سه‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۱

مطرح ترین فیلم های سینمای جهان در سالی که گذشت - بخش دوم

درخشش سینماگران آسیایی و مطرح شدن فیلمسازان کمتر دیده شده اروپایی

فیلم های مطرح سینمای جهان در سال ۲۰۲۱-۲

سینماپرس: در سال ۲۰۲۱ و ماه های نخست سال ۲۰۲۲ که همچنان جهان درگیر کرونا با سویه‌های جدید و متفاوت بود، انسان به ناگزیر راهکارهایی برای بازگشت به زندگی عادی در کنار ادامه شیوع این ویروس یافت و سینما نیز برای دستیابی به شرایطی بهتر و عبور از بحران چالش‌های بسیاری را پشت سر گذاشت و به طور کل همه این تلاش‌ها باعث شد که سال ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۲۰ در سینما سال پربارتری را شاهد باشیم.

علی ناصری/ به گزارش سینماپرس هر سال پس از برگزاری مراسم آکادمی اسکار به نوعی یک سال سینمایی در جهان به پایان می رسد و با در نظر گرفتن جشن ها، جشنواره ها و امتیاز منتقدان می توان به لیستی از بهترین فیلم های سینمایی سال در جهان دست یافت.

در لیستی که توسط خبرگزاری سینماپرس منتشر می شود ۲۱ فیلم برتر سال ۲۰۲۱ که تقریباً مصادف با سال ۱۴۰۰ بوده‌اند معرفی می گردد. لازم به ذکر است اسامی عنوان شده در این لیست بر اساس امتیاز منتقدان و جوایزی است که این فیلم ها توانسته اند کسب کنند و هیچ گونه اعمال سلیقه ای از سوی نگارنده در این لیست وجود ندارد و هیچ گونه نگاه محتوایی و ساختاری از سوی نگارنده بر این فیلم ها در این نوشته اعمال نشده است و فیلم ها به ترتیب خاصی در این یادداشت آورده نشده اند.

گفتنی است در بخش اول این گزارش فیلم‌های «مامان کوچولو»، «قدرت سگ»، «گزارش فرانسوی»، «تیتان»، «رستاخیزهای ماتریکس»، «دختر گمشده» و «خاطرات» معرفی شدند.

***********************

۸- خاطرات (Memoria)

«خاطرات» جدیدترین اثر سینمایی آپیچاتپونگ ویراستاکول که برای اولین بار در جشنواره فیلم کن نمایش داده شد، توانست نظر منتقدان بسیاری را به خود جلب کند.

«خاطرات» اولین فیلمی است که ویراستاکول خارج از کشورش ساخته و این فیلم در سال ۲۰۲۱ توانست جایزه هیئت داوران جشنواره فیلم کن را از آن خود کند و همچنین جایزه هوگوی طلایی از جشنواره فیلم شیکاگو را نیز به دست آورد. «خاطرات» در لیست بهترین فیلم‌های سال ۲۰۲۱ منتقدان کایه دو سینما و نشریه سایت اند ساوند نیز قرار دارد.

منتقد ایندی وایر در نقدی بر جدیدترین اثر سینمایی ویراستاکول نوشت: ویراستاکول خودش در جامعه‌ای زندگی کرده که سابقه‌ای طولانی در خشونت و اختلاف طبقاتی داشته است. مموریا می‌کوشد تا به درک لایه‌های عمیق هویت ملی برسد و درعین‌حال، تصدیق می‌کند که بعضی چیزها واقعاً قابل توضیح دادن نیست.

فیلم سینمایی «خاطرات» از سایت راتن توماتوز و متاکریتیک امتیاز ۹۱ از ۱۰۰ را از آن خود کرد. همچنین این فیلم سینمایی از کاربران سایت لترباکسد امتیاز ۳.۷ از ۵ و از کاربران سایت IMDB امتیاز ۶.۶ از ۱۰ را از آن خود کرد.

