شنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۵

بهارانه سینماگران همزمان با آغاز سال جدید؛

تبریک پیشکسوتان سینما به مردم ایران/ سینماگران در نوروز ۱۴۰۱ آرزوی رفع معضلات اقتصادی و توجه ویژه مدیران به حوزه فرهنگ و هنر را کردند

قاسمی-ارجمند-معصومی-مرزبان-معینی-رویگری-امیرابراهیمی-فتحعلی بیگی-پاک نیت-سلطانیان-دریامج

سینماپرس: هنرمندان پیشکسوت سینما، تلویزیون و تئاتر کشور در آستانه نوروز ۱۴۰۱ از آرزوهای خود گفته و به مردم ایران پیام تبریک فرستادند. برخی از پیشکسوتان همزمان با آغاز سال نو انتقادهای جدی نسبت به نگاه تبعیض آمیز به هنرمندان داشتند.

پیشکسوتان سرمایه های هنر کشور هستند و همواره باید در پاسداشت مقام و جایگاه آن ها تلاش کرد. همزمان با فرا رسیدن نوروز ۱۴۰۱، هنرمندان پیشکسوت سینمای ایران در گفتگو با خبرنگار ما پیام های تبریک و آرزوهای خود را به مردم ایران ابراز داشتند. امید است که سینمای ایران سال های سال شاهد حضور ارزشمند این هنرمندان فرهیخته باشد.

لازم به ذکر است اساتیدی همچون: ثریا قاسمی، داریوش ارجمند، پروانه معصومی، هادی مرزبان، گیتی معینی، رضا رویگری، کتایون امیرابراهیمی، داود فتحعلی بیگی، محمود پاک نیت، اسماعیل سلطانیان و فریده دریامج در آستانه سال نو پیام تبریک خود را در اختیار خبرنگار سینماپرس گذاشتند که سینماپرس به ترتیب سن این بزرگواران پیام ها را منتشر کرده است؛ متأسفانه به رغم تلاش های مکرر خبرنگار سینماپرس برخی دیگر از هنرمندان پیشکسوت موفق به ارائه پیام نشدند.

****************

ثریا قاسمی بازیگر پیشکسوت سینما، تلویزیون و تئاتر کشور در آستانه آغاز سال ۱۴۰۱ در پاسخ به سینماپرس مبنی بر اینکه آرزوی شما در سال جدید چیست گفت: مگر آرزویی هم مانده؟ من امیدوارم مردم بتوانند دلخوش باشند ایم مهمترین آرزوی من است!

گفتنی است؛ ثریا قاسمی زاده سال ۱۳۱۹ است. او فرزند زنده یاد حمیده خیرآبادی بازیگر سینما و تلویزیون است. قاسمی با بازی در فیلم سینمایی «آرامش در حضور دیگران» به کارگردانی ناصر تقوایی به سینمای ایران راه یافت و تاکنون در ده ها فیلم سینمایی و سریال تلویزیونی به ایفای نقش پرداخته است. او تا قبل از آغاز دهه هشتاد، در نقش مادران دلسوز و فداکار ظاهر می‌شد. دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از نوزدهمین جشنواره فیلم فجر از افتخارات این بازیگر سینماست.

داریوش ارجمند نیز در جمله ای کوتاه به سینماپرس گفت: عید سعید نوروز را به یکایک هم وطنانم تبریک عرض می کنم و امیدوارم که همه مردم از هر بلایی در امان باشند.

گفتنی است؛ داریوش ارجمند ۴ مرداد سال ۱۳۲۳ متولد شد. وی با بازی در فیلم «ناخدا خورشید» ساخته ناصر تقوایی به سینما آمد و در سال ۱۳۶۵ با دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد از پنجمین جشنواره فیلم فجر جای خود را به عنوان یک بازیگر خوب و قابل قبول تثبیت کرد. وی در دهه ۶۰ در سه فیلم «کشتی آنجلیکا»، «پرده آخر» و «جستجوگر» به ایفای نقش پرداخت. ارجمند در دهه ۷۰ گزیده کار شد و در سه فیلم «آدم‌برفی»، «اعتراض» و «سگ‌ کشی» بازی کرد. دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش دوم مرد برای فیلم «سگ‌ کشی» از نوزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر نیز در کارنامه وی به چشم می‌خورد.

