پنجشنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۷

سعید الهی مطرح کرد؛

بخش فرهنگی «فجر ۴۰» ادامه خواهد داشت

سعید الهی در مراسم قرعه کشی نمایش فیلم‌های چهلمین جشنواره فیلم فجر

سینماپرس: مدیر برنامه‌های فرهنگی چهلمین جشنواره فیلم فجر گفت: با توجه به شرایط کرونا استقبال از نشست‌های تخصصی این رویداد قابل‌ قبول است.

به گزارش سینماپرس، سعید الهی مدیر برنامه‌های فرهنگی چهلمین جشنواره فیلم فجر درباره این بخش به مهر گفت: فضای سینما یک فضای گفتمان است و از این بستر باید کمال استفاده را برد و سعی می‌کنیم این گفتمان را حداقل به لحاظ مفهومی به خوبی تبیین کنیم. در کنار جشنواره فیلم فجر و بهانه برگزاری آن، دست‌اندرکاران این رویداد مهم می‌توانند با انواع همایش‌ها و برگزاری نشست‌ها و بهره‌مندی از دیدگاه صاحب نظران و اساتید حوزه علم و دانشگاه و فرهنگ و ادب، فضای گفتگو و تعامل و خردورزی را به نحو متعالی ایجاد کند.

وی ادامه داد: جشنواره فیلم فجر فرصت بسیار مهمی است برای اهالی فرهنگ و سینما که بتوانند از این مباحث نظری و هنری کمال استفاده را ببرند. در واقع دبیرخانه جشنواره فیلم فجر تلاش کرد تا همراه با نمایش فیلم‌ها، بستر بهره‌مندی علمی –پژوهشی را برای همه اهالی فرهنگ و هنر در برج میلاد و در سراسر کشور فراهم کند.

این مدیر سینمایی بیان کرد: تاکید می‌کند که اولین ایده ما برای برگزاری نشست‌ها، با توجه به شرایط کرونا حضور فیزیکی افراد و استفاده از سامانه‌های برخط بود که در طول همکاری با حامیان جشنواره، با سامانه‌های برخط از جمله «آپارات»، «روبیکا»، «آی گپ»، «ذربین» به توافق رسیدیم و خوشبختانه با برگزاری فیزیکی نشست‌های تخصصی جشنواره فیلم فجر، بسیاری از مردم از سراسر کشور همزمان با عزیزانی که در پایتخت و در برج میلاد هستند از نشست‌ها استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه این مسیر در جهت تحقق سیاست عدالت محورانه دولت انقلابی و دولت سیزدهم است، توضیح داد: امیدوارم این حرکت درباره تمامی وجوه حوزه سینما، فرهنگ و هنر نیز اتفاق افتد و تنها در برگزاری نشست‌های جشنواره خلاصه نشود. نکته مهم این است که از پیش از برگزاری جشنواره با بیش از ۱۰۰ صاحب‌نظر سینمایی و فرهنگی مذاکره کردیم و از این تعداد موفق به جلب مشارکت و دعوت بیش از ۶۶ صاحب‌نظر سینمایی و دانشگاهی در ۴۰ نشست فرهنگی جشنواره فیلم فجر شدیم که با حضور بسیار گرم و متعهدانه آنها روبرو شدیم.

الهی گفت: در طول این نشست‌ها گفتگوهای متعددی صورت گرفته است که امیدوارم در پایان برگزاری جشنواره پیاده سازی شود و در قالب کتاب‌ها و مجلاتی که از سوی سازمان سینمایی، بنیاد فارابی و ستاد جشنواره تدارک دیده می‌شود در اختیار علاقه مندان قرار گیرد.

وی ادامه داد: لازم است یادآور شوم که به هیچ عنوان برنامه‌های فرهنگی با زمان نمایش فیلم‌ها در برج میلاد همپوشانی نداشته است و سعی کردیم تا این جلسات در بین نمایش ۲ فیلم برگزار شود. همچنین تاکید می‌کنم که این نشست‌ها زمان نمایش فیلم‌ها را ضایع نکرده است.