۹- ماشین من را بران (Drive My Car)

فیلم سینمایی «ماشین من را بران» به کارگردانی ریوسوکه هاماگوچی را می‌توان پدیده سال ۲۰۲۱ دانست. این کارگردان ژاپنی که فیلمساز تازه‌کاری نیست تا امروز چندین اثر سینمایی ساخته است که هیچ یک از این آثار نتوانسته‌اند در حد و اندازه «ماشین من را بران» موفق باشند. «ماشین من را بران» اقتباسی از یکی از داستان‌های هاروکی موراکامی است.

«ماشین من را بران» که برای اولین بار در کن به نمایش در آمد و توانست جایزه بهترین فیلمنامه را از آن خود کند و همچنین در گلدن گلاب و آکادمی اسکار جایزه بهترین فیلم بین‌المللی را کسب کرد.

گریگوری الوود منتقد پلی‌لیست در نقدی بر فیلم «ماشین من را بران» این اثر را دارای فیلمنامه‌ای ماهران و چند لایه دانست و نوشت: فیلم تا روزها ذهن شما را به خود درگیر خواهد کرد و برای دوباره دیدنش ترغیب می‌شوید.

استفان دالتون منتقد هالیوود ریپورتر نیز در نقدی به تحسین فیلم جدید هاماگوچی پرداخت و نوشت: برای بینندگان این فیلم پاداش‌های شاعرانه و عمیقی وجود دارد. اگرچه هاماگوچی ما را مجبور می‌کند بیش از حد منتظر بازپرداخت احساسی بی‌سروصدای فیلم باشیم، اما در نهایت می‌توان گفت که برای مخاطب ارزشش را دارد.

فیلم سینمایی «ماشین من را بران» توانست از سایت راتن توماتوز امتیاز ۹۸ از ۱۰۰ و از منتقدان متاکریتیک امتیاز ۹۱ از ۱۰۰ را از آن خود کند. این فیلم سینمایی از کاربران لترباکسد نیز امتیاز ۴.۲ از ۵ و از کاربران IMDBامتیاز ۷.۹ از ۱۰ را گرفت.

۱۰- کوپه شماره ۶ (Compartment No. ۶)

یوهو کاسمانن کارگردان فنلاندی در سال ۲۰۲۱ با فیلم سینمایی «کوپه شماره ۶» توانست به یکی از موفق‌ترین و تحسین‌شده‌ترین فیلمسازان سال تبدیل شود. این فیلم اقتباس از یک رمان با همین نام ساخته شده است.

کاسمانن که پیش‌تر با فیلم سینمایی «شادترین روز زندگی اولی مکی» جایزه بهترین فیلم نوعی نگاه کن را از آن خود کند در سال گذشته با فیلم «کوپه شماره ۶» توانست به طور مشترک با فیلم سینمایی «قهرمان» جایزه بزرگ این جشنواره را به دست بیاورد.

دیوید رونی منتقد هالیوود ریپورتر با تحسین این فیلم در یادداشتی نوشت: «کوپه شماره ۶» را باید درامی مالیخولیایی به حساب آورد که در عین حال با بینش خود نسبت به تنهایی انسان و ارتباطات انسانی به شکل غیرمنتظره‌ای نشاط‌ ‌آور است.

جاناتان رامنی منتقد اسکرین‌‍دیلی با اشاره به اینکه فیلم «کوپه شماره ۶» جنبه‌های واقع‌گرایانه قوی دارد در یادداشتی تأکید کرد: «کوپه شماره ۶» فیلمی کوچک و دوست داشتنی است که بازی زیرپوستی نقش اصلی‌اش مخاطب را درگیر خود می‌کند.

«کوپه شماره ۶» از منتقدان سایت راتن توماتوز امتیاز ۸۹ از ۱۰۰ و از منتقدان سایت متاکریتیک امتیاز ۸۰ از ۱۰۰ را از آن خود کرد. این فیلم سینمایی از کاربران سایت لترباکسد امتیاز ۳.۷ از ۵ و از کاربران سایت IMDB هم امتیاز ۷.۴ از ۱۰ را به دست آورد.

