شنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۵

در قسمت بیست و هفتم فصل جدید برنامه «هفت» عنوان شد:

منتظری: تولیدات مشترک سینمای ایران با کشورهای دیگر جز هدررفت بیت المال دستاورد دیگری نداشته است/ چرا هیچ خبری از شفاف سازی های جشنواره چهلم نیست!

سیدرضا منتظری برنامه هفت

سینماپرس: در قسمت بیست و هفتم فصل جدید برنامه «هفت» سیدرضا منتظری همراه با علیرضا مرادی و حسین سلطان محمدی در خصوص برخی مسائل مهم روز سینمای کشور از جمله ماجرای زدوخورد دو تن از اهالی سینما، معافیت مالیاتی هنرمندان، شفاف سازی های جشنواره فیلم فجر و...گفتگو کردند. منتظری در بخشی از این گفتگو اظهار داشت: ما در تاریخ سینمای ایران تولید مشترک زیاد داشتیم. در همین جشنواره چهلم تولید مشترک ایران و فنلاند را داشتیم دو سال قبل ایران و هند اما آیا این تولیدات مشترک ارزشی برای سینمای ایران در پی داشت؟ آیا توانست سینمای ایران را در سطح بین الملل مطرح کند؟ بعضاً این آثار آنقدر ضعیف و سطحی نگرانه بود که همه گفتند حیف بودجه بیت المال که هدر رفت. ای کاش اگر قرار است تولید مشترک با لبنان هم این چنین باشد هرگز به نتیجه نرسد. دغدغه ما رشد سینما و ایجاد تحول در سینما و دیده شدن سینمای ایران در سطوح بین المللی است. متأسفانه تولیدات مشترک سینمای ایران با کشورهای دیگر تاکنون جز هدررفت بیت المال دستاورد دیگری نداشته است!

به گزارش سینماپرس اهم اظهارات شرکت کنندگان در میز رسانه قسمت بیست و هفتم فصل جدید برنامه «هفت» در ذیل این مطلب گردآوری شده است.

در ابتدای این برنامه منتظری با انتقاد از کسانی که عنوان می کنند هنرمند نباید مالیات بدهد اظهار داشت: در جامعه ای که کارمند و کارگر مالیات می دهند چرا هنرمند نباید مالیات بدهد؟ من واقعاً متوجه این ماجرا نمی شوم! اگر شفاف سازی در خصوص درآمدی که هنرمندان دارند صورت گیرد و کف و سقفی برای دستمزدهای آن ها در نظر گرفته شود و بر اساس درآمد آن ها مالیات تعیین شود چه اشکالی دارد؟

وی ادامه داد: البته بخش کثیری از هنرمندان ما در وضعیت بد معیشتی به سر می برند و با سیلی صورت خود را سرخ نگه می دارند. اما سلبریتی هایی که درآمد چندین میلیاردی دارد چرا باید از مالیات معاف شوند؟ بی شک این از عدالت به دور است. درست است که تعداد سلبریتی های پر درآمد اندک است اما اگر همان ها مالیات بدهند کل جامعه سینمایی می تواند از مالیات آن ها پوشش پیدا کند و این مالیات ها می تواند به نفع توسعه زیرساخت های سینما هزینه شود.

مرادی در این باره گفت: من هم جزو مخالفان مالیاتی هنرمندان هستم. این قانون دچار ضعف و مشکل است. اما جدا از این خبری آمد در خصوص درگیری دو تن از سینماگران که اولین بار از تلویزیون پخش شد در این مورد شما چه چیز شنیده اید؟

سلطان محمدی با بیان اینکه اگر سامان اقتصادی سینما تعریف شود که چطور سرمایه وارد می شود و چه کسی وارد می کند دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نخواهیم بود اظهار داشت: اگر ارزش گذاری صورت گیرد این معضلات کم می شود. عرصه سینما دچار اغتشاش است.

