شنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۷

کلایه کارگردان سریال «آتش در گلستان» از متولیان سینمای دفاع مقدس؛

شیخ‌طادی: انجمن سینمایی انقلاب و دفاع مقدس ما را چاپیدند/شهرک سینمایی دفاع مقدس کاملاً ناامن است!

پرویز شیخ طادی

سینماپرس: پرویز شیخ‌طادی کارگردان سریال تلویزیونی «آتش در گلستان» با اشاره به سختی‌های بسیار در مسیر ساخت این پروژه، به سرانجام رسیدن آن را به معجزه تشبیه کرد.

به گزارش سینماپرس، نشست خبری سریال «آتش در گلستان» امروز شنبه سی بهمن با حضور فرزندان مرضیه دباغ، پرویز شیخ طادی کارگردان، حامد حسینی تهیه کننده در ساختمان اداری صداوسیما برگزار شد.

پرویز شیخ طادی، کارگردان سریال در ابتدا به سختی‌های ساخت این پروژه اشاره و بیان کرد: وقتی یک گروه دارد حلال و درست کار می‌کند، چرا فشار می‌آورید که فقط ده قسمت کار کند؟ ما دنبال چه می‌گردیم؟ مدل از کجا می‌خواهیم بیاوریم. چقدر مردم باید کانال عوض کنند و سریال‌های بی ریتم ببینند.

وی اضافه کرد: شخصیتی مثل مرضیه حدید چی که زندگی‌اش جذاب و قابل پرداخت است، چرا نباید سریال زندگی‌اش ساخته شود؟ درحالیکه پر از عبرت و آموزش است. این مادر و مادران این چنینی درس اراده هستند.

شیخ طادی با بیان اینکه باید مسیرمان در سریال سازی را تغییر دهیم، گفت: حرف‌هایی که قبلاً نمی‌زدیم را باید بزنیم و نترسیم، جامعه ظرفیتش را دارد. من خدا را شکر می‌کنم که در این کار معجزاتی رخ داد وگرنه اصلاً نمی‌شد آن را ساخت.

وی اضافه کرد: در این کار دو برابر تمام سریال‌ها سختی کشیدیم ولی معجزه‌وار از آنها گذشتیم. جایی که سرتاپایش حفاظتی بود مارا راه دادند معلوم است شخصیتی که از او میگوییم روحش در خود کار حضور دارد. از تصمیم گیران خواهش می‌کنم در این حوزه جدی باشند به شدت به مادران معتقد و الگو نیاز داریم؛ مادری که انرژی دارد و جوان پسند است.

در ادامه رضوانه میرزا دباغ درباره کتاب‌هایی که به زندگی مادرش پرداخته است گفت: «پرواز به سوی نور»، «خاطرات مرضیه حدیدچی»، «زنی از تبار الوند»، «زندگی خواهر طاهره» چهار کتاب هستند که اکثر زوایای زندگی مادرم را به تحریر درآورده است اما آنچه که خیلی روی شخصیت ایشان در جامعه مانور می‌شود زندگی سیاسی اوست که البته بخش بارز زندگی اوست.

وی ادامه داد: با این حال اگر در آثار صرفاً نقش نظامی گری و سیاسی ایشان به جامعه نشان داده شود، شخصیت وی دور از دسترس بچه‌های امروز قرار می‌گیرد در حالی که جوان امروز باید بداند مرضیه حدیدچی یک انسان است، یک زن است، یک مادر است و در انتها یک شهروند است و اگر کسی بتواند همه این ابعاد را درباره اکثریت جامعه نسوان هم برای خودش و هم برای جامعه تعریف کند می‌توان از حدیدچی ها الگو ساخت. وقتی الگویی برای ارایه به جوانان نشان ندادیم دنبال الگوهای دیگری می‌روند.

فرزند مرضیه دباغ تصریح کرد: این شاید یکی از نقاط کور جامعه ماست که باید روشن شود و اگر شخصیت‌های مرد و زن را درست القا کرده بودیم شاید امروز خیلی از بازیگران نابازیگر را نمی‌دیدیم وقتی اینها قرار است الگو باشند و راه را تعیین کنند جامعه به مسیر درستی نمی‌رود. همین است که امروز احتیاج داریم زندگی این افراد را کنجکاوانه تر ورق بزنیم.

وی اضافه کرد: مسئولانی که انجام وظیفه درستی نکردند و امروز باید روی این الگوها سرمایه گذاری درستی کنیم. رسانه‌ها هم باید بیش از آنچه باید انجام وظیفه کنند. هنوز برخی از چهره‌های آن زمان اسمشان هم به گوش بچه‌های ما نخورده است. از این برنامه‌ها می‌توان در جهت شناساندن شخصیت‌های که در ۴۰ سال پیش فرهیختگانی بودند که باعث شدند همین جمع‌ها مجوز برگزاری بگیرد و انقلاب را به ما هدیه کردند. امروز وظیفه ماست که از این هدیه محافظت کنیم در برابر کسانی که منتقد انقلاب هستند.

در ادامه حکیمه میرزا دباغ دیگر فرزند مرضیه دباغ بیان کرد: مادر من معمولاً با هیچ خبرنگار و گروهی نه مصاحبه می‌کرد نه خاطره تعریف می‌کرد و فکر می‌کرد هر کار می‌کند برای خدا بوده است.

وی همچنین به تاثیر پدرش در معرفی بخشی از این خدمات اشاره کرد.

احسان مشهدی نوه مرضیه دباغ نیز در ادامه گفت: من خیلی حرف برای گفتن داشتم و خیلی خوشحال شدم که اینقدر از طرف تیم سریال برنامه ریزی شده است.

