پنجشنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۹

برای اولین بار در تئاتر ایران؛

تاریخ شفاهی تئاتر دفاع مقدس با «گزارش واقعه» ثبت شد

تئاتر دفاع مقدس

سینماپرس: «گزارش واقعه» به عنوان روایت تصویری تاریخ شفاهی تئاتر دفاع مقدس از سوی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران رونمایی شد.

به گزارش سینماپرس، در چهل و سومین بهار انقلاب «گزارش واقعه» روایت تصویری تاریخ شفاهی تئاتر دفاع مقدس و کتاب «بدرود سردار و ۶ نمایشنامه همراه» شامل آثار برگزیده نخستین مسابقه نمایشنامه‌نویسی «سردار دل‌ها» از سوی سازمان فدهنگی هنری و با حضور جمعی از اصحاب فرهنگ و هنر رونمایی شدند.

در این برنامه، سعید اسدی مدیر دفتر انتشارات و پژوهش اداره‌کل هنرهای نمایشی، با اشاره به اهمیت مستند «گزارش واقعه» گفت: رخداد تئاتر می‌تواند حاوی مفهوم و معنای عمیق گزارش کردن باشد، «گزارش واقعه» نیز می‌تواند گزارشی از واقعه با اهمیت دفاع مقدس به تاریخ باشد.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: دفاع مقدس به هیچ وجه نمی‌تواند از زندگی ما خارج شود، واقعه پراهمیتی است و باید با آن مسوولانه برخورد کنیم. اما موضعی که امروز در تئاتر دفاع مقدس ما در آن قرار گرفته‌ایم، یک افول و بن‌بست است و شاید در «گزارش واقعه» بتوان طنین این هشدار را شنید.

وی درباره اهمیت تلاش برای ثبت تاریخ شفاهی تئاتر دفاع مقدس در مستند «گزارش واقعه» افزود: معتقدم در فقر تاریخ نگاری در همه حوزه‌ها به سر می‌بریم و تاریخ نوین و تاریخ بعد از انقلاب ما نوشته نشده است، تاریخ تئاتر قبل از انقلاب هم جسته و گریخته نوشته شده است، اینها منابع و مراجع بسیار مهمی خواهد شد برای اینکه تاریخ نگاری اتفاق بیافتد، اگر یک تصویر تاریخی قابل مراجعه‌ای از تاریخ تئاتر ایران بعد از انقلاب شکل بگیرد که قطعاً یک بخشی از آن تاریخ مربوط به تئاتر جنگ خواهد بود.

اسدی گفت: جهان هنر این امکان را به ما می‌دهد که وسیع و متنوع‌تر به یک موضوع نگاه کنیم، جنگ برای ما یک وضعیت هستی‌شناختی بود و فقط یک وضعیت ایدئولوژی نبود. بنابراین اگر با رویکرد جدیدی در تئاتر دفاع مقدس به عنوان یک وضعیت هستی‌شناختی ملاحظه کنیم، می‌تواند به صورت انفجاری این تئاتر را احیا کند و از معضل بازتولید کردن یک نوع شکل و فرم و زیبایی‌شناسی رها شود.

سمیعی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران هم ضمن تبریک دهه مبارک فجر گفت: زندگی شهدا در مواردی بعد از شهادت‌شان آغاز می‌شود، بسترهای فرهنگی و هنری و رسانه‌ای تازه فعال می‌شود و آن بخشی که در زندگی طبیعی این بزرگواران دیده نمی‌شد، آشکار می‌شود. معمولاً در دنیای حاضر که قهرمانان پوشالی می‌سازند، ما با وجود داشتن بزرگان و قهرمانانی به صورت کلان کمی کم‌کاری کردیم، گاهی به این نتیجه می‌رسیم که در آثار هنری خود نمی‌توانیم بخشی از آن بزرگی را نشان دهیم، سینماگران بزرگ در این حوزه ورود می‌کنند که این موضوع جای تقدیر و ستایش دارد گاهی اوقات در قالب یک هنر خاص نمی‌توانیم تمامی آن قهرمانی و اسطوره را بیان کنیم، ما در ساختن قهرمان ملی هم باید رویکرد مستمر و پرقدرتی داشته باشیم.

معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: در این حوزه، هنرهای نمایشی وظیفه بسیار مهمی دارد و بار سنگینی را به دوش می‌کشد. تلاش داریم که از تمام امکانات سازمان فرهنگی هنری شهرداری در راستای این هدف مقدس و متعالی بهره ببریم و «گزارش واقعه» بخشی از آغاز این جریان.

شهرام کرمی مدیر فرهنگی هنری منطقه ۵ و نماینده داوران مسابقه نمایشنامه‌نویسی «سردار دل‌ها» هم با تبریک دهه مبارک فجر اظهار کرد: متاسفانه سعید تشکری یکی از بهترین درام نویسان هنر انقلاب اسلامی را از دست دادیم، مردی که عمر خود را صرف هنر دینی کرد و به خصوص در هنر جنگ آثار ارزشمندی داشت.

این نویسنده و کارگردان تئاتر با اشاره به رونمایی از کتاب «بدرود سردار و ۶ نمایشنامه همراه» آثار برگزیده نخستین مسابقه نمایشنامه‌نویسی «سردار دل‌ها» گفت: سردار سلیمانی شخصیتی مردمی بود، خصلت‌های رفتاری ممتازی داشت که بسیار قابل احترام برای مردم و جامعه هنری است. گردآوری آثار برگزیده مسابقه نمایشنامه‌نویسی «سردار دل‌ها» در قالب کتاب و رونمایی از آن، اقدامی پسندیده است، امیدوارم این حرکت تداوم داشته باشد که می‌تواند باعث یک اتفاق مهم هنری شود.

کرمی درباره مستند «گزارش واقعه» گفت: ثبت تاریخ شفاهی کاری لازم و بزرگ است. چنین کاری تا کنون در تئاتر ایران صورت نگرفته است. تئاتر ایران پیش از انقلاب که جسته گریخته انجام شده و پس از انقلاب هم اقدام ویژه‌ای در این زمینه دیده نشده‌است. ثبت تاریخ شفاهی تئاتر دفاع مقدس برای اولین بار در کشور در سازمان به دست آقای عطایی و همکاران عزیزم اتفاق افتاده است.

«گزارش واقعه» با بررسی نحوه شکل‌گیری و وضعیت امروز و فردای تئاتر دفاع مقدس به همت مدیریت هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تهیه و تولید شده است و در آن نویسندگان و کارگردانان شاخص حوزه تئاتر جنگ درباره علل شکل‌گیری این گونه تئاتری گفته‌اند.

این مجموعه به کارگردانی و تدوین احمد عرب‌سعیدی و تهیه‌کنندگی علی عطایی پژوهشی دیداری درباره چیستی و چگونگی تئاتر دفاع مقدس است و سعید اسدی، ایوب آقاخانی، فارس باقری، امیرحسین شفیعی، سیدحسین فدای حسین، لیلی عاج، شهرام کرمی، کیومرث مرادی، رحیم نوروزی، حمید نیلی و سیروس همتی در این مستند درباره حضور و آثار خود در حوزه تئاتر مقاومت و وضعیت فعلی و گذشته آن می‌گویند.

کتاب «بدرود سردار و ۶ نمایشنامه همراه» نیز شامل آثار برگزیده نخستین مسابقه نمایشنامه‌نویسی «سردار دل‌ها» است، نخستین دوره مسابقه نمایشنامه‌نویسی «سردار دل‌ها» است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.