دوشنبه ۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۳

مطرح ترین فیلم های سینمای جهان در سالی که گذشت - بخش نخست

درخشش سینماگران زن در سال ۲۰۲۱/ رقابت جشنواره ها برای جذب بهترین فیلم ها!

فیلم های مطرح سینمای جهان در سال ۲۰۲۱-۱

سینماپرس: در سال ۲۰۲۱ و ماه های نخست سال ۲۰۲۲ که همچنان جهان درگیر کرونا با سویه‌های جدید و متفاوت بود، انسان به ناگزیر راهکارهایی برای بازگشت به زندگی عادی در کنار ادامه شیوع این ویروس یافت و سینما نیز برای دستیابی به شرایطی بهتر و عبور از بحران چالش‌های بسیاری را پشت سر گذاشت و به طور کل همه این تلاش‌ها باعث شد که سال ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۲۰ در سینما سال پربارتری را شاهد باشیم.

علی ناصری/ به گزارش سینماپرس هر سال پس از برگزاری مراسم آکادمی اسکار به نوعی یک سال سینمایی در جهان به پایان می رسد و با در نظر گرفتن جشن ها، جشنواره ها و امتیاز منتقدان می توان به لیستی از بهترین فیلم های سینمایی سال در جهان دست یافت.

در لیستی که توسط خبرگزاری سینماپرس منتشر می شود ۲۱ فیلم برتر سال ۲۰۲۱ که تقریباً مصادف با سال ۱۴۰۰ بوده‌اند معرفی می گردد. لازم به ذکر است اسامی عنوان شده در این لیست بر اساس امتیاز منتقدان و جوایزی است که این فیلم ها توانسته اند کسب کنند و هیچ گونه اعمال سلیقه ای از سوی نگارنده در این لیست وجود ندارد و هیچ گونه نگاه محتوایی و ساختاری از سوی نگارنده بر این فیلم ها در این نوشته اعمال نشده است و فیلم ها به ترتیب خاصی در این یادداشت آورده نشده اند.

***********************

۱- مامان کوچولو (Petite Maman)

سلین سیاما کارگردان مطرح فرانسوی که در سال ۲۰۱۹ فیلم موفق «پرتره بانویی در آتش» را ساخته بود در سال ۲۰۲۱ با فیلم «مامان کوچولو» دوباره توانست توجه جشنواره‌ها، سینمادوستان و منتقدان جهان را به خود جلب کند.

«مامان کوچولو» از جشنواره استکهلم جایزه فیپرشی را از آن خود کرد.

«مامان کوچولو» توانست از سایت راتن توماتوز امتیاز ۹۶ و از سایت متاکریتیک امتیاز ۹۴ از ۱۰۰ را از آن خود کند. این فیلم همچنین از کاربران سایت لترباکسد امتیاز ۴ از ۵ و از کاربران IMDB امتیاز ۷.۴ از ۱۰ را گرفت.

۲- قدرت سگ (Power of the dog)

جین کمپیون فیلمساز پرافتخار نیوزلندی در سال ۲۰۲۱ پس از ۱۲ سال با فیلم تحسین‌شده «قدرت سگ» به سینما برگشت و توانست نظر منتقدان و جشنواره‌های مختلف دنیا را به خود جلب کند.

«قدرت سگ» توانست خرس نقره‌ای جشنواره فیلم ونیز و جایزه بهترین فیلم درام از هفتادونهمین دوره جوایز گلدن گلوب را از آن خود کند.

دیوید رونی منتقد هالیوود ریپورتر که در نقدی به تحسین فیلم «قدرت سگ» پرداخته، نوشته است: برای فیلم‌سازی که به طور معمول در آثارش بر تحقیقات پزشکی مربوط به روان زنان تمرکز داشته، این اقتباس جذاب از رمان سال ۱۹۶۷ توماس ساویج یک تغییر موضوعی جسورانه به سوی نوعی مردانگی مخرب و جنسیت سرکوب‌ شده است.

زان بروکس منتقد گاردین نیز در نقدی بر «قدرت سگ» نوشته است: جین کمپیون از سال ۲۰۰۹ به این سو فیلمی نساخته و پس از ۱۲ سال، فیلمش چنان با اعتمادبه‌نفس و خوش‌بافت است که ما را به یاد آنچه واقعا دلتنگش بودیم می‌اندازد.

«قدرت سگ» توانست از سایت راتن توماتوز توانست امتیاز ۹۴ و از سایت متاکریتیک امتیاز ۸۹ از ۱۰۰ را از آن خود کند. کاربران سایت لترباکسد نیز به این فیلم ۳.۸ از ۵ و کاربران IMDB به این فیلم امتیاز ۷ از ۱۰ را داده‌اند.

