شنبه ۱۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۷

به یاد سیامک اطلسی؛

«اطلسی» هنرمندی با اخلاق و مردم دار/ سینماگران از ویژگی های رفتاری این هنرمند می گویند

سیامک اطلسی-والی زاده-صفوی

سینماپرس: نوروز ۱۴۰۱ در حالی از راه رسید که جای خالی هنرمندان بسیاری پای سفره های هفت سین به چشم می خورد؛ زنده یاد سیامک اطلسی یکی از همان هنرمندان است که سال های سال با عشق برای اعتلای فرهنگ و هنر این مرز و بوم تلاش کرده بود اما دست اجل مهلت بیشتری به وی نداد و او در مهرماه سال ۱۴۰۰ به علت ابتلا به کرونا به دیار باقی شتافت. همزمان با سال نو ۲ تن چهره های شناخته شده سینما منوچهر والی زاده و زهره صفوی از او برایمان گفتند.

به گزارش سینماپرس سیامک اطلسی متولد ۴ تیر ۱۳۱۵ در ارومیه بازیگر، کارگردان و دوبلور پیشکسوت سینما بود. اطلسی در سال ۱۳۴۲ زیر نظر استاد مانی در استودیو شاهین فیلم، حرفه دوبله را آغاز کرد تا اینکه با پیشنهاد یکی از کارگردانان که فیلمش را برای دوبله آورده بود سر از دنیای بازیگری درآورد و سال ۱۳۵۰ در فیلم «مردان خشن» بازی کرد.

اطلسی از سال ۵۱ علاوه بر دوبله در بیش از ۳۰ فیلم سینمایی و ده ها سریال نقش های شاخص و متفاوت بازی کرده است که ماندگارترین آنها «آن سوی آتش»، «دوران سرابی»، «گل سرخ»، «چریکه تارا»، «پدرسالار» و «مختارنامه» هستند. او در یکی از اپیزودهای سریال «داوران» در نقش سوزنبان به ایفای نقش پرداخته و در سریال «معمای شاه» نقش بختیار را بر عهده داشت. اغلب او را با عموی مهربان راننده تاکسی «پدر سالار» و سردار خشن سپاه شام در «مختارنامه» می شناسند.
زنده یاد اطلسی علاوه بر فعالیت در هنر دوبلاژ و بازیگری، در کارگردانی هم مهارت داشت. فیلم هایی نظیر «سفر پر ماجرا»، «مشت»، «راز شب بارانی» و... از جمله آثاری است که این هنرمند ارزنده به عنوان کارگردان از خود در سینما به یادگار گذاشته است.
این هنرمند پیشکسوت در تاریخ ۴ مهر ۱۴۰۰ بر اثر ابتلا به کرونا دار فانی را وداع گفته و چشم از جهان فرو بست.

هنرمندان مطرحی همچون: منوچهر والی زاده و زهره صفوی همزمان با نوروز ۱۴۰۱ در فراق این هنرمند پیشکسوت سینمای کشور با سینماپرس گفتگو کردند و از او برایمان گفتند.

*****************

منوچهر والی زاده دوبلور و بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون گفت: بنده و زنده یاد سیامک اطلسی سال های متمادی با یکدیگر دوست و همکار بودیم؛ از پیش از انقلاب تا همین سال های اخیر بارها افتخار این را داشتم که با این هنرمند بامعرفت، مردم دار و خوش اخلاق همکاری کنم و به این همکاری مفتخرم.

وی ادامه داد: چقدر خوب است آدمی وقتی به دیار باقی می رود جز یاد و نام نیک چیز دیگری در این دنیا باقی نگذارد؛ زنده یاد اطلسی یکی از هنرمندانی بود که این یاد و نام نیک را از خود به یادگار گذاشت و رفت ضمن آنکه هنر وی نیز سال های سال زنده خواهد ماند و قطعاً نسل های آتی نیز می توانند با هنر این هنرمند بزرگ و کاربلد آشنا شوند.

والی زاده تأکید کرد: با اینکه زنده یاد اطلسی به ویژه طی سال های اخیر بیشتر معطوف به بازیگری بود اما همچنان به کار در دوبله هم علاقه داشت و هر وقت سرش خلوت می شد به دوبله هم سری می زد و من همیشه با او شوخی می کردم و می گفتم سیامک تو هر وقت فیلمبرداری نداری سراغ کار دوبله می‌آیی! و بعد با هم می خندیدیم! حیف که دست اجل مهلت بیشتری نداد تا همه ما بتوانیم از برکت حضور این هنرمند ارزنده و مردمی استفاده بیشتری ببریم.

زهره صفوی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون نیز که در فیلم سینمایی «سفر پر ماجرا» به کارگردانی زنده یاد اطلسی با وی همکاری داشت به سینماپرس گفت: متأسفانه من جز فیلم «سفر پر ماجرا» توفیق نداشتم که با ایشان همکاری دیگری داشته باشم اما همیشه احترام ویژه ای برای ادب، متانت، اخلاق و صبوری ایشان قائل بودم و ایشان را مانند یک برادر مهربان و با عاطفه بسیار دوست داشتم.

وی ادامه داد: مهمترین ویژگی زنده یاد اطلسی خوش اخلاقی و مردم داری بود؛ او به معنای واقعی کلام اخلاق هنری داشت؛ ضمن اینکه جایگاه خود را در سینما شناخته و حفظ کرده بود همواره می کوشید تا در سطح جامعه نیز انسانی نیک رفتار و نیک خصلت باشد. ما که از او راضی هستیم ان شاالله به حق امیرالمومنین خداوند هم از او راضی باشد.

صفوی تأکید کرد: یک هنرمند وقتی پا به عرصه هنر می گذارد باید اخلاق هنری را بیاموزد و ضمن همه این ها مردم دار و هنر دوست باشد، هنرمند نباید حسادت داشته باشد، هنرمند نباید زیر پای دیگران را خالی نکند، هنرمند نباید غرض ورز نباشد اما متأسفانه امروزه در برخی هنرمندان به ویژه در نسل جوان تر چنین رفتارهایی را می بینیم که اگر این نسل جوان هنرمند متعهد و ارزشمند و کاربلدی همچون زنده یاد اطلسی را الگوی رفتاری خود قرار بدهند قطعاً دست از چنین خصیصه های منفی برخواهند داشت و سعی خواهند کرد در این دنیای فانی همزیستی بهتری با دیگران به ویژه همکاران شان داشته باشند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.