وی اضافه کرد: می‌دانم که پرداخت به شخصیت‌های این چنینی مخصوصاً اگر زن باشد سختی‌های زیادی دارد و از تیم سازنده و شبکه پنج و از شهامت آنها و خدمتی که کردند تشکر می‌کنم و امیدوارم این فتح بابی باشد.

در ادامه پرویز شیخ طادی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره چالش‌های پرداخت به یک قهرمان ملی زن در سریال عنوان کرد: در حوزه پوشش باید پوشش مناسب باشد، از اینجا شروع می‌شود تا گریم و وضعیت ظاهری تا محیط کار که همه اینها گرفتاری دارد و باید موارد ممیزی‌ها را هم رعایت کنیم.

وی ادامه داد: شاید در زندگی رئال خودمان اینقدر چالش نداشته باشیم. چالش بعدی وقتی این طرح را ارایه می‌دهیم ابتدا استقبال نمی‌شود و نوعی مقاومت صورت می‌گیرد خود مسئولان دچار نگرانی می‌شوند و حتماً باید فیلمساز را بشناسند برایشان سوال می‌شود که آیا فیلمسازان می‌توانند از پس مشکلات برآیند می‌توانند ممیزی را رعایت کنند و عزت و احترام را نشان دهند؟

شیخ‌طادی همچنین با اشاره به مشکلات دیگر گفت: مسأله بعد پذیرش آقایانی است که در پروژه‌ها هستند در بخش تولید خانم‌ها فعالیت بیشتری دارند آقایان فکر می‌کنند نوعی رقیب پیدا شده است و اگر مجموعه‌های که درباره بانوان می‌سازیم به نوعی بیشتر باشد این حس رقابت بوجود نمی‌آید.

وی به چالش گرانی هم اشاره و عنوان کرد: گرانی بیداد می‌کند گرانی‌های لحظه‌ای که هزینه‌ها را بالا می‌برد.

مرجان قمری بازیگر نقش مرضیه دباغ نیز درباره چگونگی ایفای نقش خود بیان کرد: راه‌های متفاوتی وجود دارد که یک بازیگر به کاراکتر نزدیک شود. من ابتدا فکر می‌کردم این شخصیت چطور راه می‌رود، نگاه می‌کند، گفتگوهایی هم با خانواده ایشان داشتیم.

در ادامه شیخ طادی درباره انتخاب مرجان قمری برای این نقش گفت: این نقش آمادگی جسمانی مناسبی لازم داشت. فرزندانشان می‌گفتند مادر ما ورزشکار و ورزیده بود و ما حتماً نیاز به چنین کسی داشتیم.

وی افزود: کارهای آپارتمانی همه را تنبل کرده است و آثاری هم ساخته نمی‌شود که به زنان ورزشکار که دونده یا سوارکار خوبی باشند پیدا کنیم. خانم قمری اینها را داشت.

حامد حسینی تهیه کننده سریال در ادامه در پاسخ به اینکه سپاه چقدر به این مجموعه کمک کرد گفت: سپاه کمک چندانی نکرد ولی وقتی درباره یک قهرمان صحبت می‌کنیم نباید بگوییم کدام نهاد چقدر کمک کرد. شرایط پردازش و سریال سازی در کشور برای قهرمانان ما خیلی سلامت نیست. فضایی داریم که قهرمانان را می‌خواهند تصاحب کنند. به عنوان قهرمان ملی به آن نگاه نمی‌کنند بلکه به عنوان قهرمان جناحی صحبت می‌کنند.

وی اضافه کرد: ما قهرمانان ملی را به صورت جدی باور نداریم و فکر می‌کنیم جناحی مهمتر است. برای قهرمان کار کردن واقعاً سخت است چون بخشی از رفتار یک کاراکتر به ذائقه بخشی از جناح‌ها خوش می‌آید و به ذائقه بخشی دیگر خوش نمی‌آید.

حسینی تصریح کرد: برخی فکر می‌کنند باید بیوگرافی کار کنیم ما در این سریال نخواستیم بیوگرافی بگوییم وگرنه باید صد قسمتی می‌ساختیم. ما می‌خواهیم جهان یک نفر را نشان دهیم. ما روزهای اول از خانواده دباغ اجازه گرفتیم و گفتیم قرار نیست نعل به نعل جلو رویم بلکه اقتباس آزاد داشتیم. نهادها و جناح‌ها خیلی دنبال تملک هستند و گویی ما موظف هستیم فقط بخشی را که آنها می‌خواهند بسازیم. در بحث قهرمان سازی نه تنها دامن خانم دباغ را می‌گیرد که دامن باقی قهرمانان را هم می‌گیرد. من همیشه می‌گویم جنگ زمان «تولید» سریال، عین جنگ زمان «دفاع مقدس» است بعضی‌ها دوست ندارند درباره خانم دباغ فیلم و سریال ساخته شود یا نمی‌خواهند تجهیزات برسانند.

در ادامه شیخ طادی نیز در پاسخ به سوالی درباره حمایت‌ها گفت: انجمن سینمایی انقلاب و دفاع مقدس ما را چاپیدند! هرچه پول داشتیم برای آهن قراضه دادیم، حدود هفتصد، هشتصد میلیون پول آهن پاره دادیم ماشینی دادند که نزدیک بود بازیگران با آن به دره بروند! شهرک سینمایی دفاع مقدس کاملاً ناامن است و امیدوارم برایش کاری کنند.

در پایان این مراسم از عوامل سریال «اتش در گلستان» و خانواده مرضیه دباغ تجلیل شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.