منتظری سپس در خصوص مسأله درگیری این دو سینماگر گفت: متأسفانه تهیه کنندگان در این خصوص منفعلانه عمل کردند که هر کسی به راحتی به عنوان سرمایه گذار وارد سینما می شود و حتی درخواست کارت تهیه کنندگی می دهند. اما انفعال خانه سینما در خصوص این زدوخورد اخیر تعجب برانگیز بود. درست است که انجمن برنامه ریزان و دستیاران و کانون کارگردانان بیانیه دادند اما گویا خانه سینما و مسئولانش خواب بودند و یادشان رفته بود که این خانه زمانی قرار بوده نهاد صنفی باشد و به معضلات صنفی ورود کند. از سوی دیگر ما موضع گیری توسط سازمان سینمایی ندیدیم. این سکوت زیبنده سینمای ایران نیست. باید همه چیز شفاف و علنی تر باشد.

در ادامه این برنامه به مسأله اکران نوروزی و حاشیه هایش اشاره شد؛ منتظری در این باره اظهار داشت: چرا مدیران محترم سازمان سینمایی اسامی فیلم های اکران نوروزی را اعلام می کنند و بعد این مسائل به وجود می آید؟ این رفتارها شائبه دار است. این بی برنامگی زیبنده سینمای ایران نیست. برخی اوقات فشارها از طرف برخی تهیه کنندگان خاص است که فیلم های خود را بگنجانند.

سپس نوبت به بحث مهم افزایش قیمت بلیت سینماها رسید؛ منتظری در این راستا خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر و بنا بر اظهارات رسمی تنها حول و حوش ۴-۵ درصد کل مردم به سینما می روند افزایش قیمت بلیت باعث می شود تنها ۱-۲ درصد از افراد متمول به سینما بروند. بر اساس چه فکری این کار را می کنند؟ با این شرایط باید منتظر مرگ سینما در سال ۱۴۰۱ باشیم!

وی افزود: یک خانواده ۴ نفره برای رفتن به سینما چقدر باید هزینه کند؟ درآمد مردم زیاد نشده و تورم زیاد است و این کارها عین بی تدبیری و نابخردی است.

در ادامه برنامه مرادی با بیان اینکه اخیراً وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی به لبنان سفر کرده بودند و بر اساس شنیده ها قرار است زین پس سینمای ایران با لبنان دست به تولیدات مشترکی بزند از منتظری خواستار آن شد نظرش را در این باره عنوان کند.

منتظری در این باره گفت: ما در تاریخ سینمای ایران تولید مشترک زیاد داشتیم. در همین جشنواره چهلم تولید مشترک ایران و فنلاند را داشتیم دو سال قبل ایران و هند اما آیا این تولیدات مشترک ارزشی برای سینمای ایران در پی داشت؟ آیا توانست سینمای ایران را در سطح بین الملل مطرح کند؟ بعضاً این آثار آنقدر ضعیف و سطحی نگرانه بود که همه گفتند حیف بودجه بیت المال که هدر رفت. ای کاش اگر قرار است تولید مشترک با لبنان هم این چنین باشد هرگز به نتیجه نرسد. دغدغه ما رشد سینما و ایجاد تحول در سینما و دیده شدن سینمای ایران در سطوح بین المللی است. متأسفانه تولیدات مشترک سینمای ایران با کشورهای دیگر تاکنون جز هدررفت بیت المال دستاورد دیگری نداشته است!

منتظری در پایان این برنامه با انتقاد از عدم شفاف سازی سازمان سینمایی در خصوص مسائل جشنواره فیلم فجر گفت: من با تمام انتقاداتی که به عملکرد مدیران سینمایی دولت گذشته داشتم بارها گفته ام و باز هم تأکید می کنم که یک سنت پسندیده را در سال های اخیر پایه گذاشتند؛ از جمله آنکه اسامی درخواست و دریافت کنندگان کارت سینمای رسانه ها در همان تاریخ جشنواره شفاف سازی می شد. سیمرغ مردمی امسال از جشنواره حذف شد و آقای خزاعی به آقای نقاش زاده دستور داد در این باره صریحاً شفاف سازی کند اما هنوز خبری از شفاف سازی نیست.

مرادی گفت: هنوز حدود دو هفته ای تا پایان سال باقی است و امید است سازمان سینمایی تا آخر سال در این مورد شفاف سازی کند.

نظرات

  • ۱۴۰۰/۱۲/۱۵ - ۱۵:۲۷
    0 0
    سه کیلومتر لید

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.