چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۳

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی؛

سینمای عدالت محور در ۱۰۰ منقطه محروم کشور فعال شد/اعلام بودجه فیلم‌های حمایتی فارابی

سید مهدی جوادی

سینماپرس: سید مهدی جوادی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی درباره رویکرد اقتصادی و سیاست‌های حمایتی این بنیاد از تولیدات آثار سینمایی توضیح داد.

به گزارش سینماپرس، سید مهدی جوادی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی شامگاه ۱۹ بهمن ماه در نهمین روز از چهلمین جشنواره فیلم فجر با حضور در جمع خبرنگاران و اهالی رسانه به سوالات آن‌ها درباره فعالیت‌های بنیاد سینمایی فارابی و حمایتی‌های مالی و معنوی که این بنیاد از آثار سینمایی راه یافته به جشنواره چهلم داشته است، توضیح داد.

سید مهدی جوادی در پاسخ به این پرسش که طرح تحولی بنیاد سینمایی فارابی با چه رویکردی انجام خواهد شد، به صبا گفت: هر سازمانی بعد از مدت‌ها نیاز به بازنگری در فرآیندها و ساختارهای خود دارد و بدون شک بنیاد سینمایی فارابی در سی و هشتمین سال فعالیت خود نیاز دارد که نسبت به فرآیندها و ساختارهای خود یک بازنگری و بازطراحی صورت دهد تا بتواند با نیازی که در نظام جدید سینمای ایران ایجاد شده است، همراه شود.

وی درباره فعالیت‌ها و نوع حمایت‌های بنیاد سینمایی فارابی در دوره مدیریت جدید گفت: بنیاد فارابی در سال آینده بنا دارد که پرقدرت‌تر و با توان بیشتر به تولید آثار فاخر و آثار استراتژیک ورود کند و همان طور که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس سازمان سینمایی در مصاحبه‌های خود اشاره کرده‌اند، برای حمایت از تولیدات سینمایی برنامه‌های مفصلی در نظر داریم و مطمئن هستم که سال آینده شاهد سال پربارتری در سینمای ایران خواهیم بود.

رییس بنیاد سینمایی فارابی با اشاره به اینکه این بنیاد در چهلمین جشنواره فیلم فجر با ۶ فیلم حضور یافته است، گفت: بنیاد فارابی با همت مدیران پیشین بنیاد در تولید ۶ فیلم مشارکت داشته است که در تمام این فیلم‌ها به صورت مشارکت در تولید حضور یافته است که جزئیات این مشارکت‌ها بدین شکل است که فیلم سینمایی «بدون قرار قبلی» با ۸۰ درصد مشارکت معادل ۷، ۸۸۷، ۰۰۰، ۰۰۰ تومان، «نگهبان شب» با ۵۰ درصد مشارکت معادل ۴، ۵۰۰، ۰۰۰، ۰۰۰ تومان، «دسته دختران» با ۶۰ درصد مشارکت معادل ۱۱، ۱۷۵، ۰۰۰، ۰۰۰ تومان، «شادروان» با ۳۰ درصد مشارکت معادل ۲، ۰۰۰، ۰۰۰، ۰۰۰ تومان، «بیرو» با ۳۰ درصد مشارکت معادل ۲، ۰۴۰، ۰۰۰، ۰۰۰ تومان و «لایه های دروغ» با ۲۰ درصد مشارکت معادل ۱، ۰۵۰، ۰۰۰، ۰۰۰ تومان.

جوادی با اشاره به اینکه ورود سینما به ژانرهای جدید مانند ژانر اکشنی که فیلم سینمایی «لایه‌های دروغ» با خود به چهلمین جشنواره فیلم فجر آورده است، عنوان کرد: اصولا سرمایه گذاری در آثار سینمایی با ریسک پذیری همراه است و هنر مدیریت در فرآیند تولید در چنین شرایطی کاهش ریسک این تولیدات با استفاده از مدل‌های به‌روز و کارآمد کنترل و تصمیم‌سازی است تا حاشیه ریسک و ضرر برای این تولیدات کاهش یابد و به نوعی سرمایه گذاری‌ها بهینه‌تر و کارآمدتر انجام شود.