۳- گزارش فرانسوی (The French Dispatch)

وس اندرسون فیلمساز محبوب آمریکایی که فیلم‌های موفقی چون «خانواده اشرافی تنبام»، «آقای فاکس شگفت‌انگیز» و «هتل بزرگ بوداپست» را در کارنامه خود دارد سال ۲۰۲۱ با فیلم «گزارش فرانسوی» به سینما برگشت.

نکته جالب توجه درباره این فیلم این است که وس اندرسن در ساختآن از زندگی واقعی کارکنان مجله نیویورکر الهام گرفته ‌است. فیلم سینمایی «گزارش فرانسوی» توانست نامزد نخل طلای کن شود. این فیلم که با بودجه ۲۵ میلیون دلاری ساخته شده است توانست نزدیک به ۴۴ میلیون دلار فروش داشته باشد.

نیکلاس باربر منتقد بی‌ بی‌ سی با اشاره به اینکه فیلم «گزارش فرانسوی» اثری متفاوت است، در یادداشتی نوشت: مطمئن باشید هیچ فیلم دیگری شبیه به گزارش فرانسوی پیدا نخواهید کرد، مگر سایر آثار اندرسون را تماشا کنید.

دیوید رونی منتقد هالیوود ریپورتر نیز به تحسین «گزارش فرانسوی» پرداخت و نوشت: یک فیلم کنجکاوی برانگیز و دلربا که هیچ فیلم‌ساز دیگری نمی‌توانست آن را خلق کند.

فیلم سینمایی «گزارش فرانسوی» توانست از سایت راتن توماتوز امتیاز ۷۵ و از منتقدان سایت متاکریتیک امتیاز ۷۴ از ۱۰۰ را دریافت کند. این فیلم سینمایی از کاربران لترباکسد نیز امتیاز ۳.۸ از ۵ و از کاربران IMDB امتیاز ۷.۳ از ۱۰ را دریافت کرده است.

۴ تیتان (Titane)

جولیو دوکورنو که در سال ۲۰۱۶ با فیلم «خام» توانست خود را به عنوان سینماگری آینده‌دار معرفی کند سال ۲۰۲۱ با فیلم سینمایی «تیتان» موفق به کسب جایزه نخل طلای کن شد تا جایگاه خود را به عنوان یکی از بهترین سینماگران زن حال حاضر دنیا تثبیت کند.

بسیاری از منتقدان فیلم «تیتان» را یک عاشقانه ترسناک دانسته‌اند که به هر شکل نقدها و تحلیل‌هایی که بر این فیلم می‌خوانیم نشان می‌دهد که «تیتان» اثری متفاوت است. هر چند که این فیلم از معدود آثار موفق کن بود که در جشنواره‌های مختلف مورد توجه چندانی قرار نگرفت اما به طور قطع می‌توان آن را یکی از مهم‌ترین آثار سال ۲۰۲۱ دانست.

دیوید ارلیچ منتقد ایندی‌وایر در نقدی بر فیلم «تیتان» نوشت: «تیتان» برخاسته از نیروی خلاقه‌ دیوانه‌ واری است که توانسته کاملاً افسار ذهن وحشی‌ اش را به دست بگیرد. یک آواز درخشان از آتش و فلز که پیش از تغییرشکل‌ دادن و تبدیل‎ شدن به یک قصه خود را فرزند دیوانه و خلف فیلم «تصادف» کراننبرگ و «تتسوئو: مرد آهنین» شینیاتسو کاموتو معرفی می‌کند.

فیلم سینمایی «تیتان» از سایت راتن توماتوز امتیاز ۸۸ و از سایت متاکریتیک امتیاز ۷۵ از ۱۰۰ را دریافت کرد و کاربران لترباکسد به این فیلم امتیاز ۳.۷ از ۵ و کاربران IMDB به این فیلم امتیاز ۶.۷ از ۱۰ را دادند.

۵- رستاخیزهای ماتریکس (The Matrix Resurrections)

سال ۱۹۹۹ که شاهکاری به نام ماتریکس از واچوفسکی‌ها خلق شد، به قدری این فیلم مورد توجه منتقدان و مخاطبان قرار گرفت که ساخت دنباله‌های بعدی بر این اثر فوق‌العاده مسئله‌ای چندان دور از ذهن نبود و نکته جالب توجه درباره مجموعه «ماتریکس» همین نکته است که این فیلم در قسمت‌های دوم، سوم و حالا چهارم نیز اثر موفقی بوده است.

با وجود اینکه قسمت‌های قبلی فیلم «ماتریکس» بسیار مورد توجه مخاطبان و منتقدان قرار گرفته بود می‌شد پیش‌بینی کرد که انتظارات شکل‌گرفته از قسمت چهارم این مجموعه سینمایی نمی‌تواند برآورده شود اما خواهران واچوفسکی پس از ۱۸ سال توانستند باز هم دنباله‌ای درخشان بر این اثر سینمایی بسازند.