۱۱- قهرمان (A Hero)

اصغر فرهادی کارگردان ایرانی که با دو فیلم «فروشنده» و «جدایی نادر از سیمین» برنده جایزه اسکار شده است در سال ۲۰۲۱ با فیلم «قهرمان» نیز توانست جوایز متعددی از جشنواره‌های مختلف به دست بیاورد و مورد توجه منتقدان قرار بگیرد.

فیلم سینمایی «قهرمان» برای اولین بار در جشنواره فیلم کن به نمایش در آمد که در این جشنواره توانست به صورت مشترک با فیلم «کوپه شماره ۶» جایزه بزرگ این جشنواره را از آن خود کند. «قهرمان» اصغر فرهادی این بار نتوانست برای این کارگردان جایزه اسکار را به همراه داشته باشد.

لی مارشال منتقد اسکرین دیلی در نقدی بر فیلم «قهرمان» نوشت: فرهادی درامی حقیقتاً گیرا ساخته که ویژگی اصلی‌ اش، بازی عالی امیر جدیدی در نقش مردی است که از منفعت خودش می‌گذرد و با وایرال شدن (مثل ویروس به‌سرعت پخش شدن) فداکاری‌ اش در شبکه‌ های اجتماعی به شهرتی زودگذر می‌ رسد که خیلی زود هم از بین می‌رود؛ چون همه می‌ دانیم که ویروس‌ ها میل بدخواهانه‌ ای به جهش دارند.

آنا اسمیت منتقد ددلاین نیز در نقدی به تحسین فیلم «قهرمان» پرداخت و نوشت: «قهرمان» اصغر فرهادی یک فیلم تأمل‌برانگیز و شاید ظریف‌ ترین وصمیمانه‌ ترین فیلم او از زمان «جدایی نادر از سیمین» تاکنون باشد. امیر جدیدی در نقش رحیم، مردی خوشایند اما تا حدودی درمانده که به خاطر کوتاهی در پرداخت بدهی در زندان به سر می‌برد، نقش‌ آفرینی جذابی دارد.

فیلم سینمایی قهرمان توانست از سایت راتن توماتوز امتیاز ۹۶ از ۱۰۰ و از سایت متاکریتیک امتیاز ۸۲ از ۱۰۰ را از آن خود کند. این فیلم سینمایی همچنین از کاربران لترباکسد امتیاز ۳.۸ از ۵ و از سایت IMDB امتیاز ۷.۵ از ۱۰ را از آن خود کرد.

۱۲ شمارنده کارت (The Card Counter)

پل شرایدر که بیشتر به عنوان نویسنده آثاری مطرح چون «راننده تاکسی»، «گاو خشمگین» و «آخرین وسوسه مسیح» شناخته می‌شود در ۷۵ سالگی همچنان فیلم‌هایی را کارگردانی می‌کند که می‌ توانند از آثار برتر سال باشند. بدون شک «شمارنده کارت» شرایدر یکی از بهترین‌های سال ۲۰۲۱ است.

این فیلم برای اولین بار در هفتاد و هشتمین جشنواره فیلم ونیز به نمایش در آمد. «شمارنده کارت» در لیست بهترین فیلم‌های سال ۲۰۲۱ بسیاری از نشریه‌ها و منتقدان قرار دارد.

کسی دا کاستا منتقد ونیتی فر که از طرفداران فیلم «شمارنده کارت» است در نقدی بر این فیلم نوشت: پس از مشاهده این فیلم شما در حالی سینما را ترک می‌ کنید که اصلاً نمی‌ توانید از فکر کردن به ابعاد مختلف این فیلم دست بردارید.

دیوید الریچ منتقد ایندی وایر نیز با تحسین این فیلم نوشت: اگر «شمارنده کارت» اعتقاد شما را تکان می‌دهد، به‌لطف توانایی نویسنده-کارگردان آن است؛ کسی که در غلبه بر فرصت‌ها، جذابیت سرسختانه خود را به نمایش می‌گذارد.