سینمای عدالت محور در ۱۰۰ منقطه محروم کشور فعال شد

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با تاکید بر رویکرد عدالت‌محور در حوزه سینما در سال‌های آینده اظهار کرد: یکی از اولویت‌های دولت، عدالت محوری است و راهبرد سینمای ایران هم به عنوان تجلی‌گر فرهنگ و هنر هم بر اساس همین عدالت محوری است، به همین دلیل ما در نظر داریم در مناطق محرومی که حتی از زیرساخت‌های اکران فیلم برخوردار نیستند، تولیدات آثار سینمایی را اکران کنیم. به هر حال بودجه و سرمایه گذاری‌های حوزه سینما برای تمام مردم ایران است و سعی داریم در تمام مناطق کشور مردم را از آثار سینمایی بهره مند کنیم.

وی افزود: با همت سازمان سینمایی، بنیاد سینمایی فارابی و انجمن سینمایی جوانان ایران، در صد نقطه محروم ایران همزمان با جشنواره فیلم فجر برخی از آثار جشنواره را اکران کرده‌ایم. معتقد هستم که دستاورد این اتفاق مبارک صرفا اینکه آثار در آن مناطق نمایش داده شود نیست بلکه می‌تواند به ترغیب جوانان به سمت فرهنگ و هنر و صنعت سینما کمک کند. معرفی جوانان مستعد این صد منطقه به سینمای ایران هم یکی از اجزای عدالت محوری در سینما است.

جوادی همچنین توضیح داد: بنیاد سینمایی فارابی در کنار ویژگی حمایتی و تحصیل‌گری قصد دارد که به مساله اقتصاد سینما هم توجه کند و در حوزه اقتصاد سینما هم راه‌های جدید تامین سرمایه را در کنار بخش حمایتی خود و دیگر ارگان‌ها لحاظ کند. شکل‌گیری مدل‌های سرمایه پذیری در اقتصاد سینما و حضور فعالان حوزه اقتصادی در فضایی مدیریت شده یکی از اولویت‌های ما در بنیاد سینمایی فارابی است و ما حتما همان طور که گفته بودم در حوزه حمایت از آثار استراتژیک و ارزشی هم ورود خواهیم کرد.

او بعد از این گفتگو در جمع خبرنگاران گفت: امسال و در چهلمین جشنواره فیلم فجر یکی از سال‌هایی بود که بنیاد فارابی به همت مدیران قبلی با دست پر حضور داشت و جا دارد از زحمات مدیران قبلی تشکر کنم. مدیریت مانند یک دوی امدادی است و زحماتی که دوستان در دوره‌های قبل انجام داده‌اند به ما تحویل داده شده است.

وی ادامه داد: بنیاد فارابی در جشنواره چندین فیلم داشته است که مشارکت فارابی همان طور که گفته‌ام با بیست درصد سرمایه در این فیلم قرار داشت و به دلیل ژانر جدید، مشارکت با یک کشور خارجی و کارگردانی یک جوان کار اولی چالش‌هایی بود که بنیاد فارابی در فیلم «لایه‌های دروغ» پیش روی خود داشت.

جوادی با اشاره به آمار مشارکت دیگر نهادها با فیلم‌هایی که بنیاد فارابی در آن‌ها سرمایه گذاری کرده است، عنوان کرد: فیلم سینمایی «بدون قرار قبلی» با مشارکت ۸۰ درصدی بیناد فاربی و ۲۰ درصدی موسسه تصویر شهر همراه بود. فیلم ژانر دفاع مقدس ما، «دسته دختران» هم بیشترین رقم سرمایه گذاری بنیاد فارابی با ۶۰ درصد مشارکت انجام شد که ۴۰ درصد باقی با مشارکت سازمان سینمایی سوره و حوزه هنری همراه بود.