پروانه معصومی بازیگر پیشکسوت سینما، تلویزیون و تئاتر کشور به سینماپرس گفت: امیدوارم سال جدید در کمال آرامش شروع و به پایان برساند. جیب مردم پر پول و تن شان سلامت باشد؛ من از صمیم قلب سال نو را خدمت یکایک ملت شریف و نجیب ایران تبریک و تهنیت عرض می کنم و امیدوارم همه ملت ایران از بلا به دور باشند.

گفتنی است؛ پروانه معصومی متولد ۱۳۲۳ در تهران بازیگر سینما و تلویزیون است. او تحصیلاتش را در دانشکده زبان‌های خارجی دانشگاه ملی ایران تمام کرد. نخستین بار در سال ۱۳۵۰ در فیلم کوتاه «سفر» به عنوان بازیگر بازی کرد. «جهیزیه ای برای رباب»، «خارج از محدوده»، «گل های داوودی» و... از جمله آثار وی در سینما است.

هادی مرزبان بازیگر سینما و تلویزیون و کارگردان شهیر تئاتر نیز ضمن عرض تبریک سال نو به ملت ایران گفت: امیدوارم در سال جدید شرایطی پیش بیاید که مسئولان فرهنگی و هنری کشور ما را باور داشته باشند، ما را بشناسند و بدانند ما که هستیم و چه می کنیم و مطرب نیستیم و هر کدام پشت زندگی مان تحصیلات عالیه وجود دارد!

وی ادامه داد: مسأله مهم دیگری که وجود دارد اختصاص پول و سرمایه به هنرمندان است؛ شک نکنید اگر همین ۲ مسأله از سوی مدیران اصلاح شود خود به خود تمامی مسائل و معضلات حوزه فرهنگ و هنر کشور برطرف خواهد شد.

گفتنی است؛ هادی مرزبان در سال ۱۳۲۳ در شهر سبزوار در استان خراسان رضوی به دنیا آمد. مرزبان فارغ‌التحصیل رشته بازیگری و کارگردانی از دانشکده هنرهای زیبای تهران در سال ۱۳۵۲ است و فعالیت خود در تئاتر را از سال ۱۳۴۵ آغاز کرد. وی همچنین دارای مدرک کارشناسی ارشد «طراحی و کارگردانی تئاتر» از «دانشگاه برونل انگلستان» در سال ۱۳۵۷(۱۹۷۹) است. بازی در سینما را نیز از سال ۱۳۶۵ با فیلم جنگل‌بان اثر «منوچهر حقانی‌پرست» شروع کرد. همسر او فرزانه کابلی بازیگر و طراح حرکات است. هادی مرزبان در طی چهار دهه ده اثر معروف اکبر رادی را روی صحنه برد. وی دارای نشان درجه یک هنری (معادل دکتری) می باشد. «ابلیس»، «بچه های ابدی»، «آخرین تک سوار» و... از جمله آثار سینمایی است که مرزبان در آن ها به ایفای نقش پرداخته است.

گیتی معینی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون و گوینده قدیمی رادیو نیز همزمان با آغاز نوروز اظهار داشت: امیدوارم سال ۱۴۰۱ سال بسیار خوبی برای ملت بزرگوار ایران باشد. آرزو می کنم که دیگر ملت ایران هیچ غم و بلایی نبینند. امیدوارم احترام به پیشکسوتان بیشتر شود و جوانان به هر آنچه می خواهند برسند.