مدیر برنامه فرهنگی چهلمین جشنواره فیلم فجر درباره استقبال حضوری از این نشست‌ها بیان کرد: از یک سالن ۱۰۰ نفره که با شرایط موجود باید با یک ظرفیت ۵۰ درصدی اشغال شود، وقتی حدود ۲۰ تا ۲۵ نفر و یا حتی کمتر یا بیشتر در یک جلسه شرکت می‌کنند از لحاظ فیزیکی و حضوری این عدد برای ما قابل توجه است، ضمن اینکه از ابتدا نیت ما در برگزاری این نشست‌ها حضور فیزیکی این افراد نبود و این پیش‌بینی را می‌کردیم، چرا که ما در صدد تغییر یک فرهنگ و یک نگرش هستیم و تلاش کردیم وجه بصری و نمایشی جشنواره را در کنار وجه فرهنگی، علمی و پژوهشی با هم جلو ببریم که این اتفاق به نوعی برای اولین بار اتفاق می‌افتد.

وی توضیح داد: البته چنین روندی در گذشته و در جشنواره جهانی فیلم فجر دنبال می‌شد، اما هیچ‌وقت این حجم از نشست‌های تخصصی طراحی نشده بود و شاید فقط در حد چند کارگاه آموزشی تدارک دیده شده بود. چون در صدد تغییر نگرش و فرهنگ هستیم برای سال اول استارت خوبی زدیم و امیدوارم این برنامه در آینده نیز ادامه داده شود. طبق آخرین آمار ارائه شده درباره بازدید اینترنتی از برگزاری این نشست‌ها نزدیک به ۴۲۹ نفر بودند.

این مدیر سینمایی درباره اکران فیلم‌های بخش گنجینه بیان کرد: در برنامه‌های فرهنگی تلاش بر این شده است تا علاوه بر نمایش فیلم و یا پرداختن به افرادی مانند هنرمندان فقید و اجرای یک سری برنامه‌های سنتی و آنچه که در جشنواره‌ها مرسوم است مانند نکوداشت هنرمندان و یا نمایش آثار گنجینه، سعی کنیم برای همه این موارد یک موضوع پژوهشی تعریف کنیم و پیرامون آن موضوع صحبت کنیم. به همین خاطر در بخش گنجینه اگر چه ۱۰ فیلم از آثار مرمت شده فیلمخانه ملی و بنیاد سینمایی فارابی در اختیار جشنواره قرار داده شده است، اما یک ساعتی در نظر گرفته شده تا مبحثی درباره موضوعات مختلف مرتبط با آن فیلم مورد بحث و واکاوی قرار گیرد.

وی توضیح داد: به عنوان مثال اگر فیلمی تحت عنوان فیلم «ناخدا خورشید» آقای ناصر تقوایی را نمایش می‌دهیم، در مورد اقتباس ادبی از متون غیرفارسی با آقای مهدی سجاده‌چی و با استناد به فیلم «ناخدا خورشید» صحبت می‌کنیم. به آن معنا که برخلاف رویه ۴۰ سال گذشته در کنار نمایش فیلم تنها نیت نقد و بررسی آن فیلم را به طور مشخص نداشته و نداریم. به همین دلیل بسیاری از اساتید دانشگاه و هنرمندان برجسته در این جلسات شرکت کرده‌اند و از حضور برخی از منتقدانی که همواره نامشان را می‌شنویم محروم مانده‌ایم. همچنین برای اکران فیلم «دست نوشته ها» به کارگردانی زنده یاد مینویی، در مورد سینمای سیاسی و فقدان فیلمنامه با آقای مجتبی راعی گفتگو کرده‌ایم.

الهی در پایان گفت: معتقدم این مطالعات میان رشته‌ای و این نسبت‌ها در سینما یک امر ضروری است که اگر به آن پرداخته شود، پایه‌های علمی و تئوریک هنرمندان سینما و علاقه مندان به این حوزه را تقویت کردیم. در مورد ادامه این نشست‌ها در طول سال تا زمانی که جشنواره چهل و یکم برگزار شود، با آقای خزاعی رییس سازمان سینمایی و آقای جوادی رییس بنیاد سینمایی فارابی صحبت می‌کردم، اراده بسیار خوبی برای ادامه این جلسات نشان دادند تا با تجمیع این جلسات در زمان برگزاری جشنواره مواجه نشویم. به این معنا که از این فرصت استفاده کنیم تا زمینه فرهنگسازی برای ادامه این فعالیت‌ها را داشته باشیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.