خروجی فیلم‌ها روی کاغذ فیلمنامه قابل پیش بینی نیست

رییس بنیاد فارابی اظهار کرد: ما از همه آثارمان در فارابی دفاع می‌کنیم و استنباط من این است که همه این آثار با منطقی با مشارکت بنیاد فارابی تولید شده است. سرمایه گذاری در فیلم‌ها مانند سرمایه گذاری در استارت آپ‌ها با ریسک سودرسانی بالا است، خاطر دارم در همین سالن که با شما گفتگو می‌کنم در دوره‌های گذشته جشنواره فیلم فجر شاهد آثاری از بزرگان سینمای ایران بودیم که به شدت مورد انتقاد اهالی رسانه و صاحب نظران قرار گرفت، این نشان می‌دهد که نتیجه یک فیلم سینمایی روی کاغذ و فیلمنامه قابل پیش بینی نیست.

جوادی ادامه داد: باز هم تاکید می‌کنم که منطقی پشت مشارکت بنیاد فارابی در این فیلم‌ها بوده است و در جریان هستم شوراهایی برگزار شده و فیلمنامه‌هایی خوانده شده است که نتیجه آن مشارکت در تولید چنین آثاری شد، گرچه معتقدم باید نظارت و دقت بیشتری در فرآیند تولید آثار هم لحاظ می‌شد.

وی با اشاره به رویه جدید بنیاد فارابی گفت: آن چیزی که ما در دوره جدید مدیریت بنیاد فارابی در نظر داریم، تصحیح فرآیندهای تصمیم سای و کنترل پروژه با متدهای جدید مدیریت اقتصادی است تا حاشیه ریسک پذیری تولیدات سینمایی را کاهش دهیم.

این مدیر سینمایی با تاکید بر اینکه اکران و اقبال به یک اثر سینمایی باید کنار هم در نظر گرفته شود، عنوان کرد: ما شاخص برگشت سرمایه فیلم‌ها و تاثیرگذاری فرهنگی بعد از اکران را در کنار هم در نظر داریم، ما هر اثری که در بنیاد فارابی تولید کنیم با پیوست اقتصادی برای رشد صنعت سینما و پیوست فرهنگی جهت اعتلای فرهنگ و هنر ایرانی مدنظر قرار می‌دهیم.

وی افزود: علی رغم اینکه به برخی از آثار در خانه جشنواره اقبال نشان داده نشده است مانند فیلم «لایه‌های دروغ» که خود من در اولین بازبینی خود پیشنهاد تدوین دوباره آن را به عوامل فیلم دادم. این فیلم تنها فیلمی است که قراردادهای اکران‌های بین المللی خود را در دستور کار دارد و حدس من این است که همان قدر که بنیاد فارابی در این فیلم سرمایه گذاری کرده است، بازگشت سرمایه حتی بیشتر هم خواهیم داشت و من به باقی فیلم‌های بنیاد فارابی در اکران عمومی خوش بین هستم.

جوادی درباره استقبال رده سنی کودک و نوجوان از فیلم‌های «بیرو» و «لایه‌های دروغ» توضیح داد: استقبال کودکان و نوجوانان با آمارهایی که از سینماداران به دست من رسیده است، از فیلم «لایه‌های دروغ» به دلیل ژانر اکشن آن بسیار قابل توجه است. اینکه آثار در کدام دسته بندی سنی بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرد در زمان اکران عمومی آثار مشخص می‌شود، به عنوان مثال فیلم «بیرو» در دسته بندی ما برای کودک و نوجوان نبوده است حال اینکه کودکان و نوجوانان از این فیلم استقبال کرده‌اند باعث خوشحالی ماست و به نظر می رسد به دلیل محتوای امیدآفرین آن است.

وی در پایان عنوان کرد: ما در حال طرح ریزی ساختارها و فرآیندهای جدید بنیاد فارابی هستیم، به زودی تحولات ساختاری در این بنیاد اطلاع رسانی می‌شود و مبتنی بر این تحولات چیدمان مدیران جدید با محوریت هیات مدیره اقتصادی اعلام خواهد شد. وقتی به سینما به عنوان یک صنعت نگاه می‌شود باید اجزا صنعتی سازی این صنعت هم با توجه به بروزترین فرآیندهای اقتصادی مورد استفاده قرار بگیرد و ساختار جدید هیات مدیره بنیاد فارابی با همکاری کارشناسان و فعالان اقتصادی در کنار فعالان فرهنگی و هنری می‌تواند ما را به غنای صنعتی سازی سینما کمک کند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.