گفتنی است؛ گیتی معینی، بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون در ۲۹ دی ۱۳۲۳ در کرمانشاه متولد شد شد. به دلیل اینکه یکی از بستگان ایشان در رادیو کار می‌کرد به این حرفه علاقمند شد و به استودیوی ۸ رادیو رفت و زیر نظر استادانی چون اکبر مشکینی، عباس مصدق، شاهر نادری، خانوم دیهیم کار رادیو را یادگرفت. «ابلق»، «قسم»، «توفیق اجباری»، «دو زن»، «چند میگیری گریه کنی» و... از جمله آثار سینمایی این هنرمند هستند. همچنین وی تاکنون در سریال‌های متعددی که عموماً قالب طنز دارند به ایفای نقش پرداخته‌است.

رضا رویگری دیگر بازیگر پیشکسوت سینما نیز ضمن عرض تبریک سال نو به ملت شریف ایران و یکایک فارسی زبانان در سراسر گیتی به سینماپرس گفت: آرزوی من این است در سال جدید هیچ یک از مردم با بیماری روبرو نباشند؛ ریشه ویروس منحوس کرونا نیز هر چه زودتر از سراسر جهان به ویژه کشور عزیزمان کنده شود و همه مردم سالم و سلامت باشند و بتوانند شادمانه نوروز را جشن بگیرند. امیدوارم در سال جدید حال من هم خوب شده و کمی از دردهایی که دارم کاسته شود.

گفتنی است؛ رضا رویگری متولد ۱۳۲۵ در شمیران و بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر است. رویگری همچنین در خوانندگی نیز دستی بر آتش دارد و سرود انقلابی معروف «ایران ایران» را در ایام پیروزی انقلاب اسلامی اجرا کرده که جزو سرودهای ماندگار آن دوران است. «رفقای خوب»، «مسافر ری»، «شب بیست و نهم»، «اجاره نشین ها» و... از جمله آثار سینمایی این بازیگر است. وی همچنین در سریال های پربیننده ای مانند «مختارنامه» نیز ایفای نقش کرده است.

کتایون امیرابراهیمی یکی دیگر از بازیگران پیشکسوت سینما و تلویزیون کشور با عرض تبریک به تمامی فارسی زبانان در سراسر دنیا اظهار داشت: آرزویم زیاد است که بخش اعظمی از آن ها گفتنی و شدنی نیست! امیدوارم در سال جدید بیماری ها تمام شود و مردم زندگی عادی شان را شروع کنند؛ امیدوارم با درایت مسئولان کشور کمی گرانی ها کمی کاسته شود و این وضع خراب اقتصادی در همه دنیا درست شود. دارو و درمان بسیار گران شده، حقوق کارمندان بسیار اندک است و این مسئولان هستند که باید فکری به حال مردم بکنند.

وی ادامه داد: من نوروز ۱۴۰۱ را از صمیم قلب به مردم شریف کشورم تبریک می گویم و امیدوارم همه مردم از صمیم قلب حداقل در روزهای آغاز سال نو خوش باشند و کسی با ناراحتی و غصه این ایام را سپری نکند.

گفتنی است؛ کتایون امیرابراهیمی متولد سال ۱۳۲۵ در تهران است؛ وی کار خود را در سینما به عنوان بازیگر از سال ۱۳۴۲ با فیلم «تار عنکبوت» آغاز کرد و تا سال ۱۳۵۳ در ۴۸ فیلم بازی کرد. کتایون امیرابراهیمی پس از ۲۷ سال با سریال «بدون شرح» بار دیگر به دنیای بازیگری بازگشت و در سال ۱۳۸۲ در سریال «کوچه اقاقیا» به کارگردانی در نقش گلنسا حضور پیدا کرد.

