شنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۰

همایون ارشادی:

بازیگر شدن فرمول ثابتی ندارد و نمی‌توان گفت شما اگر فلان کار را انجام دهید «بازیگر» می‌شوید

همایون ارشادی در نشست خبری فیلم سینمایی «یک روز بخصوص»

سینماپرس: بازیگر فیلم «ماهان» اعتقاد دارد چون منتقدان و خبرنگاران فیلم را دوست نداشتند، نمی‌توان گفت پس فیلم خوبی نیست و مخاطبی نخواهد داشت.

به گزارش سینماپرس، امسال در چهلمین جشنواره فیلم فجر، بازیگران زیادی بودند که دو یا سه فیلم در جشنواره داشتند و بیش از یک بار آنها را روی پرده سینماها دیدیم. یکی از این هنرپیشه‌ها همایون ارشادی بود، بازیگر با سابقه کشورمان که امسال با دو فیلم «ماهان» و «شهرک» در جشنواره حضور داشت. فیلم «ماهان» که حرف و حدیث‌ها و حواشی زیادی داشت و همه نسبت به حضور آن در جشنواره نقد داشتند و «شهرک» نیز با وجود ایده جذابی که داشت، اما نسخه نهایی آن ضعف‌های زیادی داشت.

همایون ارشادی تنها نقطه مشترک این دو اثر است، بازیگری که در کارنامه هنری‌اش با فیلمسازهای بزرگی مرحوم عباس کیارستمی و داریوش مهرجویی کار کرده و یکی از هنرپیشه‌های بین‌المللی کشورمان است. او حالا با دو کارگردان جوان، که تجربه‌های اول (حمید شاه‌حاتمی) و دوم (علی حضرتی) فیلمسازیشان است همکاری کرده و در هر دو اثر نقش‌های کوتاه و نسبتا ساده‌ای را بازی می‌کند. در حاشیه اکران فیلم سینمایی «شهرک» در برج میلاد تهران با این بازیگر گفت‌وگو کردیم، کسی که در سال‌های اخیر خیلی کم با رسانه‌ها مصاحبه کرده و اصولا زیاد گفت‌وگو نمی‌کند.

همایون ارشادی در ابتدای صحبت‌هایش با اشاره به این مسئله که امسال هیچ فیلمی به جز «شهرک» را در جشنواره فجر ندیده، در پاسخ به دلیل این مسئله گفت: من امسال چون سر فیلمبرداری بودم فقط یک روز توانستم در کاخ جشنواره حاضر شوم، یعنی یک روز مرخصی گرفتم تا فیلم سینمایی «شهرک» را روی پرده ببینم و خوشبختانه از نتیجه کار راضی بودم.

بازیگر شدن اینطور نیست!

وی درباره سوژه جذاب این فیلم که به نوعی درخصوص مراحل تبدیل شدن به یک بازیگر است، اظهار کرد: البته که بازیگر شدن شبیه به آنچه که در فیلم «شهرک» می‌بینیم نیست و نمی‌توان گفت که فرمول بازیگری چنین چیزی است. اما فیلم «شهرک» نشان می‌دهد بازیگران برای اینکه به نقش‌ها نزدیک شوند، از ابتدا باید چه مراحلی را پشت سر بگذارند.

وی افزود: ما در این اثر می‌بینیم که بازیگران چطور از واقعیت به رویاهایشان می‌رسند، وگرنه بازیگر شدن فرمول ثابتی ندارد و نمی‌توان گفت شما اگر فلان کار را انجام دهید، بازیگر می‌شوید.

ارشادی در رابطه با انتخاب نقش‌هایش در دو فیلمی که امسال در جشنواره به نمایش درآمد، گفت: این سوال که چرا نقشی را پذیرفتید، تاحدودی کلیشه‌ای و تکراری است، من دلایل خودم را برای انتخاب بازی در هر فیلم دارم و در هر اثر نکات متفاوتی وجود دارد که باعث انتخاب یک نقش می‌شود. هرکدام از این دو فیلم هم ویژگی‌هایی داشتند که باعث شدند من بازی در آنها را بپذیرم.

نظر منتقدان سلیقه آن‌هاست، نه همه

این بازیگر باسابقه درخصوص انتقادات فراوانی که نسبت به فیلم «ماهان» مطرح شد و واکنش منفی اکثر منتقدان و اهالی رسانه به این فیلم نیز این نقدها را سلیقه‌ای خواند و عنوان کرد: وقتی بحث سلیقه مطرح می‌شود، هیچ فرمول ثابتی برای آثار هنری وجود ندارد و شما نمی‌توانید بگویید چون منتقدان و خبرنگاران فیلم را دوست نداشتند، پس فیلم خوبی نیست.

وی ادامه داد: «ماهان» هم فیلمی است که با وجود تمام این حرف و حدیث‌ها بالاخره مخاطب خود را پیدا خواهد کرد، ممکن است این مخاطب تعداد زیادی نباشد اما حتما تماشاگر خودش را خواهد داشت. چون هر فیلمی مخاطب خود را دارد، حالا یک اثر کمتر و یک اثر بیشتر.

همایون ارشادی در پایان صحبت‌هایش باوجود دفاع از کلیت فیلم ماهان، درباره اینکه توانسته نسخه کامل این اثر را ببیند یا خیر، اظهار کرد: من هنوز موفق به تماشای نسخه نهایی «ماهان» نشدم و نمی‌توانم دقیق بگویم که از کلیت فیلم خوشم آمد، یا نیامد!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.