فیلم سینمایی «شمارنده کارت» توانست از سایت راتن توماتوز امتیاز ۸۶ و از سایت متاکریتیک امتیاز ۷۷ از ۱۰۰ را از آن خود کند. این فیلم سینمایی از سایت لترباکسد هم امتیاز ۳.۴ از ۵ و از سایت IMDB امتیاز ۶.۳ از ۱۰ را به دست آورد.

۱۳- بدترین فرد در جهان (The Worst Person in the World)

یواخیم تریر کارگردان تحسین‌شده نروژی که ساخت فیلم‌های «اسلو، ۳۱ آگوست» و «بلندتر از بمب‌ها» را به عنوان کارگردان در کارنامه خود دارد در سالی که گذشت توانست با فیلم «بدترین فرد در جهان» هم نظر منتقدان و کارشناسان و همچنین جشنواره‌های مختلف سینمایی را به خود جلب کند.

این فیلم برای اولین بار در جشنواره فیلم کن به نمایش در آمد که در همین جشنواره توانست جایزه بهترین بازیگر زن را به دست بیاورد. این فیلم همچنین به نامزدهای نهایی جایزه بهترین فیلم بین‌المللی گلدن گلاب و اسکار راه پیدا کرد.

رابی کالینز منتقد تلگراف در نقدی بر فیلم «بدترین فرد در جهان» نوشت: محل تمرکز فیلم شاید محدود باشد و تنها به مدت کوتاهی از زندگی کاراکتر اصلی بپردازد، اما جزئیات بسیاری را در بر دارد.

پیتر بردشاو منتقد گاردین نیز در نقدی به تحسین «بدترین فرد در جهان» پرداخت و نوشت: فیلم به شکلی غیرمعمول سرگرم کننده و آرام است، اما در عین حال بسیار واقعی است. از بین همه فیلم هایی که دیده‌ایمو بسیار بد ساخته شده‌اند شگفت انگیز است که می توان چنین فیلم خوبی ساخت و اهمیت موضوع را در آن احساس کرد.

فیلم سینمایی «بدترین فرد در جهان» از سایت راتن توماتوز امتیاز ۹۸ از ۱۰۰ و از سایت متاکریتیک ۹۰ از ۱۰۰ را دریافت کرد. این فیلم از سایت لترباکسد توانست امتیاز ۴.۲ از ۵ و از سایت IMDB امتیاز خوب ۸ از ۱۰ را دریافت کرد.

۱۴- سوغات: قسمت دوم (The Souvenir: Part II)

جوانا هاگ که در سال ۲۰۱۹ توانست با فیلم «سوغات» نظر منتقدان و کارشناسان سینما را به خود جلب کند در سال گذشته قسمت دوم این فیلم سینمایی موفق را ساخت و قسمت دوم «سوغات» هم توانست نظر کارشناسان و منتقدان بسیاری را به خود جلب کند.

«سوغات: قسمت دوم» در ادامه قسمت اول این فیلم سینمایی است و کسانی که قسمت اول «سوغات» را مشاهده کرده‌اند قطعاً می‌توانند با قسمت دوم آن نیز همراه شوند. «سوغات: قسمت دوم» برای اولین بار در بخش غیر رقابتی جشنواره فیلم کن به نمایش در آمد.

منتقد ایندی وایر در نقدی بر قسمت دوم «سوغات» نوشت: چیزی که عمدۀ فیلم «سوغات: قسمت دوم» را تشکیل داده، خاطرات تکه‌ تکۀ جولیا از گذشته‌ اش با آنتونی است.

در این میان بازی بیرن به‌ قدری خوب است که می‌ توان جاذبۀ میان آن دو را حتی از افکار و احساسات او درک کرد.

فیلم سینمایی «سوغات: قسمت دوم» از سایت راتن توماتوز امتیاز ۹۲ از ۱۰۰ و از سایت متاکریتیک امتیاز ۹۰ از ۱۰۰ را از آن خود کرد، همچنین این فیلم از سایت لترباکسد امتیاز ۴ از ۵ و از کاربران IMDB امتیاز ۷.۷ از ۱۰ را به دست آورد.

ادامه دارد...

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.