داود فتحعلی بیگی بازیگر و کارگردان سینما و تئاتر ضمن عرض تبریک به ملت ایران برای فرا رسیدن نوروز باستانی اظهار داشت: امیدوارم حوزه فرهنگ و هنر در سال جدید کمی سامان بگیرد و برای سامان گرفتن این حوزه مواردی باید رعایت شود که مهمترین آن دقت در انتصاب مدیران است. کسانی که مدیران را منصوب می کنند باید ببینند چه کسی به درد می خورد.

وی ادامه داد: آنچه در حوزه مدیریت فرهنگی مهم است سابقه فعالیت افراد است باید ببینند فردی که می خواهند به عنوان مدیر منصوبش کنند چقدر و چه اندازه موفق بوده تا فرصت کارهای فرهنگی فراهم شود. متأسفانه تنگ نظری و نداشتن اطلاعات کافی در مدیران بیداد می کند. ما توقع داشتیم فرهنگ و هنر سال به سال رشد کند اما به دلیل حضور مدیران بی مسئولیت برعکس شد. باید در حوزه فرهنگ و هنر جامع نگری داشت در غیر این صورت دچار مشکل می شویم. کار فرهنگی پیچیده است. مدیران بدانند با حکم دادن درست نمی شود. رواج فرهنگ ایرانی-اسلامی فقط در قالب موعظه نیست می تواند در قالب شعر و فیلم و تئاتر و نقاشی و... باشد؛ این ها مواردی است که یک مدیر فرهنگی باید درک درستی از آن داشته باشد.

گفتنی است؛ داود فتحعلی بیگی متولد سال ۱۳۲۹ از زنجان است. وی در مقطع کارشناسی رشته نمایش از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران فارغ التحصیل شده و در زمینه های کارگردانی، بازیگری، نویسندگی و پژوهشی و در نهایت تدریس در دانشگاه فعالیت کرده و در سال ۸۰ موفق به دریافت مدرک درجه یک هنری یعنی معادل دکترا از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شده است. از جمله مهم‌ترین آثار داوود فتحعلی‌بیگی می‌توان به بازیگری در سریال«پهلوانان نمی‌میرند»، سریال «گاهی به پشت سر نگاه کن» و سریال «شهریار» اشاره کرد. «آلزایمر»، «کتاب قانون»، «سگ کشی» و... از جمله آثار سینمایی فتحعلی بیگی است.

محمود پاک نیت بازیگر سینما و تلویزیون به سینماپرس گفت: سال نو خورشیدی را به یکایک هم میهنانم در سراسر جهان شادباش می گویم؛ سال آتی سالی است که امید داریم اتفاقات خوبی برای مردم رخ بدهد و همه چیز به حالت عادی خود برگردد و مردم بتوانند از زندگی خود لذت ببرند. امیدوارم جامعه مان روز به روز شادمان تر شود و غبار غم بر هیچ چهره ای نباشد.

وی سپس با بیان اینکه سینما بخش فرهنگی است که در هر کشوری ارزش و جایگاه خاص خود را دارد و در کشور ما هم سینما برای مردم و مسئولان ارزشمند است اظهار داشت: تمام ارگان ها بخش بودجه ای برای کار فرهنگی دارند که کم هم نیست مثل شهرداری ها اما متأسفانه ما هیچ حمایتی از شهرداری نمی بینیم؛ ارگان های دیگر هم حمایت نمی کنند این در حالی است که فرهنگ ما وابسته به سینما و تئاتر است و اگر فرهنگ را از دست بدهیم چیزی برای ما نمی ماند.

