سه‌شنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۵

در چهلمین دوره جشنواره تئاتر فجر؛

تماشاخانه ایرانشهر رنگ و بویی از جشن فجر انقلاب اسلامی ندارد

تماشاخانه ایرانشهر

سینماپرس: دومین روز چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نیز سپری شد و آثار نمایشی این روز در سالن‌های مختلف میزبان جشنواره به صحنه رفتند.

به گزارش سینماپرس، دوشنبه ۱۸ بهمن چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر دومین روز خود را با میزبانی از اجراهای صحنه‌ای و خیابانی سپری کرد. در این روز هم تماشاگران در فضای بیرونی مجموعه تئاتر شهر و خانه هنرمندان ایران از اجرای تئاترهای خیابانی استقبال کردند. اما نکته قابل‌تأمل این بود که تماشاگران باز هم بدون توجه به فاصله‌گذاری اجتماعی، به تماشای آثار خیابانی ایستادند.

در دومین روز جشنواره چهلم، نیروهای هلال احمر در مجموعه تئاتر شهر مستقر شدند که علاوه بر انجام اقدامات امدادی در صورت نیاز، به تب‌سنجی مراجعه‌کنندگان می‌پردازند. همچنین پرسنل دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران با همراهی پرسنل وزارت بهداشت و درمان ضمن استقرار در مجموعه تئاتر شهر و انجام تست‌های کرونایی، واکسیناسیون هنرمندان، عوامل سالن‌های نمایش و اصحاب رسانه را هم انجام می‌دهند.

یکی از نکات حاشیه‌ای روز دوم جشنواره این بود که در برخی مجموعه‌های تئاتری افرادی بدون استفاده از ماسک حضور داشتند که متأسفانه تذکرات لازم در این خصوص داده نمی‌شد زیرا برخی از این افراد جزو نیروهای مجموعه بودند.

یکی از نکات دیگری که در شرایط فعلی شیوع سویه جدید کرونا در سالن‌های تئاتری چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر تبدیل به حاشیه شده، پذیرایی در نظر گرفته شده است. در سالن‌های انتظار مجموعه‌های میزبان جشنواره طی ۲ روز سپری شده از آغاز اجراهای صحنه‌ای تهران، یکی از شرکت‌های تولید مواد خوراکی با حضور نیروهای خود به ارائه کیک به حاضران می‌پردازد.

شاید در نگاه اول این پذیرایی ایرادی نداشته باشد اما در شرایطی که ظرفیت سالن‌های تئاتری به دلیل سرعت شیوع سویه جدید کرونا ۳۰ درصد در نظر گرفته شده و رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید در اولویت باشد، پذیرایی با کیک باعث شده که بسیاری از مراجعه کنندگان بدون توجه به پروتکل‌های بهداشتی ماسک‌های خود را برداشته و کیک بخورند.

اما دومین روز چهلمین جشنواره تئاتر فجر یک حاشیه پررنگ داشت و آن محاصره تماشاخانه ایرانشهر به عنوان یکی از مهمترین مجموعه‌های تئاتری کشور توسط تاریکی بود. این مجموعه در دومین روز جشنواره میزبان نمایش «لورتسی ساکو» از ارمنستان در سالن ناظرزاده کرمانی بود و سفیر ارمنستان در تهران و مهمانان خارجی به تماشای این اثر نشستند. همچنین نمایش «درخشش صبحگاهی سیاره ناهید» از مشهد نیز در سالن سمندریان مجموعه اجرا شد.

برای رسیدن به تماشاخانه ایرانشهر تمام مخاطبان، مراجعه‌کنندگان و مهمانان جشنواره و هنرمندان باید از محیطی تاریک عبور کنند که علاوه بر ناامن شدن فضای مقابل تماشاخانه، هیچ رنگ و بویی از برگزاری چهلمین جشنواره تئاتر فجر ندارد.

اگر از مجاور مسیر منتهی به تماشاخانه ایرانشهر عبور کنید قطعاً متوجه اینکه این مجموعه یکی از میزبان‌های چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر است نخواهید شد و اگر بخواهید به مجموعه مراجعه کنید باید با حس ناامنی از محیطی کاملاً تاریک عبور کنید تا به مجموعه برسید.

عجیب است که مدیران شهری به یکی از مهمترین فضاهای فرهنگی و هنری پایتخت بی‌توجه هستند و چراغ‌های محیطی پارک در مقابل تماشاخانه ایرانشهر را خاموش نگه داشته و محیطی نامناسب را ایجاد کرده‌اند.

نکته قابل تأمل این است که بوستان هنرمندان به نام هنرمندان و میزبان خانه هنرمندان و تماشاخانه ایرانشهر است اما طی رفتاری غیر حرفه‌ای و بی‌توجه به جشن فجر انقلاب اسلامی و برگزاری چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، تماشاخانه ایرانشهر در تاریکی به سر می‌برد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.