سه‌شنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۸

به مناسبت نوروز؛

رادیو سلامت پویش «سالم برانیم سلامت بمانیم» برگزار می‌کند

رادیو سلامت

سینماپرس: رادیو سلامت به مناسبت نوروز ۱۴۰۱ پویش «سالم برانیم سلامت بمانیم» را برگزار می‌کند.

به گزارش سینماپرس، صدیقه اعتمادسعید مدیر رادیو سلامت درباره برگزاری پویش نوروزی گفت: هر سال ضمن برنامه ریزی برای ایجاد نشاط اجتماعی در برنامه ها، اقداماتی هم در تعامل با مخاطبان برگزار می شود. باتوجه به اینکه آمارها در کشور ایران نشان داده است که پس از کرونا و بیمارهای قلبی – عروقی، حوادث ترافیکی سومین علت مرگ و میر در همه گروه‌های سنی و اولین عامل مرگ در گروه سنی زیر ۴۰ سال است. لذا با کمک گروه فضای مجازی رادیو سلامت «پویش سالم برانیم سلامت بمانیم» برای ایام نوروز برنامه ریزی شده و هشدار های لازم در پیشگیری از تلفات جاده ای داده شود.

وی ادامه داد: طبق آخرین تحقیقات چهار عامل انسان، وسیله نقلیه، جاده و عوامل محیطی در تصادفات و حوادث ترافیکی دخیل هستند. با کنترل سرعت می توان از بروز تصادفات پیشگیری کرد و ضربه ناشی از تصادفات و شدت آسیب وارده بر مصدوم را کاهش داد. ارتباط بین سرعت و شدت آسیب، غیر قابل انکار است. افزایش ۵ درصدی سرعت باعث افزایش حدوداً ۲۰ درصد میزان سوانح منجر به مرگ می شود. خستگی ایجاد شده ناشی از بیخوابی، مصرف موادمخدر و الکل عامل مهمی در بروز تصادفات مرگبار است. افرادی که در طول شبانه روز ۳ ساعت یا کمتر خوابیده باشند(اختلال شدید خواب)، در معرض بالاترین میزان خطر تصادف قرار دارند.

مدیر رادیو سلامت اظهار کرد: خطر بروز حوادث ترافیکی در حوالی ساعت ۲ صبح پنج برابر بیشتر از ساعات دیگر شبانه روز است. ٦٠ درصد حوادث رانندگی در ٣٠ کیلومتری شهرها اتفاق می افتد. گرمای محیط هرچه بیشتر باشد، احتمال بروز حوادث با عامل انسانی نیز بیشتر می شود. هرچه محیط گرمتر باشد، چنانچه فرد سعی نکند که وضعیت گرمایی بدنش را کنترل کند به دلیل کاهش آب بدن، فرد زودتر از معمول احساس خستگی می کند و اگر به این امر توجه نشود، امکان بروز انواع تصادفات بیشتر می شود. استفاده از کمربند ایمنی به عنوان یکی از موثرترین راهکارهای کاهش میزان آسیب در حوادث رانندگی به شمار می آید که تا به حال بیش از هر مداخله دیگری جان انسانها را نجات داده است. بر اساس مستندات نسبت شانس زنده ماندن فردی که کمربند ایمنی می‌بندد در مقایسه با فردی که نمیبندد ۵ برابر بیشتر است، زیرا کمربند ایمنی از هر جهت ضربه وارده را در تصادفات کاهش می دهد. کمربند ایمنی بدن سرنشین یا راننده را روی صندلی ثابت نگه می‌دارد و در صورت جلورفتن این میزان از چند سانتیمتر تجاوز نخواهد کرد.

اعتمادسعید افزود: حواس پرتی ناشی از تلفن همراه باعث عکس العملهای تاخیری (در گرفتن ترمز و یا توجه به علایم راهنمایی و رانندگی)، انحراف از مسیر و عدم رعایت حداقل فاصله طولی می‌شود. رانندگانی که از تلفن همراه استفاده می کنند ۴ برابر رانندگانی که از تلفن همراه استفاده نمی‌کنند در معرض تصادفات رانندگی قرار دارند. استفاده از سیستمهای hands free در مقایسه با سیستمهای hands hold مزیتی نداشته اند. همچنین دید نامناسب یک عامل خطر کلیدی است که سرنشینان خودرو و عابران پیاده را مورد تهدید قرار می‌دهد. وقوع تصادفات رانندگی در غروب یا شب و در هنگام طلوع خورشید بر اثر دید ناکافی بیشتر از ساعات دیگر شبانه روز اتفاق می افتد.

اعتمادسعید در پایان تأکید کرد: از علاقمندان، هنرمندان و نخبگان جامعه دعوت می کنیم به این پویش به پیوندند و از آحاد جامعه در خواست می کنیم عکس‌هایی با محوریت پویش برایمان ارسال کنند و ما را در ارتقای سلامت جامعه یاری دهند. امیدواریم امسال ضمن پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید از تصادفات جاده‌ای هم پیشگیری کنیم و تلفات جاده‌ای کاهش پیدا کند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.