بازیگر سریال های تلویزیونی «یوسف پیامبر (ع)» و «پس از باران» در همین راستا خاطرنشان کرد: از این رو خواهشم از مسئولان محترم این است که از فرهنگ و هنر به هر شکلی که می توانند حمایت کنند و مرتب این وظیفه خطیر را پشت گوش نیندازند و امروز فردا نکنند. مسئولان نگذارند بخش فرهنگی روز به روز ضعیف تر و شکننده تر شود. جایگاه سینمای ما در جهان بسیار خوب است و مسئولان باید توجه کنند که از این هنرمندانی که باعث درخشیدن نام کشورمان در دنیا می شوند تقدیر و تشکر کنند. وزارت ارشاد، بنیاد سینمایی فارابی و سازمان هایی که می توانند در این بخش کارساز باشند بیشتر مراقب باشند چرا که اگر جامعه ای فاقد فرهنگ شود هر کاری برای آن بکنیم ارزش ندارد. رها کردن بخش فرهنگی یعنی ناآگاهی جامعه و مردم را به انزوا بردن؛ رونق سینما و تئاتر نیز به همکاری مسئولان دارد و من امیدوارم در سال جدید شاهد این رونق باشیم.

گفتنی است؛ محمود پاک نیت متولد دهم دی ماه ۱۳۳۱ در کازرون و اصالتاً شیرازی است؛ وی از سال ۱۳۴۸ در زمینهٔ تئاتر شروع به کار کرد و در ۵۲ نمایش حضور یافت. وی در سال ۱۳۵۲ به استخدام اداره کل فرهنگ و هنر درآمد. از سال ۱۳۶۷ به فعالیت در عرصه سینما و تلویزیون پرداخت و موفق به اخذ درجهٔ یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گردید. او با بازی در سریال «روزی روزگاری» به خوبی دیده شد و به شهرت زیادی دست یافت.

اسماعیل سلطانیان دیگر بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون کشور در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: امیدوارم ملت شریف ایران هر روزشان نوروز باشد و گل لبخند همواره بر لب های شان بنشیند. من واقعاً از دیدن گرفتاری، غم و مشکلات فزاینده ای که در جامعه وجود دارد ناراحتم و امیدوارم شرایط با لطف و عنایت پروردگار به گونه ای رقم بخورد که در سال جدید مردم کشورمان با شادی و شادمانی زندگی کنند و لحظات نابی در انتظارشان باشد.

گفتنی است؛ اسماعیل سلطانیان سال ۱۳۳۳ به دنیا آمد. مهمترین آثار این پیشکسوت سینما و تلویزیون در حرفه‌ نویسنده، فیلم «اصحاب کهف» و فیلم «همه‌ دختران من» است. مهم‌ترین ساخته سینمایی او در مقام کارگردان فیلم «همه دختران من» و در حرفه‌ تهیه کننده، فیلم «اصحاب کهف» و «همه‌ دختران من» است. این هنرمند سینما و تلویزیون، در فیلم «مهاجر» نیز دستیار اول کارگردان بود. اسماعیل سلطانیان از ۱۴ مهرماه ۱۳۹۲، عضو مؤسسه هنرمندان پیشکسوت است. «کاف ترانزیت»، «همسر دلخواه من»، «ابلیس»، «دستفروش» و... از جمله آثار سینمایی است که این هنرمند در آن ها نقش آفرینی کرده است.

فریده دریامج نیز به سینماپرس گفت: امیدوارم سال ۱۴۰۱ سال خوبی برای یکایک مردم شریف و نجیب کشورم باشد؛ به همه مردم تبریک می گویم و امیدوارم حال دل همه خوب باشد. آرزوی صلح برای کل دنیا دارم و امیدوارم جنگ و خونریزی در سراسر دنیا تمام شود و همه مردم دنیا به ویژه هم میهنان مان یک آرامش نسبی داشته باشند.

گفتنی است؛ فریده دریامج سال ۱۳۳۵ در شهر رشت به دنیا آمد. وی فعالیت هنری را از سال ۱۳۴۶ از تئاتر مدرسه شروع کرد و بعد از اخذ دیپلم و لیسانس بازیگری و کارگردانی از دانشکده هنرهای دراماتیک به فعالیت مشغول شد. «ناهید»، «خاله سوسکه»، «خاطره»، «گیلانه»، «ترانزیت» و... از جمله آثار سینمایی این هنرمند است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.