ایرانی تخت حوضی یا به تعبیری سیاه بازی، به نویسندگی و کارگردانی محمد پورحسن و تهیه کنندگی محمد مهاجر و ایفای نقش بازیگرانی چون رضا عمرانی و جواد پیشگر روی آنتن می‌رود.

مدیر رادیو نمایش درباره برنامه‌های ماه رمضان این شبکه رادیویی توضیح داد: علاوه بر ویژه برنامه‌های سحرگاهی «فصل وصل» با اجرای امیر نوری و مریم نشیبا و افطارگاهی «همسفره» در قالب برنامه-نمایش زنده که سال گذشته نیز به روی آنتن رفت دو سریال نمایشی برای ماه رمضان هم تدارک دیده ایم.

وی در مورد خط داستانی برنامه-نمایش «همسفره» بیان کرد: داستان در مورد یک جوان تحصل کرده از خانواده‌ای اصیل است که با یک خانم خارجی فارغ التحصل زبان و ادبیات فارسی، در خارج از کشور ازدواج کرده و زندگی می‌کند. مادر این جوان که به تازگی فوت کرده وصیت کرده پسرش طبق سنت دیرین خانوادگی در شب‌های ماه رمضان سفره داری کند! این زوج جوان برای انجام وصیت مادر به ایران می‌آیند و در خانه قدیمی پدری که یک زن و شوهر سرایداری آن را بر عهده دارند ساکن می‌شوند و هر شب شخصیتی را برای افطار دعوت می‌کنند.

سوهانی درباره سریال‌های رمضانی اداره کل هنرهای نمایشی رادیو نمایش گفت: مجموعه‌های متنوعی را در دست تولید داریم که از بین آن‌ها دو اثر «حسین کرد شبستری» و «شمس و طغرا» روی آنتن می‌روند.

وی بیان کرد: مجموعه «حسین کرد شبستری» یکی از معروف‌ترین داستان‌های ادبیات عامیانه ایران است که در عصر صفوی و قاجار در شب‌های ماه رمضان نقل می شده است و روایت‌هایی مربوط به پهلوانان و عیّاران و محبوب ترین داستان‌های شفاهی ایران است.

سوهانی با اشاره به دومین مجموعه نمایشی رادیو نمایش در ماه رمضان گفت: «شمس و طغرا» نیز نمایشی بر اساس نخستین رمان فارسی است که داستان جذاب و پرفراز و نشیبش در دوره قاجار توسط محمدباقر میرزا خسروی با درونمایه‌ای عاشقانه و عیاری و پهلوانان نوشته شده است و داستان آن روایتگر قرن‌ هفتم‌ مصادف‌ با دوران‌ حمله مغول به ایران است.

مدیرکل هنرهای نمایشی رادیو نمایش در پایان عنوان کرد: به مناسبت عید فطر نیز ویژه برنامه «تخت ترنا» را روی آنتن خواهیم داشت که این اثر نخستین نمایش رادیویی اینتراکتیو یا تعاملی در جهان است که سال گذشته برای اولین بار از رادیو نمایش پخش شد. در روند برنامه «تخت ترنا» که نامش نیز از سنت ایرانی ترنابازی در شب‌های ماه مبارک رمضان الهام گرفته شده و پایان قصه را نیز مخاطبان با رای و نظر خود رقم می‌زنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.