مایک لاسل منتقد سانفرانسیسکو کرونیکل یکی از معدود منتقدان مطرحی است که به فیلم «رستاخیزهای ماتریکس» نمره کامل داده و در نقدش بر این فیلم سینمایی نوشته است: ایده‌هایی که در «رستاخیزهای ماتریکس» وجود دارد بسیار تأثیرگذارتر از صحنه‌های اکشن فیلم است.

دیوید ارلیچ منتقد ایندی‌وایر با کنایه به فیلم «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست» این اثر را یک سم دانسته که «رستاخیزهای ماتریکس» پادزهر آن است.

با وجود نقدهای نسبتاً مثبتی که منتقدان مطرحی بر فیلم جدید خواهران واچوفسکی نوشته‌اند این فیلم از سایت راتن توماتوز و متاکریتیک امتیاز متوسط ۶۳ از ۱۰۰ را دریافت کرده است. این فیلم از سایت لترباکسد امتیاز ۳ از ۵ گرفته و کاربران IMDB به این فیلم امتیاز ۵.۷ از ۱۰ داده‌اند.

۶- دختر گمشده (The Lost Daughter)

«دختر گم‌شده» فیلمی در ژانر درام روان‌شناختی به نویسندگی وکارگردانی مگی جیلنهال است که بر پایهٔ رمان به همین نام نوشتهٔ النافرانته ساخته شده و در سال ۲۰۲۱ منتشر شد. الیویا لمن، داکوتاجانسون، جسی باکلی، پاول مسکل، داگمارا دومینچیک، الیورجکسون-کوهن، پیتر سارسگارد و اد هریس بازیگران فیلم هستند.

اولین نمایش جهانی این فیلم در هفتاد و هشتمین جشنواره بین‌المللیفیلم ونیز در ۳ سپتامبر ۲۰۲۱ بود و جیلنهال در آن مراسم برندهجایزهٔ اوسلای طلایی بهترین فیلم‌نامه شد. این فیلم در ۳۱ دسامبربه‌صورت محدود در نتفلیکس پخش و در ۱۷ دسامبر ۲۰۲۱ در ایالاتمتحده اکران شد. اولین اثر سینمایی جیلنهال در مقام کارگردان مورد تحسین منتقدان قرار گرفت. این فیلم علاوه بر موفقیت در ونیز توانست در چند آکادمی پایان سال جایزه بهترین فیلم اول را از آن خود کند.

تومریس لافلی منتقد پلی‌لیست در نقدی به تحسین فیلم «دختر گمشده» پرداخت و نوشت: فیلم «دختر گمشده» شما را تسخیر، متزلزل و به طرز کوبنده‌ ای زخمی می‌کند و این کاری است که تنها بهترین فیلم‌ ها قادر به انجام آن هستند.

جسیکا کیانگ منتقد ایندی وایر نیز در نقدی فیلم سینمایی «دختر گمشده» را اثری دانست که با درک بالایی از قرت سینما ساخته شده است.

فیلم سینمایی «دختر گمشده» توانست از سایت راتن توماتوز امتیاز ۹۵ از ۱۰۰ و از سایت متاکریتیک امتیاز ۸۶ از ۱۰۰ را از آن خود کند. همچنین این فیلم سینمایی از کاربران لترباکسد توانست امتیاز ۳.۶ از ۵ و از سایت IMDB امتیاز ۶.۷ از ۱۰ را از آن خود کرد.

۷- بلفاست (Belfast)

کنت برانا کارگردان مطرح بریتانیایی که ساخت چندین اثر تحسین‌شده را در کارنامه خود دارد در سال ۲۰۲۱ شاید تحسین‌شده‌ترین فیلم خود «بلفاست» را توانست اکران کند که بسیار مورد توجه منتقدان و همچنین آکادمی‌ها و جشن‌های پایان سال قرار گرفت.

پیتر برادشاو منتقد «بلفاست» در نقدی بر این فیلم سینمایی نوشت: فیلم بلفاست یک نامه عاشقانه به گذشته محسوب می‌شود. این فیلم، اثری اغواکننده و اسطوره‌ساز از کنت برانا به شمار می‌رود.

برایان لوی منتقد «CNN» نیز در نقدی بر فیلم جدید برانا نوشت: «بلفاست» شخصی‌ترین اثر سینمایی برانا به حساب می‌آید که فیلم موفق در کارنامه این نویسنده و کارگردان به حساب می‌آید.

«بلفاست» از سایت راتن توماتوز امتیاز ۸۷ از ۱۰۰ و از سایت متاکریتیک امتیاز ۷۵ از ۱۰۰ را به دست آورده است. همچنین فیلم جدید برانا از کاربران لترباکسد توانست امتیاز ۳.۶ از ۵ و از کاربران IMDB امتیاز ۷.۴ از ۱۰ را از آن خود کرد که نشان می‌دهد این فیلم حتی در جلب نظر مخاطبان عام نیز موفق بوده است.

ادامه دارد...

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.