شنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۰

لزوم پرداختن به زندگی شهدا در سینما و تلویزیون/۲

اردکانی: نشانه ای برای تغییر روال قبل و توجه به سینمای استراتژیک دیده نمی شود/ مدیران ارشد کشور تکلیف خودشان را با مفهوم مقاومت مشخص کنند

جواد اردکانی در یادواره شهدای فیلمساز و سینماگر بسیجی

سینماپرس: جواد اردکانی کارگردان سینما در آستانه روز بزرگداشت شهدا در خصوص لزوم پرداختن به زندگی شهدا در سینما و تلویزیون گفت: در ساختار فرهنگی کشور اشکالات اساسی ریشه ای وجود دارد که باید حل شوند؛ حضرت آقا به صراحت می فرمایند حوزه فرهنگ باید اصلاح ساختاری شود اما این دولت جدید که آمد چه کرد؟ متأسفانه هیچ نشانه ای برای تغییر روال قبل و توجه به سینمای استراتژیک در عملکرد مدیران جدید دیده نمی شود! یعنی مدیران عوض می شوند اما خروجی ها عوض نمی شود و اگر هم تغییر می کند آنقدر اندک است که اصلاً به چشم نمی آید.

کارگردان فیلم های سینمایی «شور شیرین» و «به کبودی یاس» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مسأله اینجا است که مدیران همگی حرف های ما را می شنوند و سر تکان می دهند و تأییدمان می کنند و می گویند حرف های تان درست است اما در عمل کاری برایمان نمی کنند. تغییر فرهنگی و ساختار سینمایی نیازمند اراده قوی و محکم و حمایت جدی و همه جانبه است تا بتوانیم با توکل به خدا آن را به ثمر برسانیم و با این روش و منش مدیران چنین مسأله ای به سرانجام نخواهد رسید.

این فیلمساز برجسته سپس با بیان اینکه جمیع کل فیلم هایی که در ۴۳ سال سینمای جمهوری اسلامی ایران در خصوص زندگی شهدای مدافع حرم، مقاومت، دفاع مقدس، هسته ای و... تولید شده تنها حدود ۱۵ اثر است اظهار داشت: اولین مشکل به اعتقاد من این است که مدیران فرهنگی ما و مدیران کلان کشور متوجه این نکته نیستند که یا فرهنگ مقاومت در یک کشور زنده است یا زنده نیست! اگر زنده است باید در وجوه مختلف زندگی ما خودش را نشان دهد.

وی ادامه داد: بنده به عنوان مثال عرض می کنم چرا وقتی حضرت آقا از اقتصاد مقاومتی صحبت می کنند اتفاقی نمی افتد؟ دلیلش این است که فرهنگ مقاومت سال به سال در جامعه ما کمرنگ تر شده و سبک زندگی مبتنی بر فرهنگ مقاومت نداریم تا اقتصاد مقاومتی داشته باشیم و چیزهایی که ربطی به مفهوم مقاومت ندارد در جامعه ما تسری پیدا کرده است.

اردکانی تصریح کرد: اگر جامعه به لحاظ سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی نیاز به فرهنگ مقاومت ندارد مدیران این را علناً اعلام کنند و تکلیف همه ما را روشن کنند! مدیرانی که وقتی می خواهند به بیت گزارش کار بدهند یک فیلم دفاع مقدسی هم در لیست آثارشان می گنجانند تعارف را کنار بگذارند و همین یک فیلم را هم تولید و حمایت نکنند!

این سینماگر متذکر شد: مدیران ارشد کشور تکلیف خودشان را با مفهوم مقاومت مشخص کنند؛ اگر می خواهند کار جدی کنند در قبال این همه هجومی که به شما می شود و در قبال این همه رفتارهای پر تأثیر رسانه ای که و فشارهای اقتصادی که به کشور و مردم می آید باید بدانند با این فیلم های اندک هیچ اثرگذاری نخواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: مدیران اگر اعتقاد دارند انقلابی وجود دارد و تمام نشده بگویند ربطی بین انقلاب و مقاومت می بینند یا نه؟ اعلام رسمی کنند که جامعه نیاز به فرهنگ مقاومت دارد یا نه؟ اگر دارد باید برنامه ریزی مستمر کنند که با تغییر دولت ها عوض نشود. باید اسوه های مقاومت در سینمای کشور مطرح شوند.

اردکانی در خاتمه این گفتگو افزود: متأسفانه کلیت اینقدر سست است و شوخی گرفته شده که زندگی شهدا هم در این کلیت جایی ندارد. نه تنها در سینما که در تلویزیون نیز رویه به همین منوال است. تلویزیون چند سال است حتی تله فیلم دفاع مقدسی هم کار نکرده بود. یکی نیست یقه این ها را بگیرد و بگوید چرا کار نمی کنید؟ حالا آمدند و بعد از مدت ها «موقیعت مهدی» را کار کردند. متأسفانه همه چیز به حال خود رها شده و مدیران تابع اسناد بالا دستی برنامه ریزی شده نیستند و چون هیچ شخص و نهاد و ارگانی کسی از آن ها بازخواست نمی کند بی توجه شده اند و باید جلوی این بی توجهی گرفته شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.